Rijtest

Rijtest: Audi Q5 2.0 TDI Quattro Stronic (2017)

Na 8 jaar is de levensduur van de eerste generatie Q5 verstreken. Zijn opvolger zag het daglicht in januari dit jaar. Doet hij zijn voorganger op alle vlak vergeten? We hebben ons verdict klaar.

Het isin de eerste oogopslag al te zien dat de Q7 het grote voorbeeld is geweest voor deze Q5. Moest je niet beter weten is het bijna een kopie op 75% schaal. Zowel van buiten als van binnen moet je zoeken naar verschillen. Dat is in dit geval zeker niet erg. Zowel de Q7 als deze Q5 zijn volledig mee met hun tijd qua design en technologie. Eigenaars van de eerste generatie Q5 hebben meteen ook een goed gevoel moesten ze zichzelf voorzien van een update naar dit model want er is werkelijk niets van de oude Q5 dat we nog kunnen bespeuren.

Image
audi-q5-2.0tdi-quattro-stronic-2017-autofans

motoren

Onder de kap minder nieuws, toch tegenover de rest van het Audi-gamma. Wij rijden vrolijk rond met de 2.0 TDI Quattro met 190 pk S-tronic. Een zuinige motor die ons een mooi gemiddeld testverbruik van 6,2 liter/100 km toonde. De 2.0 TDI is trouwens de bestvertegenwoordigde motor in het aanbod van vijf motorisaties. Geen alternatief qua cilinderinhoud, want ook de TFSI heeft een tweeliter. Een Q5 Hybride die we enkele jaren terug reden zit er ook niet meteen aan te komen. Zijn hoge meerprijs schrikte velen af om de groene jongen uit te hangen.

Dus de keuze is voorlopig simpel: 136 pk of 150 pk, beiden met manuele 6 versnellingsbak of de voor de hand liggende keuzes, de 163 pk of 190 pk sterke diesel met Quattro vierwiel-aandrijving en S tronic automaat. De eerdergenoemde 2.0 TFSI is er enkel met S-tronic en quattro.

Image
audi-q5-2.0tdi-quattro-stronic-2017-autofans

Performance en Power? De 190 pk versie is best vlot en pikt snel op wanneer je op het pedaal gaat staan,maar is niet overmatig pittig en alles behalve een sportief baasje. Met 400 Nm koppel hadden we’r misschien net iets meer van verwacht. Zijn we wat verwend door de alsmaar hogere prestaties van de auto’s van dit decennium? De motor hoor je binnen amper. Wat een goede zaak is want niemand wil ‘s morgens vroeg een koude diesel viercilinder in toeren horen gaan.

Nog onderweg

Zoek je performance en power? Nog even geduld, je zal moeten wachten op de SQ5. Die doet ook niet gek over prestaties, met een 3.0 TFSI V6 (benzine dus…), 354 pk en 500 Nm koppel en de 8-traps automaat (+ Quattro vierwielaandrijving) doet hij ons al watertanden.

Image
audi-q5-2.0tdi-quattro-stronic-2017-autofans

Interieur

Heerlijk. Dat is vrijwel het eerste wat we dachten over de binnenzijde. Een heel modern vormgegeven partij kunstof en aluminium en een zwart Alcantara interieur. Uiteraard moet je ook gaan voor de optie: Audi Virtual Cockpit, onderdeel van het Pack Technologie. Vaarwel antieke wijzerplaat, dit hogeresolutiescherm maakt het interieur echt af. Wat wij niet volledig begrijpen is waarom er steeds gekozen wordt om dan ook nog zo’n tablet-achtig scherm in de middenconsole nog te gebruiken in een interieur met Virtual Cockpit. In de Audi TT hadden we dat niet nodig en ook hier konden we de meerwaarde er ook niet meteen van vinden. Het meeste van de tijd stond het dan ook uit om ons niet te storen tijdens de donkere avondlijke ritten. In het 2.700 euro kostende Pack Technologie zit trouwens ook de Navigatie met MMI touch(pad) ingave, een smartphone interface en een 3-spaaks sportief “Plus” stuurwiel. Voor ons het eerste pack/optie dat je moet aanduiden na het Pack Business Plus. Samen ben je dan dik 7.000 euro armer maar alle comfort voorzieningen die je vandaag de dag verwacht heb je dan ook meteen: PDC, cruise control, leder, zetelverwarming, automatische kofferklep, etc.

Image
audi-q5-2.0tdi-quattro-stronic-2017-autofans

Als gegoten

En moet het nog gezegd worden? Het zitmeubilair is ook hier weer comfortabel, prima afgewerkt en zowel voor als achter prima voor ritjes richting skigebied. In de koffer van 550 liter krijg dan ook 10 liter meer kwijt als vroeger oftewel een stevig uit de kluiten gewassen 6-pack Cola extra. Leg je de zetels plat dan mag je daar nog een ronde 1.000 liter bijtellen. Dat zijn dan ongeveer 130 6-packs in totaal. Is er geen handigere manier om dat uit te drukken. Golftassen zijn ook zo cliché... Tips zijn welkom!

Image
audi-q5-2.0tdi-quattro-stronic-2017-autofans

rijden

Snedig. De Q5 laat zich besturen en rijden als een gewone sportieve sedan. Geen overhang in de bochten. Geen log gevoel. Het zal je niet verbazen maar ook nu hebben we weinig of niets op te merken. Net zoals zijn concurrenten de GLC, X3 en XC60 heb je ook met de Q5 een degelijk apparaat waar je echt moet gaan muggenziften om slechte punten boven te halen. Als we dat doen dan komen we op vrijwel het enige punt: Rolgeluiden. Boven de 120 km/u kan je die wel eens horen maar zoals gemeld, we zijn dan aan het muggenziften alsof we in de duurdere Q7 zouden rijden.

Image
audi-q5-2.0tdi-quattro-stronic-2017-autofans

prijzen

Vanaf 40.300 euro bol je de Audi-concessie buiten met je nieuwe Q5. Uiteraard moet je daar meteen ettelijke euro’s bijtellen want geen mens gaat buiten zonder een stel opties. Wil je wat meekunnen in het verkeer raden we sterk aan meteen de top-diesel te nemen die wij hebben getest. Meerprijs van 400 euro tegenover de 163 pk versie en natuurlijk ook voorzien van Quattro en S tronic automaat. Oftewel een vanaf prijs van 48.350 euro. De volgende keuze is ook vrij evident wil je wat premium rondtoeren. Wil je een Q5, Q5 Sport of Q5 Design? De Sport, prima keuze want mooie afwerking en sportieve contrast accenten langst buiten. 2.000 euro aub. Om het verhaal kort te maken. Een Q5 voorzien van de nodige luxe opties en mooi-maak-opties kost je dan snel meer dan 60.000 euro. Ga je de premium concurrentie die we hierboven benoemde even configureren zal je merken dat dat hij niet duurder maar ook zeker niet goedkoper is. We moeten het je niet vertellen maar de inflatie van ons loon lijkt ons toch niet evenredig met die van de autoprijzen tegenwoordig.

Image
audi-q5-2.0tdi-quattro-stronic-2017-autofans

conclusie

Prima auto zo’n Q5. Mooi afgewerkt, mits de juiste opties volledig mee met zijn tijd. Zoals altijd is het een prijzig baasje. Onze testwagen zou je kunnen bestellen voor 65.000 euro. Goedkoop alles behalve maar je krijgt er wel een zeer presentabele wagen voor in de plaats.

Specificaties

Vermogen190 pk
OverbrengingS tronic automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 845 kg
Topsnelheid218 km/u
Prijs testwagen€ 64 456
Prijs basismodel€ 50 300
0 tot 100 km/u7.90 sec
Gemiddeld testverbruik6.20L/100km
Min. kofferinhoud550 L
Max. kofferinhoud1 550 L
CO2-uitstoot136 g/km
BIV€ 786
Rijtaks493

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen