Rijtest

Rijtest: Ford C-Max Ecoboost 2015

Voor elke 6 Focus'en die Ford verkoopt, verkopen ze vier C-Max'en in België. Dat wil wel wat zeggen. Het afgelopen half jaar reden er iets meer dan 2.000 exemplaren van de C-Max buiten bij de dealer. Wat hem zo gewild maakt? Wij gingen op onderzoek uit met de vernieuwde C-Max.

Nee, het is alvast geen Aston Martin-busje dat we voor je neus hebben neergezet. Het gaat hier om de facelift van de C-Max, die net als zijn broer de Focus een snoet krijgt met een uitgesproken grille. Het geeft hem een moderner ogend uiterlijk, al doet alles achter de motorkap wat plomp aanvoelen vergeleken met de fijne lijnen van die klep zelf. Achteraan hebben de designers ook de lichtblokken een gewijzigd uiterlijk gegeven, zodat je hem ook daar kan onderscheiden. Los van de wijzigingen aan deze facelift waren wij overigens fan van de dieprode kleur (Red Rush genaamd) van het testmodel.

Image
ford-c-max-ecoboost-facelift-rijtest-autofans

Opgewaardeerd

Binnenin heeft Ford haar best gedaan om het dashboard wat op te schonen. Een hele hoop toetsen werden gewist en de bediening van verschillende items gebeurt nu via het SYNC2-infotainmentsysteem. Wij hadden de indruk dat het scherm ervan wat weggeborgen zat in de console, alsof het dieper gezakt was tijdens het ontwerp. Handig is dan weer de touchscreen bediening, al doe je dat beter niet al rijdend omdat de toetsen vrij klein zijn en je als snel naast de bedoelde plek duwt.

Behalve het 'clean desk'-principe ging Ford ook op zoek naar manieren om de materialen wat te verbeteren in kwaliteit. Dat lijkt gelukt -let op de extra chroomstrips her en der - al is het gek dat er nog wat parasitaire kraakjes klinken in een auto die Fords Lommel Proving Ground overleefd heeft. Niet dat het enorm stoort, maar ze waren er wel, in het dashboard en de deur.

Dat doet echter niets af aan het comfortabele van deze C-Max. De zitpositie is goed en de overige ergonomie is ook nog altijd in orde. Mispak je echter niet, achterin is er slechts plaats voor twee brede kinderzitjes, of twee volwassenen en een kind. Wil je meer vervoeren, dan kijk je beter richting Grand C-Max.

Prijzenpakker

Ford was zo slim om ons de prijswinnende 1.0 EcoBoostmotor mee te geven, in de 125 pk-variant voor de gelegenheid. Die liet ons voelen dat een motor met het volume van drie blikjes cola voldoende vermogen kan leveren om de monovolume op gang te brengen. Sterker nog, het motorgeluid hoor je enkel bij volle belasting en ook in de C-Max vraag je je soms af of je motor nu wel draait of niet.

Gezapiger

Rijden doe je met deze C-Max het liefst op je gemak. Hij mag dan wel verwant zijn met de Focus, qua rijgedrag leunt hij er toch niet helemaal bij aan. Het valt ons op dat het rijgedrag van de prefacelift C-Max iets strakker was ingesteld. Deze nieuwe C-Max gaat meer het comfortabele opzoeken, met iets meer overhellen als gevolg. Ook hier is dat niets onoverkomelijk, al ga je er vanzelf iets rustiger door rijden. De filtering van oneffenheden gebeurt dan weer wel adequaat en zoals we verwachten van een comfortabele reisgezel.

Conclusie

Deze update trekt de C-Max letterlijk strakker, zowel vanbuiten als vanbinnen. Ford maakt van de gelegenheid gebruik om de nieuwe 1.5 TDCi motor te introduceren, al was het niet die versie die we testten. De EcoBoost-motor zal op dit moment iets minder verkopen dan de eerder genoemde diesel, maar uit onze test blijkt dat hij niet minder aangenaam om rijden is, integendeel.

Specificaties

Vermogen125 pk
Overbrengingmanuele zesbak
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 291 kg
Topsnelheid187 km/u
Prijs testwagen€ 22 459
Prijs basismodel€ 17 500
0 tot 100 km/u11.40 sec
Gemiddeld testverbruik6.50L/100km
Min. kofferinhoud432 L
Max. kofferinhoud1 684 L
CO2-uitstoot117 g/km
BIV€ 107
Rijtaks140

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen