Iedereen die Audi beticht van zich enkel maar te concentreren op veilige keuzes verwijs je best door naar de RS Q3. Want een compacte crossover met een vijfcilinder die onder de vijf seconden naar de honderd sprint. Geef toe, om dat te verzinnen moet je stevig loco zijn.
Toch is het net dat wat Audi al sinds 2013 aanbiedt met de RS Q3. Met de facelift van de reguliere Q3, kreeg ook het RS-derivaat een update. Eentje die geniet van de technologische vooruitgang geboekt met de RS 3 Sportback. Of in mensentaal; de RS Q3 trappelt weer wat rapper met z'n hoge pootjes.
Gespierde bolhoed
Uiterlijk moet je alvast ver zoeken naar de 'facelift'. Iets meer lippenstift rond de grille en eyeliner op de koplampen, daar blijft het bij. Wat dus wil zeggen dat er vanachter nog steeds één 'stoofpijp' blijft prijken aan de linkerkant van de bumper. Een rare designkeuze van de Quattro-boys, zeker omdat de S1 keet mag schoppen met 4 einddempers.
De RS Q3 blijft evenwel als een gespierde bolhoed op z'n pootjes staan. Mits het juist kleurtje (lees: Sepangblauw), ledkoplampen en zwarte accenten (lees: Shadow Look Plus) kegel je zonder moeite trager gerief van het linker rijvak op de autostrade. Nee, aan uitstraling heeft de 'instap-RS' alvast geen gebrek.
Niet voor RS-klanten
Nadeel van 'instap-RS' zijn is dat het interieur eveneens van een kleinere Audi komt. Dat is - laat ons eerlijk zijn - net zijn prijs waard in de reguliere Q3, RS-klanten zijn het niveau van materialen evenwel niet gewoon. Waar goed zoals de RS 6 en nieuwe TT RS kan rekenen op een ambachtelijk samengesteld interieur met materialen in harmonie is het binnenin de RS Q3 een hoop plastiek met twee knoerten van kuipstoelen en een herwerkte instrumentencluster.
Nu, geen slecht woord te zeggen over de spullen die Quattro GmbH heeft toegevoegd. Want de stoelen zitten lekker omsluitend en het stuurtje zit comfortabel in de hand. De S Tronic-pook, tja, die laat zich soepel in D of S zetten, daarna raak je 'm eigenlijk niet meer aan. Al is het uiteindelijk veel belangrijker wat die S Tronic door zijn verzetten laat glijden.
Kooivechter
Want net zoals de RS 3 Sportback en TT RS doet de RS Q3 het met de heerlijk 2.5-liter vijfcilinder. Een eigenzinnig blok dat het lucht-en-benzinemengsel via een brok emotie de uitlaat uit stuurt. Cijfergewijs vertaalt zich dat naar 340 pk en 450 Nm. Een verschil van +30 pk en +30 Nm tegenover het pre-faceliftmodel dat zich opvallend sterk laat voelen. Want het lijkt wel of Audi de RS Q3 een paar maanden heeft laten kooivechten in Vietnam.
Wat we daar mee bedoelen? Wel, was het voordien een klinisch gedoe, dan komt er nu het nodige gegrom en geplof uit het geheel. Dankzij het dichter plaatsen van de eerste versnellingen sprint je ook nog eens een stuk sneller naar de honderd. Deed de RS Q3 er voordien 5,5 seconden over, dan doet 'ie het nu in 4,8 seconden. Keer op keer op keer, met dank aan de Quattro-vierwielaandrijving.
Gevoelloos
In tegenstelling tot wat je zou denken fnuikt die Quattro-aandrijving het rijplezier niet. Toegegeven; zoek je de limieten op, dan is onderstuur niet uit te sluiten (met dank aan de Haldex koppeling van de vijfde generatie met hydraulische koppeling). Het grote probleem van de RS Q3 zit hem echter niet bij blok of feilloze automaat met dubbele koppeling, wel in stuur- en pedaalgevoel.
Je wordt namelijk nooit betrokken in het rijden. Want het stuur mankeert feedback en gas- en rempedaal voelen zeer afstandelijk. Het resultaat is een crossover die met immens veel grip en snelheid een bocht door kan maar je nooit laat weten waar zijn limiet juist ligt. Tot je er over gaat natuurlijk...
RS Q3 minus 'R' en 'Q'
De goedkoopste machine uit de RS-stal, deze RS Q3. Wat ze goedkoop noemen in Neckarsulm? 58.710 euro. Ons exemplaar tikte alvast 74.065,60 euro aan. Stevig wat duiten voor een - uiteindelijk - curiosum in autoland. Want hoewel een manusje-van-alles is het ook een manusje-van-tekortkomingen. Vooral door die prijs. Want is 'ie qua afmetingen en gebruikte materialen zoveel geld waard? Nog voor geen 10.000 minder.
Nee, geef ons voor dat geld toch maar een stevig uitgeruste S3 Sportback. Ben je echter op zoek naar de goedkoopste manier om een 'nieuwe met vijfcilinder te rijden', tja, dan laat autoland je evenwel niet veel andere keuze. Zeker nu ook de nieuwe Ford Focus RS aan de viercilinder ging.
Conclusie
Een curiosum in autoland met een brok emotie onder de kap. Echter vraagt Audi het geld van twee Q3's voor deze RS Q3, terwijl het interieur niet twee keer kwalitatiever wordt en het rijgedrag geen hoge toppen scheert. Anderzijds moet je het toejuichen dat Audi blijft vasthouden aan de vijfcilinder. En hoe gek is dat eigenlijk, dat je bij het 'saaie' Audi op zoek moet gaan naar één van de laatste der Mohikanen...
Specificaties
Vermogen | 340 pk |
---|---|
Overbrenging | 7-bak automaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 630 kg |
Topsnelheid | 250 km/u |
Prijs testwagen | € 74 066 |
Prijs basismodel | € 58 710 |
0 tot 100 km/u | 4.80 sec |
Gemiddeld testverbruik | 11.20L/100km |
CO2-uitstoot | 198 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen