BMW lanceerde een nieuwe generatie van hun grootste model. Nu het concurrerende merk-met-de-ster heeft toegegeven dat er wél een markt is voor een grote suv-coupé hebben die er nu zelf ééntje in het aanbod. Reden te meer om nog ééns te kijken naar de firestarter.
“Hast du angst?” Vroeg Mercedes spottend aan BMW bij de lancering van de GLE Coupé. “...Nein, Mann” antwoorde BMW. Of de Bayerische’ werkelijk zo zelfzeker mag zijn vragen we ons nog wel een keer af tijdens een vergelijkende test. Nu krijgt de pioneer het podium nogmaals voor zichzelf. Dit keer de instap versie, xDrive30d.
3.000 cc
Tjah, het zou maar bespottend zijn moest er in BMW’s grootste een 2-litertje terug te vinden zijn. De vaste waarde, een 6 cilinder 3.0 diesel is dus geen verkeerde keuze in een ruim 2.100 kilogram zware wagen. Van de in totaal vijf beschikbare motorisaties is deze het traagst van 0-100 km/h. Al kan je 6,7 seconden alles behalve traag noemen. De ‘40d doet er 5,8 seconden over, de M50d klaart de klus in 5,2 seconden. De instapbenzine, de ‘35i heeft 6,4 seconden nodig en de topper ‘50i amper 4,8 seconden. Wie absoluut de eindbaas wil zijn denkt natuurlijk maar aan één ding en dat is de X6 M met 575 pk. Gek zijn doet geen zeer zeggen ze bij BMW.
Terug naar onze ‘30d. Die hoeft zich niet te schamen. Met 560 Nm koppel trekt deze zich uit vrijwel elke strijd zonder al te veel moeite. De motor is aangenaam en niet luidruchtig, soepel en geeft zijn vermogen lineair vrij tot circa 4000 toeren. Dan schakelt de uitstekende automatische 8-bak een tandje hoger en begint hij opnieuw aan een klim. Pas ver boven de wettelijk toegelaten snelheid voel je dat de 3 liter aan het einde van zijn Latijn is. Prima motor dus en met een uitstoot van slechts 159 CO2/km ecologischer verantwoord dan je zou denken. Het verbruik is opgegeven slechts 6 l/100 km, doe er een litertje of anderhalf bij in combinatie met een zachte rijstijl.
Rijkwaliteit
Op de motor hebben we dus geen pijnpunten kunnen bovenhalen. De ophanging is een iets ander verhaal. De X6 is een echte autobahn-kreuzer. Kilometers vreten naar het zonnige zuiden of naar een skioord op 3.000 meter hoogte? We kiezen met veel plezier een X6 voor de klus. De schokdempers filteren de kleine oneffenheden volledig weg en laten je net niet zweven over de weg. Rij je echter in de dorpskern rond dan kan je je wel gaan storen. Hier is de vering gewoon iets te hard. Je kan behoorlijk door elkaar geschud worden bij lage snelheden. Deze wagen is niet gemaakt om van winkel naar winkel te tuffen. Geef hem stroken asfalt en laat hem kilometers vreten.
Interieur
Topkwaliteit is wat je verwacht en ook grotendeels wat je krijgt. De interieurlijsten met Amerikaans edelhout motief zijn eerder holle stroken plastiek terwijl alles er omheen van topkwaliteit is. Jammer dat daar toch een steek is overgeslagen. Gelukkig is er het uitstekende zitmeubilair dat je dit euvel doet vergeten. De zetels zitten weer als gegoten, is perfect afgewerkt met dubbele stiksels en die stijl loopt zowat door de rest van het interieur. Voorzien van de nodige sfeerverlichting kan je genieten van je rit en tot rust komen vanaf je de deur sluit met een doffe klank. Nu we de BMW 7 Reeks hebben gezien met zijn vernieuwde interieur en de concurrentie aan het werk zien met knappe schermen als wijzerplaat, laat de X6 ons nu wat op onze honger zitten. Tjah, je bent nu eenmaal snel gewend aan de verwenning van technologische vooruitgang en de look er van.
technologisch toppertje
De meeste veiligheidsvoorzieningen verbazen ons niet meer. Automatische cruise controle, automatische stop functie, dodehoeksensoren... we zijn het gewoon. Toch kregen we een nieuwe gadget voorgeschoteld met het oog op comfort: de automatische file-assistent. In één woord? Heerlijk. Na enkele pogingen –wie leest er een handleiding, hé?- lukte het ons om het systeem werkende te krijgen in de file. Stel je voor, file vanaf de A12 te Aartselaar richting Antwerpen. De Antwerpse ring één grote accordeon-file. Tjah, dan mag je de luxe van een automaat hebben, het blijft vaak een enerverende boel. Deze keer niet. Knopje duwen, stuur vasthouden en gewoon niets hoeven doen behalve een beetje bijsturen in de bochten. Mooi binnen de lijnen blijven, automatisch accelereren en vertragen tot stilstand, rekening houden met manoeuvers van bestuurders op het andere rijvak. Ja, het lukt ons –of beter de wagen- om van Aartselaar naar afrit Deurne te sturen (25 km) zonder maar één keer onze rem of gaspedaal te hoeven gebruiken. Uiteraard ook zonder andere bestuurders te storen. Het systeem geeft aan slechts te werken tot 60 km/u maar omdat de adaptieve cruise control het naadloos overneemt tot 120 km/u lijkt het één harmonieus systeem te zijn. Autonoom rijdende wagens? We zouden er wel aan kunnen wennen.
Praktisch
Dat achterste passagiers van het formaat Michael Jordan zich niet echt comfortabel zullen voelen is geen wonder. Iedereen onder de 2 meter zit achteraan echter met hetzelfde comfort als vooraan. Beenruimte genoeg. Met een koffervolume van 570 liter hoef je ook niet nauw te kijken op bagage. De dubbele bodem is daarbij zeker handig. Enige indeling voor grootwarenhuistassen te zekeren had welkom geweest.
Prijzen
De X6 laat zich de jouwe noemen vanaf 67.200 euro (incl. btw). Prijzen stijgen met ongeveer 10.000 euro per opstapje. De heerlijke X6 M50d zou je dus 88.450 euro kosten. Onze testwagen is zoals gewoonlijk weer alles behalve povertjes uitgerust. Voor 90.300 euro haal je hem in huis. De koetswerkkleur “Sparkling Storm Brillianteffect” is trouwens een aanrader. BMW werkt qua opties graag met pakketten. Zo neemt het “exclusive pack” van 7.150 euro (excl btw!) een grote hap uit je budget. Wat krijg je’r voor? Achteruitrijcamera, automatisch dimmende spiegels, zetelverwarming, LED-koplampen, LED-interieurverlichting, groot navigatiescherm, head-up display en de digitale wijzerplaat.
Conclusie
Hij blijft wat het was in den beginne. Groot en vreemd. Maar ook nog steeds een heerlijk rijdende wagen met top-motorisaties, een uitstekende automaat, knappe afwerking en dito zitmeubilair. Deze fantastisch foute-eenhoorn in de autowereld liet de concurrentie maar lachen. Jaren later kruipen diezelfde de markt op met een soortgelijk product. Hoe zeggen ze het ook alweer? “Imitation is the sincerest form of flattery.”
Specificaties
Vermogen | 258 pk |
---|---|
Overbrenging | 8-bak-automaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 2 140 kg |
Topsnelheid | 230 km/u |
Prijs testwagen | € 90 250 |
Prijs basismodel | € 67 200 |
0 tot 100 km/u | 6.70 sec |
Gemiddeld testverbruik | 8.00L/100km |
Min. kofferinhoud | 570 L |
Max. kofferinhoud | 1 540 L |
CO2-uitstoot | 159 g/km |
BIV | € 498 |
Rijtaks | 776 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen