Na 13 jaar vond Renault het tijd om de Trafic te vernieuwen. Wij trokken op pad met de Passenger-versie, je weet wel, de variant die 8 personen kan meenemen.
Grapjes over te laat komen omdat je aan elke bushalte werd staande gehouden door mensen die op de bus wachtten kun je gewoon achterwege laten. Net als de concurrentie neemt de Trafic vormen en eigenschappen van de personenwagenreeks over. Niet voor niets ging designer Laurens Van den Acker met zijn team aan de slag om de nieuwe bestelwagen te ontwerpen.
Het resultaat mag er dan ook zijn. De Trafic krijgt de Renault-diamant prominent op de neus opgespeld, net als bij de Clio, Espace, Twingo en ga zo maar door. Verder krijgt hij enorme koplampen, die samen met de grille voor een gapende aanblik zorgen. De lijnen lijken zich vanop de voorzijde te verspreiden over de rest van de wagen, zodat hij minder lang oogt dan hij werkelijk is. Want hoewel de wielbasis gelijk bleef, groeide de nieuwe Trafic wel met een goeie 18 cm tegenover zijn voorganger. Verder krijgen we het bekende concept met een schuifdeur opzij voor een makkelijke instap. Bij Renault krijgt de schuifdeur een handig raampje zodat de bewoners van de tweede zitrij ook van wat frisse lucht mogen genieten.
als een personenwagen
Binnenin voelt het veel minder dan vroeger als een bestelwagen. Ja, er zijn nog wat harde plastics en de voor de handrem moet je nog helemaal onder je stoel gaan hangen maar het dashboard is overzichtelijk gehouden. Wij kregen een versie met een gewone radio mee, al zou je er gemakelijk een aftermarket double-DIN navigatiesysteem kunnen inbouwen. Opvallend is doe hoeveelheid ruimte die je naast je zetel hebt vooraleer je de deur tegenkomt. Waarom ze daar niet standaard voor de driezitsbank uit de bestelwagenversie gekozen hebben is ons niet helemaal duidelijk. Een nadeel daarvan is dat alles wat je op de vlakke vloer legt volledig naar voren rolt eens je begint te rijden en zelfs onder je pedalen kan terecht komen. Daar hadden ze wel een extra randje in de bekleding voor mogen voorzien.
De kofferruimte - of de laadruimte, zoals je wil - is tot 2.500 liter groot (3.400 liter voor de Grand Trafic), waardoor je enkel voor écht grote dingen de zetels wil neerklappen. We vonden het dan ook vreemd dat de zetelrijen op een chassis werden vast gelast, zodat je ze moeilijk kan uitbouwen. Verschuiven over rails zoals bij kleinere Renault-modellen kan je hier helemaal niet. Dat neemt niet weg dat de laadruimte handig is ingericht om gewoon je boodschappen te gaan halen in de supermarkt. De grote hoogte maakt het je dan weer eenvoudig om je kinderen in hun stoeltje te helpen terwijl je zelf bijna rechtop blijft staan in de wagen.
dubbele turbo
Waar de vorige generatie nog gebruik maakte van een 2.0 dCi met maximaal 115 pk, krijgt deze nieuwe Trafic een kleinere motor met meer vermogen. Niet alleen heeft deze 1.6 dCi meer pk (140 stuks), hij krijgt met 340 Nm ook 40 Nm meer koppel dan bovenvermelde versie. Deze waarden gelden natuurlijk voor de topversie. Behalve deze zijn er ook versies met 90, 115 of 120 pk, waarbij die laatste ook gebruik maakt van de dubbele turbo's, net als onze 140 pk-variant.
walvis
Het relatief hoge koppel en het stevige vermogen zorgen ervoor dat deze Trafic zich schakellui laat rijden. Stoplichtsprintjes win je er niet mee - of slechts tot een bepaalde snelheid - maar het voelt goed om te weten dat er steeds genoeg poeier onder je voet hebt zitten. Tot je de eco-knop indrukt, natuurlijk. Want die knop nekt al het vermogen, waardoor je als je niet oplet het gaspedaal dieper induwt om hetzelfde effect te bekomen en je dus eigenlijk meer gaat verbruiken. Wij reden over onze hele rit 6,7 l/100 km bij elkaar. Een mooi gemiddelde voor een bestelwagen met het volume van een walvis.
Sturen doet de Trafic dan weer vrij strak, al hou je natuurlijk best in gedachten dat je met een busje onderweg bent.
conclusie
Renault zet een gedurfde stap door dit werkpaard uit te rusten met een motor met 1.600 cc longinhoud. In diezelfde klasse rijden andere bestelwagens met 2.000 cc of zelfs 2.200 cc. Qua betrouwbaarheid van deze motoren met dubbele turbo is het nog even koffiedik kijken, maar we kunnen wel al zeggen dat ze hun mannetje kunnen staan naast de grotere motoren van de concurrentie. Ook binnenin ging Renault alweer een stap vooruit, al was dat te verwachten bij een nieuw model na 13 jaar.
Specificaties
Vermogen | 140 pk |
---|---|
Overbrenging | manuele zesbak |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 860 kg |
Topsnelheid | 181 km/u |
Prijs testwagen | € 35 400 |
Prijs basismodel | € 27 250 |
Gemiddeld testverbruik | 6.70L/100km |
Min. kofferinhoud | 1 000 L |
Max. kofferinhoud | 2 500 L |
CO2-uitstoot | 164 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen