Uitleencontract artikel 6.6: 'Alle gebeurlijke straffen, boeten en kosten van welke aard ook ten gevolge van inbreuken op de wegcode zijn ten koste van de lener.' Als dat maar goed komt met 612 paarden in een sedan met vierwielaandrijving...
We gaan er niet flauw over doen; sinds het terug inleveren van '1-LCJ-748' bij de importeur hebben we een potje opzijgezet op de rekening en kruisen we elke dag onze vingers wanneer we de brievenbus leeg halen. Goed nieuws echter, want tot op heden nog geen melding van overtreding gekregen. De wegcode volgen met deze supersedan - want dat is het - vormt een regelrechte uitdaging. Het verbluffende gemak waarmee hij ons in recordtijden tot ver over de snelheidslimieten jaagt is ongewoon. We rijden de E-klasse berline in zijn sportiefste vorm en moeten meteen terugdenken aan onze kennismaking, enkele maanden terug, met de AMG E 43, de instap-AMG met een V6 Biturbo met 401 pk.
Toen dachten we al: 'Zo zo… dat gaat er hier best snel aan toe.' Probeer je dan ook even voor te stellen dat er vergaderingen zijn geweest om de veel krachtigere E 63 nog even een anabolenkuur te geven. '571 pk? Maak er maar wat meer van, 612 pk en 850 Nm koppel? Iedereen akkoord? Jawohl!' Ach hoe ze zoiets verzinnen in Affalterbach, we begrijpen het eigenlijk niet. Of we het anderzijds jammer vinden?
6. euhm 4!
De krachtbron die dit alles moet waarmaken is dezelfde gebleven als in de "normale" E 63. Een 4 liter groot biturbo-drukgevoede blok aan woede die we kennen sinds de AMG GT. Hoe 4 liter? Zelfs wij moesten even een 'Achja, juist-moment' toegeven. De tijd van de 6.2 liter V8 (M156) lijkt lang vervlogen. De vorige E63 moest het al stellen met de 5.5l V8. Met de eer van 'de grootste' gaat nu, hoe kan het ook anders, een Amerikaan, lopen. Een Cadillac CTS-V. Voor de rest laat Mercedes de concurrenten van eigen regio met gemak achter zich. Wij hebben ondertussen de motor al gestart en de Sportmodus geselecteerd. Klaar voor vertrek!
Portie zelfbeheersing met vierwielsaus
Zo’n krachtig blok, daar moet je ook fenomenale techniek achter hangen om er optimaal van te kunnen genieten. Dat hebben ze gelukkig ook gedaan. De Speedshift MCT-versnellingsbak laat een koppelomvormer achterwege en maakt gebruik van een meerschijven-koppeling in een badje olie. Ook wel gekend als “natte platen”. In de E 63 (s) heeft de Speedshift trouwens 9 trappen tegenover 7 in de kleinere C 63. Nog een stapje verder komen we aan 4Matic+. vierwielaandrijving met meer sensoren en regelbaarheid dan een Formule 1-wagen. Of toch bijna…
Hoe dan ook, het systeem kan 612 pk en 850 Nm koppel vrijwel altijd zonder enige wheelspin, onderstuur of overstuur overbrengen naar de wielen zoals jij dat wil. Knalhard en direct. Messcherp hangt de E 63 s aan zijn gaspedaal. Een heel voorspelbare wagen die zich loeihard laat bedienen. Eens te meer moet je over een grote dosis zelfbeheersing bezitten want de limieten liggen ver weg van wat er op de openbare weg kan.
3,4
…De luttele seconden in welke de E 63 s zijn 1.880 kg zware zelve naar de 100 km/u kan lanceren. Begeef je je regelmatig naar Duitsland dan laat je ook dààr heel wat pittig spul achter je. Van de 'Gentlemen’s agreement' (overeenkomst waarbij Duitse constructeurs de topsnelheid op 250km/u vastleggen voor de veiligheid) hebben E 63 s’n geen kaas gegeten. Deze jongens tikken vlotjes door tot over de 300 km/u... mits je het AMG Drivers Package aanvikt op de optielijst.
Tot in de puntjes
Nu, mede dankzij de geavanceerde Air Body Control kan je de aard van het beestje ook geheel de andere kant laten uitgaan. Schakel de Comfort-modus maar eens in. De V8 toomt zich in, de bak gaat rustiger schakelen, de uitlaat laat niet meer van zich horen en we zitten plots in grootvaders E 220d, zo lijkt het wel. Wat een verschil. Een rustige en stille cruiser. Alsof we met een viercilinder rondtorren. Letterlijk, de E 63 s beschikt over een cilinder uitschakelingssysteem dat er op de juiste momenten dus een 4-cilinder’tje van maakt (enkel in Comfort trouwens). Af en toe komt er nog een los liggend stukje Belgisch asfalt een klein duwtje geven aan de ophanging maar voor de rest… Een ideaal moment om even wat muziek te streamen naar dat Burmester geluidssysteem. Na een kleine 10 minuten bedenken we ons alvast het volgende: 'Hey, je hebt maar luttele dagen de gekste E-AMG onder je kont en we horen geen V8, geen uitlaatlawaai, niets…'
Wist je dat er buiten de modus Sport ook nog Sport+ en Race beschikbaar is? Alle functies te selecteren met slechts een korte tik tegen de schakelaar. Sport+ is veilig alternatief voor de Race modus. Dezelfde heerlijke V8 performance, hetzelfde optimaal lawaai, inclusief de typische AMG roffeltjes en knallen in de uitlaat, uiteraard ook een stuggere ophanging en een enorm snelle reactie op de gaspedaal. De ESP gaat nìet uit. Race modus daarentegen laat het beest volledig los en je beschikt best ook over enige race-kennis en een circuit voor je de extase van deze modus uitprobeert. In “Race” kan je namelijk ook Drift Mode activeren. ESP uit, automaat in manuele stand en beide schakelpaddles aan het stuur even naar je toe trekken. Klaar. Je E 63 s is nu een 100% achterwiel aangedreven rubberverslinder. 850 Nm koppel loslaten doe je best niet zonder een setje reserve rubbers achter de hand. Die Michelin Pilot Sport 4 S’en liggen strak rond heel knappe alu-forged velgen maatje 20-duim.
Kan het beter?
Ja hoor. De E 63 s komt ook uit als estate. Dat wil zeggen dat je met de hele familie op vakantie kan in dit beest. De koffer van de sedan is zeker niet krap maar op de AF-redactie hebben we nu eenmaal een zwak voor stationwagens. Tijd voor de pijnpil? Prijzen dan maar.
Een E 43 4Matic komt neer op zo’n 80.000 euro. Zo’n uber dikke E 63 s 4Matic+ haal je bij de dealer buiten na de overhandiging van 130.559 euro. Het exemplaar die wij onder onze kont schoven doet het uiteraard nog wat straffer: 148.290 euro. Grote prijsmakers zijn onder meer het memory-pack, de speciale zilverkleur, het panoramisch schuifdak, het Burmester systeem en een AMG Drivers Pack. Niets te gek eigenlijk en als we eerlijk moeten zijn; geen euro te veel voor deze supersedan.
Conclusie
De meest opwindende sedan van het moment. De tot in de puntjes afgewerkte E-Klasse naar een ongekende performante hoogte gebracht. Rivaal Audi RS 6 Performance heeft eindelijk een waardige concurrente te pakken en nu is het met hebberige vingertjes uitkijken naar wat BMW met haar M5 gaat doen. Al zal die uit het allerfijnste hout moeten gesneden zijn om hier aan te kunnen tippen.
Specificaties
Vermogen | 612 pk |
---|---|
Overbrenging | 9-traps Speedshift automaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 955 kg |
Topsnelheid | 250 km/u |
Prijs testwagen | € 148 290 |
0 tot 100 km/u | 3.40 sec |
Gemiddeld testverbruik | 15.00L/100km |
Min. kofferinhoud | 540 L |
CO2-uitstoot | 207 g/km |
BIV | € 2 988 |
Rijtaks | 2 235 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen