Rijtest

Rijtest: Alfa Romeo 4C Spider (2015)

Alfa's premium 4C scheurijzer is er nu ook zonder dak. Waardoor de Italianen je weer een reden geven om richting de Alfa Romeo dealer te trekken. De 4C Spider, een geboren pretmachine? Wij deden de test.

Na onze les te hebben geleerd in de 4C met gesloten dak bestond onze standaarduitrusting uit een setje aspirines en Dafalgans. Hopelijk krijgen we deze keer geen hoofdpijn. Een negatieve toon om een rijtest mee te beginnen zeg je? Wel, de grootste kritiek op de gesloten variant was het gedreun van de optionele sportuitlaat door de koolstofvezel monocoque zonder enige vorm van geluidsdemping. Goed voor het gewicht, maar wanneer de motor 40 centimeter van je hoofd zit durft dat wel eens voor kabaal zorgen. Nu ja, het leuke daaraan is natuurlijk de auditieve werking van de motor en turbo's.

Deze 4C Spider is gelukkig net anders, het gedreun kan de cabine namelijk verlaten door het ontbreken van het dak. Geen gedreun meer, asociaal luid blijft 'ie evenwel. Een knopje om een uitlaatklep te sluiten had handig geweest. Anderzijds, zo'n 4C dient om gezien te worden.

Image
 alfa-4c-spider-autofans

Budget-Ferrari

Gezanik over gedreun weggeëbd via het open dak kunnen we niet anders dan besluiten dan dat de 4C Spider een enorm leuk ding is. Meer nog, een fantastisch ding. We zouden hiermee de test kunnen afsluiten, maar natuurlijk heeft de Alfa meer om het lijf. Zoals het stevige prijskaartje. 73.200 euro, oftewel een meerprijs van 10.000 euro tegenover de niet-Spider 4C. Ons advies is echter om de zure appel door te bijten en het geld neer te leggen voor de Spider.

Image

Daar hebben we een arsenaal aan redenen voor. De belangrijkste: Zo'n 4C blijft op de tweedehandsmarkt heus heel. Daarnaast is de 4C Spider nu al meer gewild dan de coupé wegens hun zeldzaamheid. Tenslotte zijn er geen nadelen te vinden; geen minder stijf chassis en een klein, solide race-apparaat. Het gevoel in een mini Ferrari 458 Italia Spider te zitten is groot. Onderweg kregen we zelfs een duim omhoog van een Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé-eigenaar. Hoe vaak maak je dat mee? Italiaanse temperament, het doet wat met een mens...

Twee broertjes

Om het verschil met de 4C en 4C Spider duidelijk te maken haalden we beiden van stal. Het valt meteen op dat er een heel andere daklijn is. Voor deze ontdekking gaan we geen prijs winnen. Alfa Romeo verdient er wel ééntje. Want hoewel beide Italianen stevig verschillen boven de schouderlijn, klopt het design op beide wagens. De Spider, die krijgt een wegneembaar manueel canvasdakje dat er alles behalve uitziet of het die meerprijs van 10.000 waard is. Het biedt echter wel de mogelijkheid om - eenmaal weg - de zon op je lachend smoelwerk te laten vallen tijdens het rijden met de 4C Spider.

Image
 alfa-4c-spider-autofans

Hoe je dat dak trouwens van de Spider krijg? Links en rechts klik je een beugel los, in het midden maak je twee alu-knopen los met een draaibeweging en het dak ligt los. Dan hoef je het maar op te rollen. Na een keer of drie doe je hier niet langer dan een minuut over. In een leuke opbergtas kan je het dakje dan netjes kwijt in de koffer. Wetende dat het kofferruim - what's in a name? - achter de motor zit en al vrij krap bemeten is heb je toch nog voldoende ruimte over om een paar jassen of een handtas kwijt te kunnen. Veel meer dan dat is er niet.

Listige Italiaan

Een listig zaakje om te besturen, die 4C. Het éne moment wilt hij met een gevoel van randje-onderstuur door de bocht te gaan, de andere keer is het geheel met overstuur. Je voelt hem vooraan vrij hard werken met momenten. Doordat er geen servostuur beschikbaar is, voel je alles heel direct en kan je snel wennen aan het rijgedrag. Hulpmiddel? De DNA-knop. Deze laat je kiezen tussen een stand voor Dynamic (D), Normaal (N) en Sneeuw/regen (A)... Uiteraard is “D” de leukste stand. Vooral als je deze nog 5 seconden extra aandrukt, dan krijg je “Race Mode”,waarin launchcontrol beschikbaar wordt. Beide voeten op de rem- en gaspedaal. Het toerental laten gaan tot 4.000 tpm. Laat de rem los en de 4C trekt met minimaal gripverlies weg. De digitale toerenteller-naald schiet de hoogte in en hoopt dat je niet vergeet om zelf omhoog te schakelen met de paddles achter het stuur. In 4,5 seconden zit je aan 100 km/u en het liedje is dan nog lang niet uit. De turbogeladen 1.700 cc motor is met 240 pk in een lichaam van amper 975 kilogram meer dan voldoende. Zo weegt hij trouwens 75 kilo meer dan zijn coupé-broertje.

Image
 alfa-4c-spider-autofans

Een iets fijner motor-karakter hadden de Italiaanse ingenieurs wel mogen klaarspelen. De motor heeft een turbopiek in het middengebied. Dat is leuk, maar maakt hem tegelijk erg nerveus en onbetrouwbaar in snelle bochten. Je moet er toch wat aan wennen. Natuurlijk ook vanzelfsprekend dat het gedrag zich aanpast aan de DNA-instelling. In Dynamic hadden we het meeste plezier. Dat je zonder servo-stuur moet rijden heb je geen last van, behalve bij het parkeren. Gelukkig zijn we nog lang niet thuis en genieten we verder van het zonnetje (en het lawaai). Dromend van een verplichte dag op circuit moeten we het helaas stellen met Belgische wegen.

De derde auto

Stuurgevoel zit dus goed, de handling zou wat beter kunnen. Ben je van plan een 4C (Spider) aan te schaffen, dan zal je daar echter niet over struikelen. Met dat budget heb je inderdaad ook een Porsche Cayman of Boxster met een leuke uitrusting maar dat is tegenover de 4C kouwe pap en allesbehalve puur rijplezier (wel luxueuzer). De 4C biedt een spartaans interieur dat je overspoelt met zijn carbon. Een echte carbon-monocoque, afgewerkt met een laagje sheet molded compound. In deze prijsklasse ongezien. Concurrentie biedt 'completere' auto’s aan zoals de BMW M235i of Audi TTS, of neem nu de eerder vermelde Porsches. Maar eigenlijk is er maar één echte concurrent en dat is een Lotus Exige. Qua puurheid zit de 4C (Spider) op dezelfde hoogte en zijn ze beiden zeker niet te vergelijken met dat Duitse premium spul. De prijs is trouwens op euro’s na dezelfde. Als we die twee weer gaan vergelijken krijgen we opnieuw een stevige spannende duotest.

Image
 alfa-4c-spider-autofans

Conclusie

Wil je een auto waar iedereen naar omkijkt, al staat hij gewoon stil, dan is de 4C perfect. Wil je een auto die rijden an sich énorm fun maakt. Dan is de 4C perfect. Wil je een snelle wagen met een échte koolstofvezel monocoque? Dan is de 4C perfect. Is de 4C Spider dan gewoonweg perfect? Nee hoor, verre van. Maar voor 73.200 euro koop je een brok Italiaanse flair waar je hopen lol aan zal beleven.

Specificaties

Vermogen240 pk
OverbrengingAutomaat, zes versnellingen
Aandrijvingachterwiel
Gewicht975 kg
Topsnelheid257 km/u
Prijs testwagen€ 73 200
0 tot 100 km/u4.50 sec
Gemiddeld testverbruik9.00L/100km
Max. kofferinhoud110 L
CO2-uitstoot161 g/km
BIV€ 536
Rijtaks270

Met dank aan onze gastfotograaf Andreas Royens.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen