Een test met S5, oftewel de A5 met een goed gebruikt abonnement bij de fitness. Een heel stuk krachtiger en sportiever dan alles wat nog A5 noemt. Een S5 met anabolenkuurtje, die noemen we RS5. Voorlopig houden we het “proper”, eens kijken wat die S5 allemaal kan…
Korte inleiding? In Juni 2016 kregen we de S5 coupé voorgeschoteld. Op de redactie hadden we niet meteen een wow-gevoel maar afkeuren deden we dan ook weer niet. Het S5-gamma gaat later ook verder naar de Cabrio en de Sportback met 4 deuren. De Cabrio gaat met het hoogste prijskaartje lopen. 69.900 euro. De Coupe en de Sportback kosten gek genoeg beiden evenveel, namelijk 63.500 euro. Dat houden we even in het achterhoofd.
waar het om gaat
De S5 is uitgerust met een gloednieuw 3.0 liter V6 blok. Zijn voorganger voorzien was van een twinscroll compressor gevoede motor die ze centraal in de V-blok hebben weggewerkt. In de basis is het dezelfde motor maar dan voorzien van een turbo. De V6 Turbo is goed voor 354 pk en 500 Nm koppel. Niet onaardig!
Dankzij een puike 8-traps tiptronic versnellingsbak krijgt de motor het vermogen naar de wielen en het Quattro 4X4 systeem mét torque vectoring (40:60 verhouding als basis) zorgt ervoor dat je de S5 al behoorlijk fout moet gaan besturen om hem te doen ondersturen. Dat alles zorgt er ook voor dat je vanuit stilstand trekt zo’n S5’je dan ook vlot van 0 naar 100 km/h accelereert in amper 4,7 seconden.
gevoelsmatig
De eerste paar kilometers was het even wennen. Komende uit een Mercedes E Kombi diesel was de transfer opmerkelijk. Wat een licht stuurwiel. Al op de parking hadden we de S5 in de “dynamic” modus gezet - we rijden tenslotte met een S5 en geen A5 TDI - daar kon het al niet aan liggen. Het wende snel maar mocht gerust een pak meer weerstand bieden.
Halverwege de rit van regio Leuven naar Antwerpen kon er al wat vlotter gereden worden en kwam ook de motor goeiedag zeggen. Leuk dat je met de S5 gewoon rustig kan rijden zonder dat de hele straat omkijkt. Geef je daarentegen volgas dan zingt hij zijn symfonieën met plezier. Wat je wel mist is dat snelheidsgevoel, alles gaat heel snel maar je beseft het amper tot je op je dashboard cijfers ziet waar de gemiddelde politierechter ’s nachts nog koude rillingen van krijgt. Jammer dat de tiptronic alles zo afvlakt.
quattro… het is toch wat
Het zal je vast niet verbazen dat achterwielaandrijving zowat de voorkeur heeft bij ons. Toch kan zo’n 4x4-systeem als Quattro ook hoge ogen gooien. Oké, het driften gaat allemaal veel moeilijker, veel meer plaats nodig en uiteindelijk trekt hij zich toch altijd wel terug in rechte lijn. Volledig buiten de orde natuurlijk. Een Quattro wil maar één ding en dat is de richting uitgaat die je hem aangeeft. De weg is maar een circuit met verkeerslichten en wat meer concurrentie voor een S5. Extreem is de S5 alles behalve maar hij doet wat hij moet doen en hij doet het met zo’n Schwung dat je’r al snel van gaat houden. Zeiden we dat nu, “ervan gaan houden”? Echt wel.
Interieur/exterieur
Geeuw, daar bij het designbureau heeft er ééntje gouden werk geleverd. Copy-paste dat maar op alle modelletjes en een beetje bijtrekken hier, kleine retouche daar en klaar was Kees… of was het Marc Lichte? We moeten toegeven, alle merken hebben vandaag de dag een beetje eenheidsworst doorheen het gamma. We zullen nog veel zien veranderen met de tijd want Marc heeft het niet zo met knopjes, overbodige schermen blijkbaar wel. Hoe dan ook… dit interieur is strak, modern en kwalitatief.
Langs de buitenkant kan je een S5 trouwens zo aankleden dat zelfs de buurman eerder denkt dat je met dat eerder genoemde A5 TDI met S-line rijdt. In dit Daytona grijs valt het nog mee. De gespierde motorkap valt lekker op en de zilveren S-accenten springen toch nog mooi in het oog. Navarrablauw of zelfs Gotlandgroen staat hem ook beeldig. Wie zijn S5 wil gebruiken als statussymbool kiest zonder twijfel voor Misanorood òf gooit nog een extra slof geld op tafel en kiest een Audi Exclusive kleurtje waar vrijwel alles mogelijk is. Je kan het draaien of keren maar zo’n S5 staat er wel als klassevolle sportwagen.
Comfort
De S-sportzetels zijn toppers. Ze zitten als gegoten en hebben uiteraard ook een massagefunctie en aanpasbaar in alle richtingen. De ene functie met de hendel, de andere met de knopjes op de zetel zelf of via de MMI-controller. De duurste optie is diegene die je moet aanduiden wil je mee zijn met je tijd, namelijk de MMi navigatie met als uitbreiding het Audi Virtual Cockpit. Je krijgt een heel pak meer mogelijkheden dan een luxe TomTom maar kost je wel liefst 3.600 euro.
Het zal je niet verbazen maar ook in een S5 moet je nog redelijk lopen aankruisen op de optielijst wil je wat hebben. Zo is de sportophanging met hydraulische demping een optie, net zoals een sport-sperdifferentieel en zelfs het dynamische stuurwiel moet je niet vergeten aanvinken. Achterin heb je nog een achterbank maar uiteraard is die in de Coupé enkel goed om je jas naar toe te gooien. De koffer is behoorlijk ruim en nuttig door de grote kofferopening zelf.
prijzen
Belangrijkste om te onthouden qua prijs is dat de basisprijs voor de Coupé dezelfde is als die voor de Sportback. Onze persoonlijke voorkeur gaat dan naar de Sportback. Net dezelfde prestaties en volgens ons toch wel een mooiere lijn. Geheel persoonlijk natuurlijk. Wat je ook moet weten is dat hoewel de basisprijs op 63.500 euro ligt een S5 zoals wij heb hebben getest maar liefst 88.300 euro moet kosten. Een stevige smak geld aan opties en daardoor valt er natuurlijk ook wel eens te kijken naar wat er nog op de markt is.
Conclusie
De S5 teruggeven viel ons moeilijk. Na vijf dagen testen kon hij ons zeker overtuigen omdat hij een ideaal compromis is tussen een heel snelle wagen en een klassevolle coupé zonder überschwänglich vertoon. Ook qua rijden kan hij stevig door de bocht gaan en net zo goed een comfortabele Autobahn-cruiser zijn. Met concurrenten als de Mercedes C 43 AMG en BMW 440i xDrive mag hij wel stevig presteren. Qua prijzen is dan de BMW de goedkoopste en is ligt de Mercedes gelijk met de Audi. Kleine anekdote, een M4 en C63 AMG en - tromgeroffel…- RS5 beginnen al bij circa 84.000 euro. Wat koste onze testwagen ook al weer? Die verdomde opties toch hé…
Specificaties
Vermogen | 354 pk |
---|---|
Overbrenging | 8-traps tiptronic automaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 615 kg |
Topsnelheid | 250 km/u |
Prijs testwagen | € 88 300 |
Prijs basismodel | € 63 500 |
0 tot 100 km/u | 4.70 sec |
Gemiddeld testverbruik | 12.80L/100km |
Min. kofferinhoud | 465 L |
CO2-uitstoot | 166 g/km |
BIV | € 932 |
Rijtaks | 780 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen