Rijtest

Rijtest: Opel Zafira facelift (2017)

Geen nood aan een crossover, of geen zin in een nieuwe break? Dan heeft Opel nog steeds de Zafira in het gamma zitten. De zevenzits MPV onderging een lichte facelift.

Het is ver gekomen, dat de crossovers stilaan de MPV's uit het straatbeeld aan het duwen zijn. Zover dat zelfs Renault haar Espace-icoon tegenwoordig een crossoverlook geeft. Niet zo bij Opel waar de Zafira nog altijd een plekje krijgt, al zijn er met de Crossland X en de Grandland X kapers op de kust. Kan de facelift van de Zafira hem laten standhouden?

no more tourer

Opel heeft genoeg van touren. Had het handig gebekt, ze hadden de Zafira Tourer bij de facelift tot Zafira T of Zafira M omgedoopt, in lijn met de Mokka X en Crossland X van deze wereld. Gewoon weglaten was de makkelijkste optie. De facelift heeft echter meer in zijn mars dan enkel een naamswijziging. Zo wordt het gehele front hertekend. De boomerangvormige koplampen maken plaats voor meer serene exemplaren die mooier aansluiten bij de grille. Meteen is duidelijk te zien hoe snel die boomerangvormen er gedateerd komen uit te zien. Achteraan zijn de verschillen veel kleiner. Een ander binnenwerk voor de achterlichten en zichtbare uitlaateindes zijn het enige verschil met voordien. Een kenner moet je zijn om daar het verschil te zien.

Image

opgekuist

Maar de grote veranderingen vinden we binnenin. De knoppenrommel op de middenconsole werd opgeruimd bij het hertekenen van het dashboard. Een verademing, dat is het minste wat je kan zeggn van die poetsbeurt. Daarmee komt er meer plaats vrij voor het infotainmentsysteem. Dat krijgt een touchscreen, al blijkt dat niet helemaal intuitief te werken. Vaak genoeg duw je op een knopje en is de reactietijd van het systeem langer dan je verwacht, waardoor je nog eens duwt en in een fout menu terecht komt.

Image

Het OnStar-systeem krijgt ook zijn debuut in deze Zafira. Het systeem stelt je in staat bij een ongeval of panne de Opel-hulpdienst te bereiken via een druk op de knop. Het IntelliLinksysteem kan je dan weer koppelen aan je Apple CarPlay, waardoor je iPhone-bediening via het 7 inch grote scherm van de Zafira kan gebeuren. Later wordt het systeem ook beschikbaar voor Android.

Verder blijft het interieur van de Zafira zoals we het al kennen. Hier en daar wat goedkoop aanvoelende plastics, maar met een ruimtegevoel om U tegen te zeggen. De derde zitrij is nog altijd van het FlexFix principe, waarbij de rugleuningen - eens weggeklapt - een mooie vlakke laadvloer vormen. Een beproefd systeem, al heeft de concurrentie dat tegenwoordig ook. De middelste zetel op de tweede zitrij kan overigens nog altijd tot armleuning worden omgevormd. Tot groot jolijt van de kinderen.

Image

Niet meer onder de zetel

Onder de kap van onze Zafira zit een 2.0 CDTi met 170 pk. Het goeie eraan merken we van bij het wegrijden; de 30 laatste pk's zitten niet langer onder de zetel verborgen. Opel herwerkte de 2.0 CDTi zodat die minder tam aanvoelt dan voorheen, en daar zijn wij alvast blij om. We gingen ermee op uitstap en zelfs met een volgeladen koffer en vier personen in de auto kweet de diesel zich goed van zijn taak. Ook het verbruik valt daarbij mee, met een kleine 7 liter reden we 100 km ver.

Image

conclusie

Opel gebruikte de gezichtsbewerking in het midden van de levenscyclus om de Zafira bij te schaven. Minder knoppen, meer vermogen; het zijn dingen die dit ruimtewonder alleen maar beter maken. Het is echter nog even afwachten of het genoeg is om tegen die twee op stapel staande SUV's in het eigen gamma op te tornen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen