Rijtest

Techtest: Coyote Mini (2015)

Na een rondvraag bij gebruikers gingen ze bij Coyote terug naar de tekentafel. Om daarvan terug te komen met een no-nonsense radarverklikker en rij-assistent met fysieke knoppen. Wij namen de nieuwe Coyote Mini enkele weken mee in onze wagen. Tijd voor het verdict.

Net zoals ' BIC' synoniem staat voor balpen zegt bijna iedereen tegenwoordig 'Coyote' tegen een radarverkliker. Niet gek als je weet dat de teller van het aantal gebruikers in Europa tegenwoordig op maar liefst 4,8 miljoen staat. Een sterke troef voor een dienst die zich vooral berust op meldingen en bevestigingen van hun leden. Als je ergens een gevaar op de weg of een mobiele radar ziet is het de bedoeling dat je dat aangeeft, net zoals je verwacht dat anderen dat ook voor jou zullen doen.

De meldingen verstuurt het toestel via een mobiele dataverbinding (3G) naar de servers van het bedrijf waar ze alles verzamelen. Gemiddeld komen er zo’n 12 meldingen per seconde binnen in het Coyote systeem, en volgens Coyote gebruikt 78% van hun gebruikers het toestel zelfs meerdere keren per week en gemiddeld 80 minuten per dag. Alles hangt dus sterk af van de community. Rij je vroeg op zondagochtend rond in de Vlaamse Ardennen dan ga je niet veel verkenners rond je heen hebben maar op een dinsdagnamiddag op de E19 zijn dat er weer honderden.

Image

Weg met de touchscreens!

De nieuwe Mini van Coyote bouwt verder op die ideologie maar gaat back-to-basic. Voortaan fysieke knoppen (geen touchscreen meer), een werkende stemherkenning en essentiële informatie op het compacte scherm. Een serieuze verandering ten opzichte van hun andere twee recentste toestellen, de Coyote Nav (met een navigatiesysteem) en de Coyote S (met dashcam). Voor het nieuwe toestel heeft het Franse bedrijf een rondvraag bij haar gebruikers gedaan. Een compact toestel dat één ding heel goed doet in plaats van vijf dingen middelmatig en een waardige opvolger voor de originele Mini Coyote Plus was het resultaat.

Image

Het toestel meet slechts 87,6 mm lang, 64,8mm hoog en 17mm waardoor het heel discreet kan weggewerkt worden naast het stuur, op het dashboard of ergens onderin aan de bekerhouders bijvoorbeeld. Coyote levert zelf een stevige magnetische houder (met 3M zelfklevende strip aan de onderkant) mee die je kan gebruiken voor montage op het dashboard, al zijn wij eerder een fan van zelfklevende velcro waardoor je het toestel nog subtieler kan bevestigen naast je stuur.

De Coyote start automatisch op als hij stroom krijgt via de bijgeleverde micro USB kabel en laat direct van zich horen met de korte vogeltsjirp. Een GPS-signaal krijgen duurde bij ons nooit langer dan 15 seconden en een systeemcrash (zoals we bij de Coyote Nav soms voorhadden) hebben we nooit gemerkt. Het 3,2 inch scherm (8,12 cm, schermdiagonaal) laat ten allen tijde de essentiële informatie zien zoals de snelheidslimiet, de actuele snelheid, het aantal verkenners en – op de autosnelweg – een vooruitzicht tot 30 kilometer.

Coyote, activate!

Bij obstakels, gevaren of radars zal het toestel je waarschuwen naar gelang je instellingen. Standaard is dat vanaf 700 meter op de autosnelweg en de gewone weg en op 500 meter in de stad. Bij een tijdelijk iets, zoals een mobiele radar, een file of een stilstaand voertuig, krijg je ook de vraag of het item nog aanwezig is. Bevestigen (of niet) gaat via de fysieke knoppen of door ‘ja’, ‘nee’ of ‘ik weet het niet’ te antwoorden tegen het toestel.

Image

Die stemherkenning werkt goed al laat hij zich soms – een beetje onvermijdelijk – misleiden door soortgelijke klanken in muziek of op de radio. Je kan ook zonder handen via het (ietwat onhandige) sleutelwoord ‘coyote activeren’ gevolgd door ‘mobiele radar’ of ‘ongeval’ een gevaar melden of door ‘snelheid’ een verandering aan de maximumsnelheid door te geven.

Op het toestel zelf zien we nu vier fysieke knoppen, een serieuze verbetering tegenover hun vorige touchscreens die meermaals moeite hadden om je drukken te registreren. Bovenaan het toestel de powerknop (die ook gebruikt kan worden om het geluid tijdelijk te onderdrukken) en onderaan drie knoppen om een radar in jouw of in de andere rijrichting te melden of een gevaar op de baan.

Image

De Coyote kan dus niet alleen gebruikt worden voor mobiele radars of flitspalen maar ook voor plotse wegversmallingen, stilstaande voertuigen, vertragingen, spookrijders of objecten op de rijbaan (zoals restanten van vrachtwagenbanden). Op de minste autostrade krijg je om de tien minuten wel een melding van een stilstaand voertuig (op de pech strook) wat ons nogal nutteloos lijkt, maar goed. Een waarschuwing krijgen voor spontane files en wegversmallingen (zoals werken aan de middenberm) zijn dan weer wel erg handig gebleken in onze dagelijkse kilometers.

Getoet en getsjirp

Op technisch en legaal vlak blijft de Coyote ook nog steeds zonder zorgen opereren met inbegrepen dataroaming in het buitenland en automatische aanpassing in landen met een andere wetgeving, zoals in Frankrijk. Daar mogen er geen specifieke flitslocaties meer worden weggegeven, alleen in de vorm van gevarenzones (4 km op de autosnelweg, 2 kilometer op de weg en 500 meter in de stad).

In zo goed als alle andere landen van Europa waaronder België, Nederland, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland, Polen, Spanje, Italië en Verenigd Koninkrijk (handig voor automatische omrekening van maximum snelheid vanuit miles per hour, als je daar niet goed in bent) is het toestel legaal. In Oostenrijk en en in Zwitserland blijft het toestel sterk verboden maar werkt het wel nog (of toch bleek dat zo uit onze tests). Rij je noordelijker dan stopt de Coyote helemaal met werken, zo kregen wij in Denemarken, Noorwegen en Zweden alleen maar een rood scherm te zien met de mededeling dat de dienst niet werkt in dat land.

Image

Het toestel heeft dankzij het scherm met automatische helderheid, de zuinige processor (een dual-core MT6572 van het Taiwanese Mediatek) een autonomie van ongeveer 4 uur al zal hij in de meeste gevallen toch altijd ingeplugd zijn. Een koppeling via Bluetooth naar je wagen (of motorhelm) is ook mogelijk (in zowel AD2P als HSP profiel) al vinden wij de ingebouwde luidspreker goed genoeg.

Nog meer getoet, getsjirpt en schermpjes in de auto, als of we dat nog niet genoeg hadden. Zonder genade geeft het toestel ’s ochtends de eerste, welbekende, flitspalen op zijn irriterende pieptoon aan op de lokale ringwegen. Gelukkig kan je hem snel (tijdelijk) het zwijgen opleggen via de powerknop knop op de bovenkant. Beter te veel gewaarschuwd worden dan niet, zeker?

Conclusie

Het toestel kost je 179 euro, een abonnement van 12 maand (+1 maand gratis) nog eens 144 euro extra. Bij elk abonnement van een fysiek toestel kan je overigens ook gratis de smartphone app gebruiken. Geen kleine prijs, maar je kan wel met een gerust hoofd de baan op. Gratis alternatieven kan je vinden bij Waze en Wikango, al hebben zij een kleinere community en moet je wel de roamingkosten in het buitenland in het achterhoofd houden. Puur fysiek, is de Mini misschien wel de meest praktische en veelzijdige radarverklikker die Coyote ooit heeft gemaakt.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen