Rijtest

Rij-impressie: Fiat Doblo (2015)

De Doblo kijkt de toekomst voortaan lachend toe. Letterlijk, want de derde generatie krijgt een - op z'n minst - happy smoelwerk. Daarnaast pocht Fiat dat het meer dan ooit een ideaal voertuig is voor jonge gezinnen en voor alle dagen van de week. Wij deden de test op besneeuwde Italiaanse wegen. Evenwel zonder gezin.

Zeg niet meer zomaar camionette tegen de nieuwe generatie Doblo, want Fiat heeft er naar eigen zeggen alles aan gedaan om het busje - hoe moeten we het dan anders noemen? - zo veel mogelijk op een auto te laten lijken. Niet visueel, maar wel op het vlak van rijgedrag en interieur. Een auto met de laadruimte van een klein appartement. Fiat noemt het 'Active Family Space' en op papier lijkt dat gewoonweg de ideale combinatie.

Lachbekje

De Fiat Doblo is net zoals pakweg de Citroën Berlingo, Renault Partner en de Volkswagen Caddy een camionette voor bedrijven die je ook kan bestellen als personenwagen. Een denkpiste die zo'n 15 jaar terug insloeg als een bom, want grote gezinnen konden het lage prijskaartje en de zeeën aan ruimte wel smaken. Dat het daarbij allemaal wat agrarisch was afgewerkt en dat het rijgedrag verre van top was, dat was destijds nog niet echt een prioriteit. Fiat wilt met de 3e generatie Doblo - ook al spreken ze zelf soms van de 4de generatie of een facelift (Italianen blijven Italianen) - komaf maken van die twee laatste puntjes. Dat zou je ook visueel moeten merken.

Image
rijtest-fiat-doblo-2015

Want de Italianen hebben er alles aan gedaan om het geheel er wat minder te laten uitzien als een vierkante doos. Zeker vooraan, want die kant is optisch een stuk lager gemaakt door de positionering van de koplampen en grille. Opvallend daarbij is dat Fiat niet koos voor designelementen van de 500. je weet wel, hun succesmodel dat al een resem aan nieuwe varianten heeft opgeleverd, maar wel voor een geheel eigen designtaal koos. Dat het nu wel of niet mooi is, dat laten we in het midden. Fiat wou alvast een goedgemutste rakker neerzetten op de baan. En zo ziet 'ie er ook uit.

Image
rijtest-fiat-doblo-2015

Kijk je echter voorbij die lachende voorkant, dan blijft alles zo goed als bij het oude, want de flank is bijna één op één overgenomen van de vorige generatie en achteraan krijg je buiten nieuwe lichten en een raampartij dat optisch gebroken wordt door een streepje koetswerkkleur niet echt iets nieuw. Al zit daar een reden achter. Fiat werd namelijk gelimiteerd door de professional-afdeling. Die vond het een must dat eigenaars van de vorige generatie, al hun optionele aanpassingen konden overdragen op de nieuwe. Klinkt als Chinees? We zullen een voorbeeld geven. Stel dat je een 2de generatie Doblo hebt met laadbak of kleine hijskraan (zoals sommige gemeentes). Dan kan je die laadbak en hijskraan van jouw Doblo nemen, en op de nieuwe generatie plaatsen zonder één probleem. Een stuk goedkoper voor bedrijven, maar het limiteert de designmogelijkheden natuurlijk.

Als een SUV

Binnenin is het generatieverschil dan toch net iets groter. Want we moeten het toegeven, het interieur kan evengoed uit een kleine SUV komen genre 500X. Een knapgelijnd stuurwiel, belachelijk gemakkelijk te bedienen airco (dankzij de grote knoppen) en Italiaanse welving van het dashboard aan de passagierskant zorgen voor een fijne aanblik. Ook de hertekende ventilatiemonden doen komaf met de jaren 90 look en voortaan prijkt er - optioneel - een 5-duims UConnect-systeem centraal. Dat zagen we al eerder voorbijkomen in een resem andere Fiats en blinkt uit door zijn eenvoudige infotainmentbediening en TomTom-dna bij de navigatie. Dat het schermpje tegenwoordig wat klein uitvalt... tja, dat schrijven we toe aan de gigantische schermen die je tegenwoordig in andere segmenten krijgt.

Image
rijtest-fiat-doblo-2015

Verder kan je de Doblo krijgen met vijf- of zeven zitplaatsen (twee ietwat noodzitjes in de koffer) en kan je voortaan wat meer zwierige kleurtjes in het interieur kiezen. Ook knap is het overvloed aan opbergcompartimentjes. Fiat spreekt van maar liefst 23 plaatsen waar je nog extra spullen kan stouwen buiten de koffer. Natellen hebben we niet gedaan, maar we noteren overvloedige plaats in de deuren en in de vakjes boven je hoofd (bij de eerste en tweede zitplaats).

Image
rijtest-fiat-doblo-2015

Moet er wat groter gerief vervoerd worden, dan ontpopt de Combo zich als een echt sleurbeest. Want de koffer slikt zonder morren tot 3.200 liter. Dat is al enorm veel, maar met de stoelen recht (zonder de derde zitrij) kan je nog steeds een stevige 790 liter kwijt. Cijfers waarmee hij de Peugeot Partner en Citroën Berlingo ver achter zich laat.

Zoals het moet

De afwerking valt dus best te pruimen, maar nu komen we aan het tweede struikelblok van voordien: het rijgedrag. Dat is nog steeds dat van een busje. Al klinkt dat misschien negatiever dan het is. De geluidsdemping ging er namelijk stevig op vooruit en achteraan zorgt de Bi-link onafhankelijke wielophanging voor het nodige rijcomfort. De té vage stuurinrichting en nogal zoutloze weerstand van de bedieningspedalen maken dit echter geen bochtenridder. Comfortabel, dat is 'ie dan weer wel.

Image
rijtest-fiat-doblo-2015

Onder de kap reden wij alvast met de belangrijkste motor voor de Belgische markt, de 1.6 MultiJet diesel met 105 pk, 290 Nm en een co2-uitstoot van 138 g/km. Mag het wat minder zijn, dan kan je die motor ook krijgen met 90 pk. Andere motoren zijn een 1.4 benzine met 95 pk en een 1.4 TurboJet op aardgas met 120 pk. Maar terug naar die diesel, die heeft meer dan genoeg pit om vooruit te komen in het verkeer en laat zich bedienen via een handbak met zes versnellingen.Die staat hoog op de middenconsole en laat zich zonder al te veel moeite door de verzetten lepelen.

Omdat ze bij Fiat ook aan het milieu denken krijg je voortaan een start-stopsysteem en een schakelindicator aan boord. Schrik bij vertrek op hellingen? Dan houdt de hill holder de situatie in de hand. Want die zorgt er voor dat je een tijdlang niet kan achteruit rollen wanneer je van de rem gaat. Geen uniek item meer tegenwoordig, maar wel prettig om te hebben.

Prijzen

Wegrijden bij de Fiat-dealer met een Combo doe je vanaf 16.190 euro. Ga je voor de diesel - relevant voor België -, dan ben je minstens 19.450 euro kwijt. Afhankelijk van welke uitrustingsniveaus je aanvinkt (Pop, Street en Lounge) kan dat getal aantikken tot ergens in de eerste helft van de 20.000 euro's. Voor aardgas betaal je minstens 23.050 euro.

Image
rijtest-fiat-doblo-2015

Concurrentieel kunnen we een hele waslijst opsommen van een Mercedes Citan tot een Nissan NV200. De relevantste zullen echter de Volkswagen Caddy, Peugeot Partner, Renault Kangoo en misschien ook wel de Dacia Dokker zijn. Want het design van die laatste mag misschien wel een stuk minder zwierig zijn, Dacia vraagt wel maar 8.990 euro voor een Dokker. Letterlijk de helft dan wat je betaalt voor de concurrentie.

Conclusie

Is de Doblo nog altijd een camionette om mensen in te vervoeren? Ja. Al doe je dat met deze generatie comfortabeler dan ooit. Concurrentieel gezien ontpopt 'ie zich weer tot de meest frisse van het clubje. Ben je dus in de markt voor een MPV/ busje/ Active Family Space waarmee je een hoop mensen/ kinderen/ spullen hoopt te vervoeren, dan moet je het niet verder zoeken. Want puur op laadvermogen is de Doblo momenteel misschien wel de grootste. En het design is tegenwoordig ook al geen struikelblok meer.

Image
rijtest-fiat-doblo-2015

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen