Te midden van zijn levenscyclus injecteert Peugeot de 308 met een technologische piqure en vooral; een nagelnieuwe 1.5 diesel die al voldoet aan de Euronorm opgelegd voor 2020. Of dat blok wat waard is in de C-segmenter? We kropen achter het stuur.
Drie jaar op de klok, waardoor de 308 aan zijn obligatoire facelift gaat. Niet geheel toevallig in het kielzog van de Volkswagen Golf facelift. Peugeot, die spreken alvast van de 'Nieuwe 308'. Marketing mumbo jumbo natuurlijk, want in essentie blijft dit de 308 die we in 2014 al kregen voorgeschoteld. Een modelletje dat sinds die lancering al 760.000 klanten kon overtuigen. De technische opfriskuur van dit jaar moet dat getal met de komende jaren nog wat stevig aandikken. En marche!
Klepdetective
Daarvoor klokte de designafdeling van Peugeot alvast geen overuren. Want de 'oude' en de nieuwe kan je bijna zo naast elkaar parkeren in een wedstrijdje spiegelen. We noteren alvast een herwerkte motorkap, meer rechtop geplaatste grille en licht herwerkte bumpers. Het laat de 308 alvast herkenbaar op het netvlies vleien. Quand mème niets mis mee natuurlijk, want de lijnen gezet door Fransman Gilles Vidal voelen nog steeds fris en krachtig. Evenwel niets wereldschokkend aan de hand op designvlak. Maar dat is ook niet het geval bij een Volkswagen Golf of Hyundai i30 natuurlijk.
Kick je evenwel op details, dan zal je merken dat de achterlichten voortaan altijd branden (de nieuwe hype na dagrijverlichting voor) én dat de tankklep nieuw is. Jawel, het ronde exemplaar werd ingewisseld voor een vierkant stukje. Wat de beweegreden daarachter is? AdBlue. Of beter; Peugeot had meer plaats nodig om naast de brandstofbuis ook een toegang te voorzien voor de AdBluetank. Zie je dus een vierkante uitsnede op de rechterflank van een 308, dan gaat het om de nieuwe. Dat je vrienden je scheef zullen bekijken als je die opmerking maakt, daar zijn we nu al zeker van.
Met Le Mans-patenten
AdBlue dus, een goedje dat wordt gebruikt om de verbranding van de nieuwe 1.5 viercilinder turbodiesel properder te laten verlopen. Waarmee je meteen ook de reden te pakken hebt waarom de PSA-groep deze 1.5 ontwikkelde. Zo voldoet 'ie nu al aan de Euro 6.C-norm die pas in 2020 van kracht gaat. Met niet alleen dank aan die AdBlue-tank maar ook door het gebruik van een efficiënte warmtewisselaar en een verbrandingssysteem - met technologie vanuit de 908 LMP1-wagen - die zo dicht mogelijk bij de uitlaatpoort werd bevestigd. Het resultaat? Een CO2-uitstoot die met 102 gram gek genoeg hoger ligt dan die van de 'oudere' 1.6 diesel. Al zit de winst 'm natuurlijk in de veel lagere NOx-uitstoot, een goedje dat voor de mens veel ongezonder is dan C02 en tevens het middelpunt was rondom heel het dieselgateschandaal in de VS.
Het is een blok waarmee de PSA-groep de komende jaren uit de vuurlinie hoopt te blijven van ecoridders. Het zal je dan ook niet verbazen dat de 1.5 als een lopend vuurtje richting ander gerief van Peugeot, Citroën en DS zal glijden. De 1.6, die blijft initieel echter broederlijk naast de 1.5 in de brochure staan. Het één en ander zal er alvast mee hebben te maken dat de nieuwe diesel pas tegen het einde van het jaar kan worden geleverd en dat er in ons Belgenland nog vooral naar CO2-uistoot wordt gekeken. En met 82 g/km als strafste cijfer heeft de 1.6 daar - spijtig genoeg - toch nog een streepje voor.
Dichtgeknepen?
Een dieselblok dat zich vooral wil profileren als groene ridder, waardoor je dus meteen denkt aan een toegeknepen vermogen en zoutloze rij-eigenschappen. Wel, we laten de cijfers spreken; 130 pk, 300 Nm en een top van 203 km/u. Waardoor de 1.5 vijftien paarden voor heeft op de 1.6. Het koppel, dat is dan weer identiek, met die kanttekening dat die volle grob pas tegen 3.750 tpm beschikbaar is, 250 tpm hoger dan bij de zestienhonderd. Hoe zich dat in de realiteit laat rijden? Zoals het moet.
Je merk namelijk dat de ingenieurs bij Peugeot de verhoudingen van de nieuwe manuele zesbak zo hebben afgesteld dat je steeds in de optimale zone zit. Waardoor er geen dood punt valt op merken bij een schakelmoment. Een fijne evolutie, want voordien gooiden de lange verzetten wel eens roet in het eten. De keerzijde? Op een bochtiger of een meer met bergen getooid parcours zal je wat meer moeten roeren in de zespot. Rij je vooral woon-werkverkeer, dan is de nieuwe diesel een aangename sparringspartner voor de 308, waardoor Peugeots missie op alle vlakken geslaagd is dus.
3008-tech
Over woon-werkverkeer gesproken, de opgefriste 308 kan schermen met allerhande comforttechnologie die we voor het eerste zagen op de 3008 en 5008. Denk dan aan een adaptieve cruisecontrol met noodremfunctie, een actieve rijstrookassistent, verkeersbordherkenner en actieve blindehoekassistent. Het kek digitaal schermpje pal voor je neus zoals bij de 3008 ontbreekt evenwel in de 308. Wat zonde, zeker nu de VW Golf facelift die technologie wel aan boord krijgt.
Het maakt alvast dat er binnenin eigenlijk geen nieuwigheden vallen te rapen. Peugeot spreekt van een nieuw infotainmentscherm, al blijven de dimensies identiek en vooral; blijft de airco-unit verstopt achter dat schermpje. In lijn met de keuze van Peugeot om te gaan voor een minimalistische boordplank, niet echt in lijn met het gebruiksgemak voor inzittenden. Mirrorlink, Android Auto en Apple Carplay zijn uiteraard van de partij. Het navigatiesysteem met TomTom-genen krijgt een 3D-laagje over zich.
In lijn met
Wat het moet kosten om de nieuwe 1.5 diesel voorin je 308 te krijgen? Minimaal 24.360 euro. Voor de stationwagen zal je 800 euro moeten opleggen en wil je de diesel in een 308 getooid met een GT-Line - wat we blijkbaar en masse doen in België, dan stijgt de prijs naar 28.940 euro (29.940 voor SW). Je hoort het al aankomen; prijzen waarvoor je ook thuis kan komen met een degelijk uitgeruste Volkswagen Golf of Opel Astra.
Al valt niet te ontkennen dat de Pug gewoonweg niet moet onderdoen voor die Duitsers. Meer nog, op sommige vlakken steekt 'ie het duo de loef af (onderhoudsprijzen, optiepolitiek, rijdynamiek). Enkel is de achterbank wat krapper dan bij sommige concurrenten.
Conclusie
Met de nieuwe 1.5 diesel kan Peugeot de dieselkopzorgen tot 2020 even opzij zetten. Een blok dat aangenaam schermt met een 308 die er op veiligheidsvlak serieus op vooruit gaat. Waardoor het wel duidelijk is dat de Fransen de C-segmenter vooral in de details hebben bijgepunt. Het voordeel van bij de lancering al goed werk te hebben verricht.
Specificaties
Vermogen | 130 pk |
---|---|
Overbrenging | 6-bak manueel |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 255 kg |
Topsnelheid | 203 km/u |
Prijs testwagen | € 28 940 |
CO2-uitstoot | 102 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen