De eerste game die ik ooit aanstuurde met mijn handen was een rallygame. Heerlijke tijden hou ik over aan ' Tommi Makkinen Rally' op PS1. Echter neemt dat niet weg dat ik het racegenre de laatste jaren stevig verwaarloosd heb. Tijd om mijn jeugdliefde terug op te rapen met DiRT Rally!
Nvdr: Deze gametest werd geschreven door Lazlo Cootmans, een journalist wiens naam je wel eens hebt zien passeren bij 9Lives en Eurogamer. Tegenwoordig houdt hij zich bezig met zijn eigen project 'your game is in another castle' en kan je zijn smoelwerk geregeld zien passeren tijdens een livestream op Twitch. _________
Wie enigszins vertrouwd is met de DiRT-reeks weet dat ontwikkelaar Codemasters met de serie openlijk voor de arcaderacer-stijl opteert. Over zanderige oppervlakten scheuren tegen ongeloofwaardige hoge snelheden terwijl moddervette dubstepbeats door je speakers knallen; zo vat je de eerste succesvolle games in de reeks het beste samen. Over de hele lijn lijkt DiRT Rally een stijlbreuk van formaat.
Weg is het hele feestsfeertje en het flitsende racegeweld. Wel verwelkomen we nu wispelturige tracks, technisch uitdagende ritten en een hoge graad realisme. De nieuwe DiRT-game belichaamt op papier alvast alles wat Autofans van een echte rallygame verwachten: Een stevige brok om je tanden tanden op stuk te bijten.
Rechtsomkeer
Het is één ding om met je populaire serie rechtsomkeer te maken, maar het is een ander ding om ook meteen een echt goed resultaat neer te zetten. Met Rally zetten de dames en heren van Codemasters een meer dan degelijke racesimulator neer. De game bestaat uit een reeks evenementen op uiteenlopende locaties in verschillende weersomstandigheden die allemaal -zoals het betaamt- een serieuze impact hebben op je rijstijl.
Om je doorheen de vele parcours te loodsen krijg je een copiloot naast je die je doorheen de rit helpt met zijn aanwijzingen. Om het belang van die copiloot te accentueren, ontzeggen de makers je een minimap die je een visueel overzicht van de omgeving geeft. Na drie keer uit de bocht te vliegen door je collega te negeren, leer je je lesje wel en luister je braafjes naar al zijn aanwijzingen.
Goed, niet origineel
Ik kan me voorstellen dat liefhebbers van het genre nu 'oogrollend' achter hun computer- (of tablet-, of smartphone-?) scherm zitten, mompelend dat die zaken helemaal niet vernieuwend zijn. En terecht, want DiRT Rally vindt op geen enkel vlak het wiel opnieuw uit. Dat is best oké, want zo focust het team achter deze game zich volledig op gameplay, en die zit bijgevolg helemaal goed. In een spel als deze ligt het belang vooral bij het goed brengen van de verschillende parcours die je aflegt. Geloof me vrij wanneer ik je vertel dat je in deze game meer dan eens letterlijk uit de bocht zal vliegen, de graszoden van dichtbij zal verkennen en de wereld vanuit een geheel ander perspectief zal bekijken (lees: ondersteboven).
Ondanks dat je vaak zal vloeken - dat doe ik toch steeds weer - op je incident, voelt de crash nooit oneerlijk aan. Of je gaat net te snel die bocht in, of je luistert niet goed naar je copiloot, of je maakt een klein stuurfoutje. Alles heeft grote gevolgen, maar alle frustraties ontstaan door je eigen fout, wat je natuurlijk alleen maar aanzet het beter te doen volgende keer.
Foutje van de firma
De klemtoon op realisme roept toch ook enkele vraagtekens bij het schademodel van de wagens op. Een crash resulteert, zoals dat hoort, in zichtbare schade aan je wagen. Een gedeukte deur hier, een gebroken voorruit daar. Echter neem je bij momenten zo'n gigantische duik doorheen de berm dat de schade wat lichtjes aanvoelt. Op zich niet zo erg, want op die manier kan je überhaupt verder spelen, anderzijds doet het wel afbreuk op het realisme dat de makers zo benadrukken. Nu, maak je het te bont, dan is je rallywagen daadwerkelijk klaar voor de schroothoop en kan je de rest van het race-evenement op je buik schrijven met een mooie 'DNF' naast je naam. Echter moet je al redelijk ver gaan voor dat voorvalt.
Schade die je tijdens de ritten oploopt, neem je dan weer wel mee doorheen een heel evenement. Net zoals in het echt krijg je tussen twee ritten door de kans om je wagen te herstellen. Dat herstellen gebeurt door je team dat je zelf gaandeweg kan upgraden door maximaal vier werknemers aan te werven met elk hun eigen expertise. Naast het voorzien van de nodige reparaties, geven ze je ook hun kennis mee op vlak van wagen-afstelling voor een specifiek parcours. Als je net als ik geen zin hebt om teveel in detail te gaan liggen klooien met je wagen zodat hij beter over een bepaald weggetje bolt, is die expertise meer dan welkom. Voor wie graag zelf aan zijn voertuig sleutelt, aan de hand van een eindeloze reeks schuivertjes, hoeft in principe zijn raceteam niet uit te bouwen.
Zoals vroeger
Over eindeloze schuivertjes gesproken; DiRT Rally laat je dan wel tot in de kleine puntjes je wagen finetunen, de interface van deze rallysimulator voelt nooit onoverzichtelijk aan. Je scherm oogt steeds clean en je weg kwijt geraken in de vele menuutjes die onder de motorkap van deze titel zitten, gebeurt amper tot niet. Visueel stelt de titel in-game wel een beetje teleur. De grafische kracht van Rally kan je niet meteen overweldigend noemen, maar is ook niet lelijk. Gedateerd is het woord dat je het beste bij de visuele stijl van de nieuwe DiRT-titel kan plakken. wagenmodellen zijn over het algemeen best gedetailleerd, maar omgevingen en enkele texturen in de cockpit van de rallywagens zien er wat ruw en onafgewerkt uit.
De game toont zich over het algemeen best goed, maar wanneer je hem naast hedendaagse - niet race - titels als The Witcher III: Wild Hunt of Metal Gear Solid V: The Phantom Pain plaatst, merk je dat hij toch een beetje bleekjes is. Hetzelfde kunnen we zeggen over de verwaarloosbare soundtrack die je in de menu’s en laadschermen tegenkomt. Daar doet Codemasters ons vaak denken aan hun F1-reeks, die andere simulatieserie met ongeïnspireerde placeholder-liedjes in zijn gamma.
Conclusie
Laat lichtjes gedateerde graphics en een verwaarloosbare soundtrack je niet weerhouden deze racer alsnog te testen. De game is momenteel nog in de Early Access-fase op Steam en bijgevolg uitsluitend een pc-titel. Wat ik nu te spelen kreeg, is in geen opzicht dan ook honderd procent representatief voor het eindresultaat. Op vlak van gameplay zit DiRT Rally in ieder geval op het juiste - realistische - spoor en de kleine opmerkingen die hier en daar vallen zijn verwaarloosbaar. Nu is het aan Codemasters om nog enkele technische foutjes glad te strijken en ook muis- en toetsenbordbesturing in de menu’s mogelijk maken en dan is deze titel helemaal klaar voor release.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen