Rijtest

Rijtest: Mercedes B250 4Matic

Een opgefriste B-Klasse. Hij kon natuurlijk niet te lang op zich laten wachten nu BMW haar antwoord op de markt heeft gegooid met de 2 Reeks Active Tourer. Wij namen de B 250 onder de loep met 4MATIC-vierwielaandrijving.

Toegegeven, veel zal je deze configuratie niet zien op de baan. Een krachtige benzinemotor en een toch niet goedkope 4MATIC-optie. Maar als de BMW 225i Actie Tourer met Xdrive te rijden is, dan moet Mercedes wel. Hoe scherp de concurrentie is? Een prijsvergelijking als perfect voorbeeld: B250 versus de 225i ActiveTourer geeft 1.000 euro verschil in het voordeel van de BMW. De B-Klasse moet uit zijn pijp komen... En dat doet hij ook.

Vandaag is rood

Zelfs in dit schreeuwerige kleurtje is de 'B' een knappe verschijning. De formaten kloppen, de lijnen zijn nagenoeg perfect en wat aan zijn voorganger niet mooi was vinden we hier niet meer terug. Dat wil zeggen: nieuwe lamp-units en een uitgesproken bumperpartij. Ja, deze kan weer enkele jaren mee. Tenminste als je het AMG-line pakket aanvinkt op de optielijst.

Image
mercedes-b250-4matic

Je tikt dan wel dik 2.500 euro af, maar het ziet er zonder toch wat braafjes uit. Voor we zover zijn moet je eerst nog een keuze maken tussen de vele motorisaties, 11 om precies te zijn. Vijf benzines, vier diesels, één Natural Gas Drive en een elektrische B-Klasse. Wij houden het - Autofans als we zijn - bij de B250, met 211 benzinepaarden om precies te zijn. Samen met de vierwielaandrijving (meerprijs 2.100 euro) goed voor een sprintje naar de honderd in 6,7 seconden. Hoezo, een bompabak?

7G DCT

Gelukkig hoef je bij deze configuratie niet extra te betalen voor de 7G-DCT geautomatiseerde 7-gang versnellingsbak, want je kan hem niet zonder krijgen. Jammer dat we hier minder over te spreken zijn. Schakelen gaat niet altijd zo vlot als je zou wensen. Je kan dan wel op het Eco/Sport/Manual-knopje drukken, het is jammer dat er geen “normaal”-keuze is want in “Eco” krijg je een gasreactie als een droge spons en in “Sport” blijft hij eeuwig in toeren hangen voor hij gaat opschakelen. Vervelend. Het vraagt enige gewenning en na een paar dagen laten we hem gewoon altijd op “Eco” staan. Het dure levenssap nuttigen doet hij ook niet al te zuinig. Opgegeven verbruik? 6 à 7 liter/100 km, maar maak daar maar 8,8 liter van (op ongeveer 2.000 testkilometers). Deze automaat is aan vervanging toe, Mercedes.

Image
mercedes-b250-4matic

comfort

Tja, AMG pack, Sportophanging en grote velgen... het comfort is dan uiteraard een stuk lager dan in een entry-level-B zonder sportieve neigingen, daar vertellen we geen nieuwe dingen. Toch hebben we er ons tijdens die 2.000 km niet erg aan kunnen storen. Op de autosnelweg heb je enkel last van het windgeruis en ook dat valt best mee bij 120 km/u. Het zijn zowat de standaard dingen en je kan hem er moeilijk op afrekenen. Gelukkig zit er fantastisch meubilair in de B-klasse. De lederen sport-zetels zijn onderdeel van nog een bijkomend AMG-pakket. Afwerking is op de hoofdsteunen na pérfect en van hoge kwaliteit. Alles ziet er mooi en zeer degelijk uit. Het stuur op zichzelf is één van de knapste op de markt en zelfs de fake-carbon sierlijsten kunnen we best pruimen.

Image
mercedes-b250-4matic

Maar we komen dan weer iets tegen waar we niet over te spreken zijn... dat ouderwetse niet-touchscreen-tablet achtige multimedia/navigatiesysteem. Het multimediadeel is onlogisch, lastig zelfs. Gelukkig maakt de navigatie nog veel goed. De software van Garmin op Mercedes hardware doet prima zijn ding. Je passagiers achterin zitten op een verschuifbare achterbank, dat is praktisch. Comfort achterin is prima en voorzien van voldoende beenruimte. Kofferruimte? Met een stationwagen-volume van 486 is dit best ruim en toevallig tot op de liter identiek aan zijn nieuwe BMW-concurrentie.

Prijzen

Een B-klasse en een 2 reeks Active Tourer. Twee MPV’s in een eigen categorie: Luxepaardjes. En dat betaal je ook, vanaf 28.314 euro heb je een B-klasse. De wagen die wij testen komt op – hou je vast – 50.000 euro. Dan heb je de sterkste motor en ongeveer 90 procent van de optielijst aangevinkt. Slik.

Image
mercedes-b250-4matic

Conclusie

We hebben een aantal minpunten neergeschreven. Het enige waar we ons echt aan stoorden was de versnellingsbak. Die doet niet altijd wat je wil en wanneer je het wilt. De rest van de minpunten zijn van de grootorde “verwaarloosbaar”. De B250 ziet er in ieder geval meer dan prima uit en je zou hem zelfs in het rood willen bestellen met dat sexy AMG-pakketje. Rijden doet hij prima, zeker voldoende snel en door de 4matic-aandrijving nog veilig ook. Hij geeft zich niet gewonnen voor de jonge concurrentie.

Specificaties

Vermogen211 pk
Overbrenging7G DCT automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 395 kg
Topsnelheid250 km/u
Prijs testwagen€ 51 000
Prijs basismodel€ 28 500
0 tot 100 km/u6.70 sec
Gemiddeld testverbruik8.80L/100km
Min. kofferinhoud486 L
CO2-uitstoot154 g/km
BIV€ 423
Rijtaks403

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen