Mercedes mag dan wel furore maken onderaan de segmentenlijst, het merk uit Stuttgart verzaakt haar prestige niet. Er is een nieuwe magnum opus in de rangen... en die laat zich aanspreken als S-Klasse Coupé.
Zwaaide jarenlang de CL-Klasse de plak in het 'Nec plus ultra' van luxecoupés bij Mercedes, dan luistert de big boss voortaan naar S-Klasse Coupé. Schoon schip maken heet dat dan. Want je kan niet ontkennen dat de laatst generatie CL vooral aantrek had bij cliënteel met ietwat malafide trekjes. Die vooroordelen strijkt Mercedes nu glad met een knoert van een maatpak. De aristocratie moet alvast geen vrees meer hebben voor represailles uit jaloersheid.
Luxejacht op vier wielen
Mercedes heeft namelijk veel werk gestoken in het uiterlijk van de S-Klasse Coupé. Het is te zeggen, de vulgaire vormen van de CL werden verbannen naar de catacomben. In de plaats krijg je een vloeiend vormgegeven lijnenspel dat ook al waarneembaar was op de S-Klasse Berline maar pas echt tot zijn recht komt op deze Coupé. Want niet alleen vleien de ranke lijnen zich zachtjes op het netvlies, ze maskeren ook de exuberante proporties van de Coupé. Want met een lengte die voorbij de vijf meter rolt kan je dit gerust een jacht op vier wielen noemen.
Maatpakwaardig, al blijven er enkele knipogen naar de CL rechtstaan. Kijk maar naar de rijkelijk vormgegeven C-stijl en het, in proportie gezien, kleine achterraam. Het ietwat uitgesmeerde achtersteven blijft ook van de partij, al zorgt een subtiele ducktailspoiler voor wat extra cachet. Moest de vrees trouwens bestaan; Mercedes zorgt er nog steeds voor dat de gehele raampartij op de flanken naar beneden kan om dat 'cabriogevoel met dak erop' op te wekken.
Stilte
Binnenin zetel je in een bekende omgeving. Althans, als je al een S-Klasse Berline op de oprit hebt staan. Alles aan het interieur ademt dan ook Britse countryclubstijl. Sportiviteit wordt alvast geschuwd, dus verwacht je niet aan scherpe lijnen, schreeuwerige logo's en rugkrakend zitmeubilair. Die blast to the luxueuze 70's wordt ietwat gecounterd door de in het oog springende technologie.
Pal voor je neus prijken namelijk - behalve de head-updisplay - twee gigantische TFT-schermen die je enerzijds alle nodige informatie geven die je maar kan wensen en je anderzijds toegang geven tot de ellenlange menu's die de S Coupé rijk is. Dat je enkele avonden nodig hebt om alles in de juiste stand te configureren is daarbij een zekerheid. Dat is zowat het nadeel van hedendaagse technologie. Desalniettemin moet je geen schrik hebben om gestoord te worden, want Mercedes gaat er prat op dat ze de stilste cabine in de gehele productiewagenwereld hebben gecreëerd. Tijd om die 4.6-liter V8 in het vooronder aan te spreken om aan den lijve te ondervinden of de Duitsers recht van spreken hebben.
Luxe, geen rauwe kracht
Drie motorisaties biedt Mercedes aan op de S Coupé. Dat daar geen diesels bij zijn en dat het minimum aantal cilinders op 8 stuks ligt toont aan dat je een bepaalde liefdesrelatie met de pomp moet hebben. Helemaal bovenaan het spectrum staat de Mercedes-AMG S 65 AMG met 12 cilinders en genoeg Newtonmeters om je bedrijfsvoorgevel omver te trekken (lees: 1.000 Nm). Daaronder opereert de Mercedes-AMG S 63 AMG. Met 8 cilinders iets sensibeler, maar nog steeds geprepareerd door de AMG-stal.
Instappen doe je met de S 500 Coupé (desgewenst met vierwielaandrijving). Laat dat meteen ook de keuze zijn die je moet nemen op deze sloep. Het gehele concept van de Coupé draait namelijk rond een overvloed aan luxe bieden, daar hoeft geen AMG-sausje overheen. Of je dan niets te kort komt om over de boulevard van Cannes te flaneren? Wel, een 4.6 V8 met 455 pk en 700 Nm zal zich zonder problemen van deze taak kwijten.
Dat is niet enkel op papier zo, dat merk je ook tijdens het rijden. De gehele set-up draait namelijk rond 'vloeiendheid', niet rond rauwe kracht. Zo voelt het nooit snel aan, maar vlieg je toch in 4,6 seconden naar de honderd. Zo hoor je amper de motor werken maar doe je toch inhaalmanoeuvres met twee vingers in de neus. En vooral; zo draait het blok amper 1.300 toeren aan 120 km/u. Dank daar maar de automaat met 9 trappen voor. Nee, je stapt beter uitgerust uit na een rit richting Zuid-Frankrijk dan je was voor je aan die etappe van 1.000 kilometer begon.
Plebiaanse verkeersdrempels
Dat kan je niet enkel wijten aan de zacht snorrende achtcilinder, want een resem aan onderhuidse foefjes zorgen er voor dat dit één van de meest comfortabele voertuigen op aarde is. Luchtvering, adaptieve cruisecontrol en een parfumeur in het handschoenkastje zijn daarbij een vanzelfsprekendheid. Echter douwt Mercedes de lat een stuk boven de rest dankzij Magic Body Control. Een systeem dat de ophanging naar een ongezien niveau tilt.
Zo merkt het via de nodige camera's en sensoren dat er een verkeersdrempel in het verschiet ligt. Rij je er overheen, dan countert de luchtophanging het hoogteverschil. Het resultaat? Je zweeft letterlijk over de drempel heen zonder hem gevoeld te hebben. Een kantelfunctie laat de wagen dan weer in de bocht overhellen richting binnenbocht (zoals motorrijders). In de realiteit betekent dit vooral dat de wagen amper tot geen body roll heeft. Een zeer uniek gevoel in een wagen die 2 ton meezeult.
Kleine onkostennota
Hoeveel eigendommen je moet verkopen om zo'n S Coupé aan te schaffen? Nou, dat valt best mee. Vanaf 128.623 euro zwengelt Mercedes de machine in gang. Ons testexemplaar kwam op 155.207,92 euro te liggen. En dat is goedkoop, spotgoedkoop. Kijken we namelijk even naar - vooral Britse - concurrentie, dan leg je gemakkelijk 250.000 euro neer voor een Bentley Continental GT V8 en minstens 285.000 euro voor de Rolls-Royce Wraith.
Nu kan je opperen dat die jongens in een andere klasse spelen, maar niets is minder waar. De S Coupé voelt op geen enkel vlak minderwaardig aan, pakt uit met state of the art technologie en - ietwat subjectief - het meest frisse uiterlijk. Neem het van ons aan, uitlachen gaan ze je niet doen als je er mee voor de deur van de Rotary Club verschijnt.
Conclusie
Het beste dat Mercedes te bieden heeft op vlak van technologie verborgen in een verpakking om van weg te dromen. Eén van de meest luxueuze en stille landjachten die je momenteel kan kopen met een politiek correct prijskaartje. Iedereen is lyrisch over de Mercedes-AMG GT, maar eigenlijk is de S-Klasse Coupé dé Mercedes van het moment.
Specificaties
Vermogen | 455 pk |
---|---|
Overbrenging | 9-bak automaat |
Aandrijving | achterwiel |
Gewicht | 1 990 kg |
Topsnelheid | 250 km/u |
Prijs testwagen | € 155 208 |
Prijs basismodel | € 128 623 |
0 tot 100 km/u | 4.60 sec |
Gemiddeld testverbruik | 12.20L/100km |
Max. kofferinhoud | 400 L |
CO2-uitstoot | 219 g/km |
BIV | € 2 928 |
Rijtaks | 2 290 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen