Al sinds Nederlandse Volkswagenverdeler Pon 65 jaar geleden de T1 Transporter op papier zette, bouwt Volkswagen busjes die in ieders geheugen blijven zitten. De nieuwste generatie gaat weer een trapje hoger op de comfortladder.
Want als we eerlijk zijn, dan is er voor deze Multivan slechts één echte concurrent die net als de Volkswagen afstapt van het busjesimago. Bij Mercedes posteren ze de V-Klasse net zoals de Multivan als een luxebusje.
Dat wil niet zeggen dat je de Multivan niet moet overwegen als je een wagen zoekt voor je grote gezin. We bedoelen er alleen mee dat de typische 2+3+3 zetelopstelling in de Multivan niet aanwezig is. Wil je dat wel, dan kijk je naar de goedkopere Volkswagen Transporter. Bij deze Multivan draait het helemaal om het reiscomfort, niet om mensen op elkaar te pakken, en dat zal je geweten hebben.
De nieuwe Multivan is dan ook uitgerust met allerhande elektronische hulpmiddelen die het rijden vereenvoudigen. Afstandsradar op je cruise controle, vermoeidheidsdetectie, aanhangwagenassistent, noem het en het zit erop, met dank aan de volle technologiedozen van VW. Ook een adaptieve ophanging is beschikbaar, maar daarover later meer. Verder krijg je een dashboard waarin je je minder in een bus waant. Het stuur staat wat minder horizontaal en voelt minder groot aan dan bij pakweg een Ford Tourneo of Renault Trafic. De enige zaken die je eraan herinneren dat je met een veredelde Transporter onderweg bent, zijn de lage handremgreep of, zoals je wil, de hoge zit op de stevige zetels.
slapen of praten
Achterin is het configureren troef. Zo kan je de middelste zetels apart verstellen over rails, de achterbank schuift dan weer in zijn geheel over rails. Die middelste zetels kan je ook achterstevoren op de rails zetten, zodat je achterin een quasi gezellige gespreksruimte creëert. Neem je ze allemaal weg, dan open je perspectieven voor een slaapplaats tijdens een trektocht, of om een setje fietsen weg te bergen na een mountainbikeritje. Laat je de zetels zitten, dan nog heb je een grote vrije ruimte, eentje waarin zowel kinderen als volwassenen de koning te rijk zijn. Je krijgt daarbovenop stevige bergvakken in de deuren en twee handschoenkastjes, maar een bergvak boven de voorruit, die moet je missen.
Voor de hippies
Bij onze Generation Six kregen we de aparte uitrusting die bij zo'n jubileum hoort. Daarbij hoort ook de optionele two-tone kleur die onze wagen een eyecatcher maakt. De kleur refereert naar de roodwitte kleurencombinatie van de eerste T1 sambabusjes. Wie liever niet de kleuren van den Antwerp op zijn oprit heeft, kan ook voor blauw-wit kiezen, al vonden wij die kleurenstelling iets minder geslaagd.
Behalve de kleur wordt de buitenzijde ook gemarkeerd door het nieuwe Volkswagen-gezicht. Vooraan zijn dat de vijhoekige koplampen rond een grille met chrome accenten, achteraan zien we de rode lichtblokken zoals we ze ook bij de Caddy al zagen. Zulk een grote bus vraagt ook om schuifdeuren, die in ons geval met sluithulp waren uitgerust. Daar zijn in de optielijst ook gradaties in trouwens. Onze testwagen hielp de deur het laatste stukje in het deurslot klikken.
Nog zoals de rest van de familie werden ook de motoren herbekeken onder de kap. Daar krijg je een 2.0 TDI met 150 pk en 350 Nm die in dit busje enorm verbaast. We waren onder de indruk van de prestaties van deze wagen, zowel naar verbruik toe - een goeie 6,8 l/100 km - als naar hernemingen en optrekken. Als je gaat rijden met de Multivan ervaar je de voordelen van de adaptieve ophanging. Een simpele knop op de middenconsole laat je kiezen tussen Comfort en Sport, al is dat laatste misschien wat overdreven. Wel zorgt die laatste voor een stabieler rijgedrag en minder overhellen in de bochten, terwijl de eerste voor meer comfort voor de passagiers zorgt.
Prijzig?
Volkswagen positioneert zich middenin zijn concurrenten met deze Multivan. Niet zo goedkoop als een Ford Tourneo Custom, net niet zoveel geld als een Mercedes V-Klasse. De Volkswagen kenmerkt zich door een rijke uitrusting, al kosten opties natuurlijk wel wat geld. Een basis Multivan Comfortline heb je voor 34.424 euro, maar dan produceert je 2.0 TDI slechts 84 pk (!). De 2.0 TDI Trendline met 150 pk komt je garage binnen vanaf 39.688 euro. Onze Generation Six is dan weer een geval apart; gebaseerd op de Trendline-versie en kost je 56.388 euro. Wil je nog meer vermogen, dan is er ook een versie met maar liefst 204 pk beschikbaar (Comfortline vanaf 51.158 euro).
Wie een Multivan wil, mag dus geen arme ziel zijn. Een Tourneo Connect zit met hetzelfde vermogen (2.2 TDCi 155 pk) op 38.810 euro, een V-Klasse V220 d zit op 42.434 euro, de Avantgarde tikt de 49.839 euro aan, al pocht die met nog net iets meer rijcomfort en luxe tegenover deze Volkswagen.
conclusie
Zet iemand die 60 jaar geleden een T1 Transporter kocht in deze Multivan en hij valt omver van de stappen die Volkswagen sindsdien gezet heeft. De prijs van de wagen zorgt er echter voor dat hij niet langer voor iedereen is weggelegd, maar daar heb je dan de Transporter voor, terwijl de Caravelle nog iets professioneler personenvervoer verzorgt. Of gezinnen dat geld op tafel willen leggen om uiteindelijk met een sjieke bus door de straat te rijden, dat is nog maar de vraag. Ook deze Multivan lijkt meer aantrek te zullen hebben bij taxibedrijven, die de hoge kost iets eenvoudiger kunnen afschrijven en terugverdienen.
Specificaties
Vermogen | 150 pk |
---|---|
Overbrenging | manuele zesbak |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 2 280 kg |
Topsnelheid | 179 km/u |
Prijs basismodel | € 34 424 |
Gemiddeld testverbruik | 6.80L/100km |
Max. kofferinhoud | 5 800 L |
CO2-uitstoot | 174 g/km |
BIV | € 1 471 |
Rijtaks | 529 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen