Alwéér een stationwagen met off-road ambities. Dit keer is het de beurt aan Seat met de X-Perience. Afhankelijk van de gekozen motorisatie kan je hem krijgen met 4drive (4x4). Wij testen hem voor u uit, mét de krachtigste motor. Toevallig.
Normale wagens met offroad looks winnen sterk aan populariteit. De mensen houden wel van die stoere look van zwart plastic en wagens die hoog op hun poten staan. We moeten toegeven, deze Seat ziet er best knap uit. De rijhoogte is tegenover een normale Leon ST met 15 mm gestegen en dat kleine beetje doet heel wat. Waar je dan soms last van kan hebben is dat de wagen wat meer zou overhellen in de bochten dan een andere. Bij de X-Perience niets van dat. Hoewel Seat pocht met het soepel chassis vonden wij hem eerder hard op de weg liggen. De banden leken ons ook opgepompt tot 10.000 bar dus daar kan het ook wat mee te maken hebben... Nee, voor ons mag een wagen van dit soort best wat zachter geveerd worden.
Geen offroad-knop?
We ontdekten in de boordcomputer ook “Driving Program Mode” waar je de gasrespons, vering en stuurgevoel kan aanpassen. Dat werkt echter beperkt. Vreemd genoeg is hier geen '4X4-' of 'offroad-'instelling te bespeuren. Het nieuwste Haldex-systeem dat Seat gebruikt is wel instaat om het vermogen perfect te verdelen. Op offroad terrein kan dit bijvoorbeeld 100 procent van het vermogen naar één wiel te sturen als de andere doorslippen. In normale toestand op verharde weg gaat de verdeling maximaal naar 50 procent vooraan en evenveel achteraan.
Snelle rakker
Op de baan komt deze Leon zelfzeker als een bochtenvreter over. Het is vreemd dat wagens met deze “offroad-bedoeling” het meestal goed doen op dat vlak. (wellicht omdat ze vaak voorzien zijn van pittige motorisaties) De ietwat luidruchtige 2.0 TDI kennen we van in die àndere offroad stationwagen, namelijk, de Skoda Octavia Combi Scout. Ook bij die wagen waren we vol lof, wat eigenlijk voor de wagen an sich kon gezegd worden. Goed, terug naar de Seat. De 2.0 TDI kan je krijgen met 150 of 184 pk. Die laatste, 184 pk, is echt een pittig ding. Altijd in combinatie met de DSG-6 automaat. Voor de 150 pk-variant moet je manueel schakelen en dat geldt ook voor de 1.6 TDI met 110 pk. Wil je liever op benzine rijden? Dat kan, maar dan ook dat gebeurt met de nodige peper in het vooronder. Seat biedt enkel de 1.8 TSI met 180 pk aan in combinatie met de nieuwe DSG-7 automaat. Het vebruik van onze 2.0 TDI met 184 pk kregen we niet aan de geschreven getalen van 4,9 l/100 km. Na een lange rit waar we onze eco-ridder hebben bovengehaald kregen we hem minimaal op 6 l/100km.
luxepaardje?
Qua interieur kan een Seat niet makkelijk overtuigen, in de X-Perience is dit anders. Bruin/zwarte zetels met alcantara en strakke oranje stiksels die als rode, of beter, oranje draad doorheen het interieur lopen. Liever sober? Dan is er nog gewoon simpel zwart en grijs stof of een volledig zwart lederen interieur zoals in onze testwagen. Het zitmeubilair zelf is niet te hard en niet te zacht, voor langere ritten richting de bergen ben je dan ook blij met een hardere zetel. Achterin kan je zonder problemen drie kinderen kwijt die ook op hun puberleeftijd nog voldoende plaats hebben. De gebruikte materialen op en rondom het dashboard zijn telkens van hard plastic gemaakt. Sommige knopjes en hendels komen duidelijk recht uit andere delen van de VAG-familie. Alles is ergonomisch bereikbaar en logisch. Je moet niet ver zoeken in het begin en ook het navigatiesysteem is prima qua lay-out. Seat spendeerde ook aandacht aan de koffer, zo heb je 587 liter laadruimte in normale toestand. De indeling is prima en voorzien van de nodige zij-vakjes om extra materiaal te stouwen.
auwch
Bij de Seat moet/kan je toch nog redelijk wat opties aanvinken die best wat kosten. Zo zijn er de Full LED-koplampen. Prijs? 1.220 euro. Dat leuke navigatiescherm (inclusief hifi-upgrade naar 10-speakers) kost je 1.720 euro. Dat is gewoon een hele bak geld bovenop de meerprijs van het X-perience model. Dan is er nog een optie die wat vreemd is, je betaalt namelijk 300 euro voor een elektrische bestuurderszetel terwijl je passagier het nog manueel moet doen. Wil je de Leon ST X-Perience zoals wij hem testten dan tik je dik 40.000 euro af. De goedkoopste X-perience is bij de 1.6 TDI, die begint bij 28.550 euro. De 2.0 TDI 184 kost je 33.150 euro.
Conclusie
Op zichzelf is de Leon ST X-Perience een prima kar. Ietwat te hard op zijn veren maar niets om je druk over te maken, de meerderheid van zijn soort heeft hetzelfde probleem. Tijdens de rijtest vroegen we ons wel af waarom iemand voor de Seat zou gaan en niet voor bijvoorbeeld een - toegegeven, duurdere - Audi A4 Allroad of de eerder genoemde Octavia Combi Scout. Onze voorkeur gaat uit naar de Skoda, simpelweg omdat deze op vlak van interieur een stuk knapper is en met dezelfde uitrusting een dikke 4.000 euro goedkoper is.
Specificaties
Vermogen | 184 pk |
---|---|
Overbrenging | DSG-6 automaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 484 kg |
Topsnelheid | 210 km/u |
Prijs testwagen | € 40 100 |
Prijs basismodel | € 28 550 |
0 tot 100 km/u | 8.70 sec |
Gemiddeld testverbruik | 6.00L/100km |
Min. kofferinhoud | 587 L |
Max. kofferinhoud | 1 470 L |
CO2-uitstoot | 129 g/km |
BIV | € 170 |
Rijtaks | 403 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen