Rijtest

Rij-impressie: Hyundai i30 Turbo (2015)

Met de [Veloster Turbo](https://autofans.be/rijtesten/hatchback/27168-rijtest-seat-leon-fr-hyundai-veloster-turbo-kia-ceed-gt) gooide Hyundai de eerste steen in het segment van de snelle hatchback. Nu, enkele jaren later, gebruiken de Zuid-Koreanen hun vergaarde kennis om de i30 Turbo te creëren. Een Volkswagen Golf GTI light?

Met de i30 opende Hyundai in 2007 voor het eerst de aanval op de Opels Astra, Peugeots 308 en Fords Focus op deze wereld. Een succesvolle aanval, want het Zuid-Koreaanse merk zit tegenwoordig bij de top tien autoverkopende merken in Belgen. Daar kan je de i30 best voor danken. Ondertussen zit 'ie aan generatie twee en zwiert Hyundai er in 2015 een facelift tegenaan om het momentum hoog te houden. Een facelift die ook het ontstaan luidt van een Turbo-variant.

Subtiel stoer

Een versie die je meteen zal herkennen in het straatbeeld. Want de anders ietwat secuur vormgegeven i30 krijgt er een dikke voorbumper met luchtsleuven en een stevige achterbumper met diffuser en twee einddempers tegenaan gelapt. Die luchtsleuven vooraan zijn vals, de uitlaten allerminst. Het geeft hem, in samenwerking met de 18-duims velgen, alvast een sportief voorkomen. Zonder je daarbij in het gezicht te slaan met exuberant spoilerwerk. Denk Golf GTI, niet Honda Civic Type-R.

Image
hyundai-i30-turbo-rijtest

Verder profiteert de Turbo van de visuele aanpassingen die ook de reguliere i30 onderging. Meest opvallend moet daarbij de grille vooraan zijn die de steunbalk voor de nummerplaat weg laat en tegenwoordig uit één groot stuk bestaat. Achteraan werken ze dan weer af met de - voor een facelift verplichte - Led-achterlichten.

Turbo Rood

De i30 was pre-facelift al een aangename plek om te vertoeven en dat wordt in de Turbo-variant enkel geaccentueerd. Letterlijk, want de sportiefste i30 profiteert van een aangepast instrumentarium. Eentje dat een analoge brandstof- en motortemperatuurmeter toevoegt aan de tellerpartij. Ietwat vergelijkbaar met wat Mercedes doet met de A 45 AMG. Al houdt daar de vergelijking op, want hoewel qua afwerking het interieur op niveau zit, kan je hier en daar nog wat harde plastiek terugvinden.

Image
hyundai-i30-turbo-rijtest

Speciaal voor het Turbo-cliënteel plaats Hyundai sportiever zitmeubilair in de i30. Gelukkig zonder ietwat fout Turbo-insigne - we kijken naar jou Veloster -, wel met een stuk meer zijdelingse steun tegenover de reguliere stoelen. Het hart daarvan is van stof, de zijkanten van leder. Stoeltjes die naar ons inziens in hun laagste stand toch nog net dat tikkeltje te hoog blijven staan. Ofwel nam het johny-gevoel de bovenhand bij het aanschouwen van de rode accenten die Hyundai over heel het interieur zwiert.

Gebalanceerd chassis

Hyundai gebruikte de Turbo-term al eerder op de Veloster. Kwestie van wat go bij de show te leveren. De i30 Turbo volgt hetzelfde recept onder de kap van een 1.6 T-GDI viercilinder benzine die over 184 pk en 265 Nm beschikt. Maak echter niet de fout door de i30 Turbo een meer praktische Veloster Turbo te noemen. Dat klopt misschien wel gedeeltelijk wegens de beschikbaarheid van een vijfdeursvariant, maar de i30 staat op een ander platform dan de Veloster. Een ander rijgedrag is dus een vanzelfsprekendheid, of het daardoor beter is?

Image
hyundai-i30-turbo-rijtest

Wel, op die vraag kunnen we een volmondige 'ja' geven. De i30 Turbo begeeft zich namelijk een stuk volwassener op de baan - lees: minder hard - en weet zich in de bochten toch beter in balans te houden. Er hangt gewoon een beter evenwicht over het chassis tegenover dat van de Veloster Turbo. Daar zal de, specifiek voor de i30 Turbo, afstelling op de Nürburgring zeker iets mee te maken hebben.

Het is daarom des te spijtiger dat het stuurgevoel niet dezelfde positieve indruk kan nalaten. Het stuur voelt artificieel zwaar aan en geeft weinig feedback over de stand van de wielen. Gelukkig biedt het Hankook Ventus schoeisel voor genoeg grip waardoor dat gevoel ietwat gecounterd wordt.

Niet persen

'Sportieve prestaties, maar geen hardcore sportwagen', zo omschrijft Hyundai de i30 Turbo. Dat merk je ook aan het motorblok, want dat zit verre van op zijn limiet. In de Kia Cee'd GT levert de viercilinder bijvoorbeeld al 204 pk. Toch kan je de i30 bezwaarlijk traag noemen. Want met een sprintje van 8 seconden naar de honderd kom je best vlot uit de startblokken, zonder meer. Er is daarbij ook geen nood om constant naar de toerenbegrenzer te jagen wegens de volle 265 Nm die je al vanaf 1.500 opm krijgt. Meer nog, je krijgt nooit echt een beloning als je die laatste honderdtallen gaat opzoeken. Zowel niet op krachtvlak, als op audiovlak.

Image
hyundai-i30-turbo-rijtest

Het ontbreek de motor namelijk wat aan geluidsplezier. Er is misschien wel wat brom aanwezig (vals en niet vals), maar zelfs na het nodige geboender laat de viercilinder geen plofje of extra rochel in de uitlaat na om je te belonen. Nu ja, wederom: Het is geen hardcore sportwagen. De gasrespons en vlot schakelende zesbak zijn dan wel weer snoepjes.

Prijzig... of niet?

Niet dat ze bij Hyundai trouwens nooit met een hardcore i30 gaan komen. Die eer valt te beurt aan de i30 N. Tot dan is deze i30 Turbo eerder een GT dan een Hot Hatch, waardoor je de concurrentie niet moet gaan zoeken bij bijvoorbeeld de Opel Astra OPC en Ford Focus ST. Waar dan wel? Bij Peugeot met de 308 GT, bij Kia met de Cee'd GT en (de referentie op hatchback GT-vlak) bij Volkswagen met de Golf GTI. Concurrentie die altijd over meer pk's beschikt.

Image
hyundai-i30-turbo-rijtest

Hyundai maakt het verhaal daarbij nog wat moeilijker door een vrij stevige prijs voor te leggen. 27.999 euro voor de driedeurs en 28.400 euro voor de vijfdeurs, te nemen of te laten. Hoezo? Wel, Hyundai België heeft besloten om de wagen enkel full-option in de markt te zetten. De prijs lijkt daardoor stijl, anderzijds krijg je een ongelooflijk complete uitrusting. Van Bi-xenon koplampen, over automatische dual zone airconditioning tot een panoramisch dak. Ook belangrijk, net zoals de rest van het Hyundai-gamma krijg je 5 jaar garantie met onbeperkte kilometers.

Conclusie

Een politiek correcte GT met een aangenaam rijgedrag en een pittige motor. De innerlijke hooligan brengt de i30 Turbo niet naar boven, een sportiever rijgedrag evenwel. Voor de i30 Hot Hatch is het wachten op de N-variant, tot dan kan je best veel plezier beleven aan deze snelle i30. Een soort van Zuid-Koreaanse Golf GTI light. Met minder finesse, maar wel met een volle uitrusting gekoppeld aan een lager prijskaartje en vijf jaar garantie. De keuze ligt bij de koper.

Specificaties

Vermogen186 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 394 kg
Topsnelheid219 km/u
0 tot 100 km/u8.00 sec
CO2-uitstoot169 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen