Alles kan beter. Met alles bedoelen we zélfs een E-klasse. Individuen die hun werk-titel kunnen afkorten tot 3-lettercombinaties weten vast waarover we spreken...
Referentie
De E-Klasse staat klaar voor ons, mooi op een rij, in een klein Hamburgs straatje. We hebben ruime keuze maar gaan van start met de meest interessante motorisatie. De E220d. Voorzien van een Canvasite Blauw kleurtje, volledig uitgerust en een tweekleurig Designo lederen interieur. Compleet. Dat is wel zeker. Qua motor rijden we rond met een viercilinder van twee liter, goed voor 194 pk en een mooie 400 Nm koppel. Volledig buiten relevantie trekt die de Kombi in amper 7,7 seconden van 0-100 km/h. Belangrijker: Slechts 109 g/km CO2-uitstoot. Mooi zo.
Bij het vertrekken in centrum Hamburg vragen we ons af wat er al werkt van elektronische gadgets. We krijgen de sleutel. Enfin, de smartphone. Een S6 edge van Samsung-makelij want iPhone is hier niet compatibel. Door middel van NFC-technologie kan je mobiele toestel de sleutel geheel vervangen. Je kan dat antieke ding zelfs volledig vergeten want ook met een platte gsm-batterij zou het vernuft blijven werken.
Vertrekken we?
Ondertussen zit onze collega al op de passagierszetel te wachten, druk bezig met massagestoelen en interieurverlichting af te regelen. Eenmaal vertrokken duurde het niet lang of de wagen moest al een automatische noodstop uitvoeren. Afgeleid door het GPS instellen keken we eventjes niet voor ons. Dat werkt dus al prima, oef. Dat navigatie- en entertainmentsysteem oogt fantastisch maar het gebruiken is niet zo simpel en handig als we hoopten. Zo verdween het kleine navigatiescherm in de digitale wijzerplaat plots na een accidentele swipe over de stuurwielknoppen en op het gigantische scherm in het midden stond er nog steeds dat scherm van de massagestoelen, Hot Stone Massage overigens.
Even bij de les blijven, we zijn zo uit het centrum. Aha, Autobahn! Het grijze bord met zwarte strepen lacht ons toe en we kunnen volgas. Wist je trouwens dat de Drive Pilot tot 210 km/h werkt? Automatisch van rijstrook wisselen, hij doet het. Rekeninghouden met de verkeersborden. Doet hij liever dan wij. Wanneer er plots een bord “120 km/h” staat vertraagt het systeem de wagen van 200 km/h naar de nieuwe toegelaten snelheid. Dat gaat allemaal vrij vlot. Iets minder vinden we het automatisch vertragen voor invoegende wagens. Dat doet de wagen wat té schrikachtig. De remmen zijn duidelijk voorzien voor de Duitse snelwegsnelheden, zeker voldoende krachtige exemplaren dus. Het automatisch van rijstrook wisselen in Drive Pilot is leuk maar of je zoiets effectief zou gebruiken? Je moet nog steeds twee seconden de richtingaanwijzer in de juiste richting houden om hem zijn gang te laten gaan, dan kan je even goed aan je stuur draaien.
Intelligent drive
Al de bovenstaande technologie plaatst Mercedes onder de noemer “Intelligent Drive”. Al van Car-to-X communicatie gehoord? Je wagen “kijkt” achter de hoeken. Of beter gezegd, wat andere auto’s zien (die met Car-to-X’ zijn uitgerust) op hun weg en van toepassing kan zijn voor u. Ander leuk folie'tje is Remote Parking Pilot. Zelf parkeren zonder in de wagen te moeten zitten, James Bond-stijl. De smartphone bovenhalen, app’je openen en swipen maar. De wagen doet de rest. Heel traag maar zeker zet hij zichzelf weg in krappe garage’s en ontwijkt kleine obstakels tijdens die actie. Dit en tal van andere snufjes houden jou en je omgeving dus veilig en ze werken perfect. Moest elke chauffeur op de baan zo intelligent zijn…
Opties
Uiteraard is alles een optie. De digitale wijzerplaat? Optie. Immense navigatiescherm? Optie. LED koplampen? Optie. Je krijgt standaard de Mercedes-Ster op je motorkap en een setje saaie aluminium wielen. Een multifunctioneel stuur krijg je dan weer wel standaard. Gelukkig ziet alles er goed uit en kan het er eigenlijk nooit slecht uitzien. Zelfs een compleet standaard E-Klasse Break is nog steeds een knappe verschijning zowel vanbinnen als buitenaf. Het kan ook alleen maar mooier en beter worden. E-Klasse bestellen? Welk pack kies je? Standaard, Avantgarde, Exclusive, AMG Line of Designo? Daarvan vertrek je voor de rest. Mocht je kicken op dat grote scherm dan start je vanaf Exclusive enzovoorts. Luxe wagen, luxe opties, luxe prijzen. Niets nieuws dat we je vertellen.
Motoren
Tijdens de voorstelling verkozen we als interessantste modellen de E 220 d, E 250 benzine en AMG E43 te testen. Het meest populaire model, het alternatief op benzine en het leukste dat er te rapen valt natuurlijk. Alle motorisaties zijn standaard voorzien van de 9 G-Tronic-Plus automaat. Zelf in de pap roeren doe je niet in de E-Klasse. Zo moet het volgens ons.
E 220 D
De voorlopige instapper. Later kan je nog kiezen voor de E200d, maar nu nog even niet. Deze E 220 d brengt je naar overal dankzij een twee liter vier-in-lijn met een mooie 194 pk en een CO2 van amper 109 g/km. Snel genoeg, dat is zeker. 400 Nm koppel, 0-100 km/h in 7,7 seconden. We missen geen vermogen en het rijden gaat zeemzoet. Niet zo zacht afgeveerd als je misschien zou verwachten. Het licht sportieve zit er zeker in. Al past “dynamisch comfort” misschien nog het beste bij deze motorvariant. Ons testverbruik ligt rond de 5.5 l/100 km wanneer je voornamelijk autosnelweg doet aan Belgische normen. Reken op 6 liter algemeen. Een E 220 d kost je minimaal 52.272 euro. Er is ook een Launch Edition met een aantal leuke opties voor 4.500 euro extra.
E 250 benzine
Opnieuw een tweeliter vier cilinder die zijn koppel dankzij de turbo’s op 350 Nm ziet uitkomen. Een pittig baasje voor het gewicht dat hij moet meetrekken. 211 pk is natuurlijk ook niet niets en kan een kar van ruim 1.700 kilo met gemak aan. Het dynamische aspect is hier zeker aanwezig zonder in te boeten aan comfort. De wagen is mooi stil vanbinnen en laat een bescheiden geluid horen bij het in toeren gaan. Prima motor, verbruik ligt met 8 l/100 km niet laag al kan je lager gaan mits héél brave rijstijl, maar wat heb je dan aan die benzinemotor? Op de 0-100 km/h verslaat hij de E 220 d, in 7,2 seconden klaart hij de klus. Aan de CO2-uitstoot van 138 gram/km kom je dan wel even niet op dat moment. Vanaf 51.667 euro haal je deze in huis. Dat is slechts 600 euro meerprijs voor de tevens beschikbare E 200 benzine.
Mercedes-AMG E43 4matic
Aha… we zijn er. De leukste E-klasse van het moment. Zowel in break als berline te krijgen. De E43’ is ideaal voor wie een echte AMG wil rijden maar een E63 te veel van het goede vindt. Zie het niet als een wille maar niet kunne. Dit is een perfecte AMG wagen. Technisch leunt hij effectief iets meer naar de kant van de E 400 dan naar een - toekomstige - E63 maar ook dat is ideaal. Zo behoud je je comfortabele cruiser en kan je toch rekenen op topprestaties, een knappe uitstraling zonder overdreven te worden. Door de aanwezigheid van 4Matic vierwielaandrijving bovenop dat al dynamische onderstel kan je zeer sportief bochtenvreten en inhaal acties uitvoeren zonder de te-passeren automobilist doof achter te laten.
Het geluid is perfect. Ook van buitenaf klinkt hij echt heel goed. Dat subtiel zware geluid komt door slimme fysische truken ook tot in de cockpit. Leuk, want dat is uiteraard ook een deel van de AMG-ervaring. In amper 4,7 seconden jaag je de stationwagen van 0 naar 100 km/h. Indrukwekkend en daar stopt het lang niet. Het 3 liter grote biturbo V6-blok doet het zonder verpinken. Verbruik? Joost mag het weten. Hier hebben we voor een keertje eens écht niet op gelet. CO2-uitstoot ligt op 192 gr/km, al halen we dat cijfer uit het boekje. Voordelig AMG’en bij vadertje staat. Je kan nu AMG gaan rijden en dat je minimaal 67.700 euro. Valt nog best mee, toch?
Praktisch
Waar blinkt een E-Klasse break altijd uit ten opzichte van de concurrentie? Juist, de koffer. Ook deze generatie is voorzien van een knaller van een formaat. Maar liefst 640 liter opbergruimte. Volledig vlakke laadvloer. Ook wanneer je de zetels neerklapt. Dan kan je trouwens 1.820 liter vervoeren. In normale kofferopstelling zou je zo makkelijk 500 flessen wijn kunnen ophalen en ach… doe nog maar een paar doosjes van die feestbubbels erbij! Of iets reëler, het volledig hebben en houden van een 5-koppig gezin voor een weekje ski-plezier én nog steeds je achterliggers door je achteruitkijkspiegel kunnen kijken hé. De achterbank laat zich ook aanpassen in bruikbare stand, wanneer je toch nog wat laadruimte te kort zou hebben. Een functie die je niet snel zal nodig hebben, naar onze mening.
Conclusie
De E-Klasse break is deze generatie volledig mee met zijn tijd. Alles wat je je kan bedenken van rij-hulpmiddelen kan je krijgen, het interieur is ook eindelijk weer om duimen en vingers van af te likken en de kar heeft een klassevol uiterlijk, zelfs compleet standaard. Qua uitrusting is het Exclusive pack een geweldig mooi startpunt en de topper, Designo, is subliem afgewerkt. Nadeel? De winkelkarprijs aan opties lopen zeer snel heel hoog op. Verder is de E-Klasse break een premium wagen die je de concurrentie gedeeltelijk doet vergeten. Een 5-reeks? Oud? De A6? Geeuw? De XF? Die met dat oude interieur? Tja… Behoorlijk indrukwekkende kar zo’n E-Klasse break.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen