Rijtest

Rijtest: Honda CR-V i-DTEC 160 (facelift)

Honda heeft zonder grote trom een nieuwe motorversie toegevoegd aan het gamma van de CR-V. Na de 1.6 i-DTEC met 120 pk puren ze nu 160 pk uit dat blok. Een vernieuwing die toch best wat tromgeroffel verdient.

Waar andere merken blijven plakken ronde de 120 pk uit een 'zestienhonderd-blokje' puurt Honda zomaar even 160 stuks uit de dieselmotor. Alleen Renault doet op dit moment hetzelfde met hun 1.6 dCi in de Espace. Een straf staaltje van de Japanners (en ook wel de Fransozen). Buiten die 160 pk doet het blok ook nog beroep op 350 Nm (50 Nm meer dan op de 120 pk versie). Het extra vermogen wordt gegenereerd door een turbo met dubbele turbine, eentje voor lage en eentje voor hoge toeren. Waardoor het normverbruik volgens Honda amper een half litertje hoger ligt dan zijn iets tragere broertje.

ander gezicht

Niet alleen onder de kap geeft Honda deze CR-V een nieuwe aanblik, ook uiterlijk zijn er wat veranderingen. Zo herken je de CR-V voortaan aan zijn aangepaste snoet - met nieuwe daytime running lights - die hem iets moderner laat ogen. Zoals het een milde facelift betaamt werden ook de bumpers en velgen hertekend. De opgestoken kont blijft quasi ongewijzigd, waardoor Honda deze CR-V nog altijd een aparte aanblik geeft.

kleine aanpassingen

Ook binnenin zijn er een aantal wijzigingen gebeurd. Zo kan je rekenen op een verbeterde geluidsisolatie, zit er een ander multimediasysteem in en heb je genot van de adaptive cruise control die tegenwoordig meer rekening houdt met de weggebruikers om je heen. Dat de isolatie haar werk doet kunnen we enkele maar beamen. Er komt opmerkelijk minder geluid de cabine binnen dan voordien.

Met een iets breder spoor is het overigens ook wat aangenamer rijden dan voordien. Samen met het extra koppel en het extra vermogen voelt het alsof we met een tweeliter diesel onderweg zijn. Een recordtijd op de 0-100 km/u hoef je niet te verwachten, maar we ervoeren dat deze CR-V met 160 pk sterke diesel vooral op langere afstanden en in de files een aangename metgezel is. Zo heb je al vanaf 2.000 toeren/minuut zijn volledige koppel en heb je ook daaronder genoeg vermogen om zonder problemen mee te schuiven in de vaart der volkeren. Wie dat nog wat vlotter wil doen, kiest voor de negentraps automaat van ZF. Juist ja, eentje die je ook vindt onder de kap van premium spul zoals Jaguar, Land Rover en Jeep. Al moet je dan natuurlijk wat meer centen op tafel leggen.

Conclusie

Honda verwierf naam en faam als motorbouwer en laat wederom zien waarom ze op dat vlak nog steeds aan de top staan. Zoveel vermogen puren uit zo'n klein dieselbokje is straf, zeker in samenwerking met de vloeiende werking. Daarbij komt dat ze dat blok in hun grote zakelijke SUV plaatsen. Daarmee waarderen de Japanners de CR-V op van het midden van het aanbod naar één van de betere wagens in het segment. Misschien wat onbemind, maar hopelijk wordt hij na de facelift wat beter begrepen.

Specificaties

Vermogen160 pk
Overbrengingmanuele zesbak
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 630 kg
Topsnelheid202 km/u
Prijs testwagen€ 33 290
Prijs basismodel€ 22 990
0 tot 100 km/u9.60 sec
Gemiddeld testverbruik6.00L/100km
Min. kofferinhoud589 L
Max. kofferinhoud1 669 L
CO2-uitstoot129 g/km
BIV€ 167
Rijtaks269

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen