400 kilometer, de afstand van Aalst tot aan het ISS ruimtestation. En volgens Renault genoeg om je nooit meer zorgen te hoeven maken over de range van je ZOE. Of de realiteit strookt met die denkpiste? We deden de rangetest.
Gestaag kruipen de elektrische inzendingen weg van hun povere rangecijfers. Want sprak je vroeger over 240 theoretische kilometers, dan slagen automerken er in om op nog geen drie jaar tijd die officiële range zo goed als te verdubbelen. Zonder aan de afmetingen van de batterijen te raken. Of iets technischer: de ZOE Z.E. 40 huist een lithium-ion-batterij van 41 kWh op de plaats waar vroeger ééntje van 22 kWh sluimerde.
Papier versus asfalt
400 kilometer range is het resultaat, volgens de – tot op heden officiële – NEDC-cyclus. Renault is zelf eerlijk genoeg om toe te geven dat je in de realiteit eerder naar 300 kilometer kijkt. Al zal toch veel afhangen van de manier hoe je het kleintje inzet. Getuige onze ’rangetest’ in Portugal.
Nee, we zijn niet stilgevallen met de elektro-knaap – dat zou nog eens een verhaal zijn -, wel wordt bewezen dat elektrowagens en autostrades nog steeds geen vriendjes van elkaar zijn. Alles boven de 110 km/u is namelijk een aanslag op de ingewanden van de batterij. Of anders gezegd; boer je met 140 km/u over de autostrade, dan dwing je elke gereden kilometer drie kilometer range uit de batterij. Waardoor er van die 400 kilometer range ruwweg 130 stuks over blijven.
Of hoe we op twintig kilometer autostrade aan topsnelheid (alles voor de wetenschap en geen vrees, die bedraagt 140 km/u) zo maar eventjes 70 rangekilometers van de batterij zagen vliegen.
En als je geen snelheidsduivel bent?
Nu, het is inderdaad het onderste uit de kan halen. Want in realiteit koopt niemand een ZOE om er dan elke dag in volle galop mee over de autostrade te boenderen. Rij je gezwind over gewestwegen en door dorpskernen, dan is 250 kilometer een haalbare kaart. Meer nog, zwier je de ECO-stand aan en leg je de stoelverwarming het zwijgen op (iets dat we verzaakten), dan zijn we zeker dat daar nog serieus wat eenheden bij tikken.
Komiek eigenlijk als je er over nadenkt; dat je verder geraakt door sportief de binnenbaantjes af te haspelen dan door kilometers te malen op de autostrade in de stroom van het verkeer. +300 kilometer ver geraken? Dat lijkt ons dan weer een uitdaging voor de eco-runners. Of hoe stoefen aan de toog over pk’s misschien in de toekomst evolueert naar stoefen over de range.
Q’s en R’s
Over pk’s gesproken; voorin op de plaats waar normaal een verbrandingsmotor zou liggen twee smaken van elektromotor. Jep, dat las je juist, de ZOE beschikt over twee verschillende motoren. Een gloednieuwe exemplaar (R90) en één die voordien ook al zijn werk deed in de ZOE (Q90). Het verschil zit hem niet zozeer in de kracht (92 pk versus 88 pk) wel in de oplaadtijden en ook wel wat de range.
Met de R90 geraak je op papier 400 kilometer ver en kan je opladen aan 22 kW, de Q90 laat je 370 papieren kilometer ver rijden maar laadt het systeem wel op aan 43 kw. Of in mensentaal: Per half uur opladen krijg je 80 kilometer range er bij in het geval van de P90, de Q90 zwiert er 120 kilometer bij per half uur. Dus hoewel die Q90 de maximale range naar beneden haalt, geraak je wel snelle verder door slim gebruik van oplaadpunten.
Hoezo? Het bos door de bomen niet meer zien
Financiële vraagtekens
Prijzen dan, want wat wat kost het om elektrisch te rijden met een Fransoos? Wel, dat valt momenteel goed uit. Hoezo? Renault plakt een beginprijs van 24.550 euro op de ZOE Z.E. 40 (de versie met 22 kw blijft trouwens ook in de lijsten met een prijs van 22.050 euro) en daar krijg je van de Vlaamse overheid een fixe korting op. In 2017 bedraagt die maar liefst 4.000 euro, zolang de voorraad strekt.
Waardoor je dus eigenlijk over 20.550 euro aan het praten bent. Met een elektrisch addertje onder het gras, want Renault verplicht je tot op heden ook om een maandelijkse huur te betalen voor de batterij. Die bedraagt 69 euro per maand zolang je op jaarbasis niet meer dan 7.500 kilometers bolt. Doe je er meer, dan betaal je 5 cent per extra gereden kilometer. Laat onze wiskunde ons niet in de steek, dan betaal je wanneer je elke maand 1.000 kilometer rijdt nog eens 953 euro per jaar aan Renault. Iets om in je achterhoofd te houden.
Conclusie
Niet enkel een vergroting van de range, want met een haalbare afstand van 250 kilometer schuift Renault de ZOE op naar een grotere cirkel van koperspubliek. Het blijft evenwel een nicheproduct voor early adopters, met guitige looks, een wat inspiratieloos interieur en een subliem rijgedrag dankzij het lage zwaartepunt. Denk niet 20.000 euro voor een 'elektrische Clio', denk 20.000 euro voor een technologische mijlensprong.
Specificaties
Vermogen | 92 pk |
---|---|
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 480 kg |
Topsnelheid | 140 km/u |
0 tot 100 km/u | 13.20 sec |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen