Rijtest

Rij-impressie: Mitsubishi Outlander PHEV MY16 (2015)

Het is één van de best verkopende plug-inhybrides in heel Europa. Echter voelen de Japanners de warme adem van een reeks nieuwe plug-in-SUV's in hun nek. Tijd dus om van de ietwat saaie Outlander een hippe vogel te maken. Missie geslaagd?

Laat er geen twijfel over bestaan; het verkoopsucces van de Outlander PHEV (zeker bij onze Noorderburen) heeft het merk geen windeieren gelegd. Meer nog, na Jeep en smart is Mitsubishi het derde snelst groeiende merk in Europa. Om dat momentum hoog te houden vernieuwt het Japanse merk haar Outlander grondig zonder van een nieuwe generatie te spreken. Hoe grondig? Wel, de body in white (de 'harde carrosserie' zonder deuren, motorkap, ramen, kofferklep, etc) van een Outlander MY15 is niet uitwisselbaar met die van de nieuwe MY16.

Weg met die grijze muis

Uiterlijk zou je dat niet meteen merken. Nu ja, de Outlander groeit wel 40 millimeter. Al gaat vooral het Dynamic Shield met de aandacht lopen. Wat juist? Wel, de twee chromen lijnen die over de voorbumper lopen en de SUV een stoerder voorkomen moeten geven. Een geslaagde missie, want zag de Outlander er voordien uit als je boekhouder, dan voelt hij nu eerder aan als je persoonlijke lijfwacht. Andere nieuwigheden buiten zijn uiteraard aangepaste voor- en achterlichten, bumpers en een chromen strook op de zijkant die samen met de rest de wagen lager, slanker en breder moet doen ogen.

Image
mistubishi-outlander-phev-2015

In het interieur van hetzelfde laken een lederen stoel. Daar werd namelijk het zitmeubilair vooraan vervangen met comfortabelere exemplaren. Maakt een nieuw stuurwiel zijn opwachting, krijg je opgewaardeerde materialen en een verbeterd navigatiesysteem. Het maakt dat het prettig vertoeven is in de Outlander op een ietwat grijze Japanse manier. Het is te zeggen, de PHEV kan je uitrusten met fraai lichtbruin leder gecontrasteerd door rode stiksels. Een serieuze opwaardering van het interieur.

8 jaar garantie

Onderhuids valt er bij de Outlander PHEV nog steeds een samenspel van benzine- en elektromotoren te vinden. Die eerste zit voorin en is 2-liter groot, de elektromotoren zitten zowel voor- als achteraan. Daarbij zijn er geen grootschalige veranderingen gebeurd. Al hebben de Japanners er voor gezorgd dat alles net nog wat soepeler werkt waardoor de CO2-uitstoot van 44 g/km richting 42 g/km stuikt. De elektrische range groeide dan weer naar 50 aflegbare kilometers. Belangrijk voor particuliere klanten: Mitsubishi geeft voortaan 8 jaar (of 160.000 km) garantie op het accupack.

Image
mistubishi-outlander-phev-2015

Hoe zich dat allemaal vertaalt naar prestatiecijfers? 203 pk, 300 Nm koppel, een sprint naar de honderd in 11 seconden en een topsnelheid van 170 km/u. Het normverbruik ligt daarbij op 1,9 liter per honderd kilometer, een aardig cijfer voor je boekhouder.

Sereen

Voor het rijgedrag keek Mitsubishi nog eens grondig naar de ophanging (zo is die vooraan specifiek voor de veeleisende Europese markt), werd de CVT wat strakker afgesteld en krijg je dynamische dempers die trillingen tegengaan. Echt zeggen dat het rijgedrag daar stevig door is veranderd kunnen we niet, want wegens problemen met de luchtvaartmaatschappij werd onze testrit ingekort tot zo'n 140 kilometer (waarvan het merendeel op autostrade). Een detailtest heb je nog te goed van ons.

Image
mistubishi-outlander-phev-2015

Wat wel opviel tijdens die rit is dat het veel serener is binnenin, zeker op de autostrade. Dat komt niet zomaar, want zowel de voorruit als de zijramen achteraan zijn voortaan dikker om minder geluid binnen te laten. Dankzij andere rubbers voelen de deuren ook nog eens kwalitatiever aan. In totaal werden op zo'n dertig plaatsen de geluidsisolatie verbeterd. De Japanners vonden het namelijk nodig om de Outlander PHEV te laten aanvoelen of 'ie zijn prijs dubbel en dik waard is.

Koopje?

Mitsubishi grijpt de facelift aan om een reeks nieuwe snufjes te installeren. Denk dan aan de meer gangbare stuurverwarming, verwarmde vooruit, Bird View parkeercamera (360°-camera) en sfeerverlichting binnenin. Fijn voor je carrosserie is de functie die er voor zorgt dat je vanuit stilstand niet op iets kan botsen door te vertrekken. Handig voor de verstrooide chauffeurs die de automaat wel eens in achteruit durven zetten wanneer ze vooruit willen vertrekken.

Image
mistubishi-outlander-phev-2015

Prijzen voor een Outlander starten vanaf 26.990 euro (2WD, 2-liter benzine 150 pk). Voor de plug-inhybride-variant moet je veel dieper in de buidel tasten. Die verlaat de dealer namelijk pas vanaf 45.990 euro. Een smak geld, maar kijk je richting BMW met de X5 40e (ook een plug-inhybride) dan valt het best mee. Die begint namelijk vanaf 71.950 euro.

Conclusie

Een facelift die niet zozeer ingrijpende veranderingen doet aan het hart, wel aan de beleving. Want met de komst van een resem nieuwe plug-inhybrides in SUV-land moet Mitsubishi er alles aan doen om haar positie te behouden. Technologisch nog steeds zeer vooruitstrevend en tegenwoordig ook nog eens aardig om naar te kijken.

Specificaties

Vermogen203 pk
OverbrengingCVT
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 820 kg
Topsnelheid170 km/u
Prijs basismodel€ 45 990
0 tot 100 km/u11.00 sec
Min. kofferinhoud463 L
Max. kofferinhoud1 613 L
CO2-uitstoot42 g/km
Rijtaks0
Image

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen