Rijtest

Rijtest: Volkswagen Passat GTE (2020)

Volkswagen geeft de Passat GTE een facelift, een hele poos nadat de Passat zelf de facelift kreeg. De GTE is een beetje een apart verhaal, want hoewel zowat de snelste versie in het gamma, vond Volkswagen het toch nodig om hem een tijdje aan de kant te houden.

Zo was er de emissienorm waar het aanbod aan moest voldoen. Hoewel je zou denken dat de GTE net die versie zou zijn die de CO2-uitstoot van het Passat-aanbod naar beneden zou halen, was het toch deze versie die het langst uit het gamma werd gehouden. Intussen is hij dus terug, met hetzelfde vermogen, maar wel met een grotere accu.

facelift make-up

Uiterlijk neemt de Passat GTE - nog steeds enkel beschikbaar als Variant - de kenmerken over van de gewone Passat. Standaard krijgt hij led-koplampen en dito achterlichten. Die achterlichten zijn wat aangepast, zodat ze nu wat donkerder ogen. Hij krijgt ook een aangepaste bumper en het PASSAT-label wordt breed over zijn achterkant uitgesmeerd.

Image

Volkswagen besteedde bij de facelift aan de binnenzijde vooral aandacht aan het dashboard, waar nieuwe inleg tot de opties behoort. Het dashboard draagt trouwens bij tot de kwaliteitsindruk die je in deze middenklasser krijgt, met heel wat digitale schermen en de mogelijkheid om ook je tellerpartij digitaal weer te geven. Alles zit stevig in elkaar geschroefd, zonder zwaar aan te voelen. Daarmee doet hij het beter dan pakweg een Ford Mondeo Hybrid, die in dezelfde klasse uitkomt. Volkswagen maakt van de facelift gebruik om een nieuw infotainmentsysteem in te planten in het hart van het interieur. Het scherm is 8 duim groot en het systeem maakt het kinderspel om de verschillende zaken te bedienen, zelfs als je aan het rijden bent.

Image

Achterin is het nog altijd aangenaam toeven en ook de kofferruimte van deze facelift is nog steeds van de grootste in zijn klasse. Dat kan je normaal vinden, maar de 13 kWh grote accu neemt niet meer plaats in dan zijn voorganger.

voorspelbaar neutraal

De accu van de Passat GTE zorgt er echter niet voor dat de wagen zijn voorspelbare en neutrale rijgedrag kwijtspeelt. We ervoeren weinig rolneiging en een precies stuurgevoel. Het maakt de Passat GTE niet tot een R, maar het zorgt er wel voor dat hij ook hier de concurrentie van de veel meer Amerikaans rijdende Ford Mondeo Hybrid ver van zich kan afduwen.

Image

In elektrische modus rijdt de Passat GTE uiteraard erg stil, al komen de rolgeluiden wel wat feller door bij hogere snelheden. Toch blijft hij ook met een werkende benzinemotor de stilste Passat in het aanbod. Die benzinemotor is nog altijd de 1.4 TSI, tegenwoordig met een goeie 156 pk. Samen met de elektromotor kloppen de Duitsers het vermogen op tot 218 pk.

extra radius

Meer vermogen dus voor de elektrische aandrijving, die in theorie 55 kilometer ver moet kunnen rijden volgens de WLTP-cyclus. Wij haalden tijdens onze rijtest een radius van zowat 40 kilometer, net genoeg voor de woon-werkafstand. Langere afstanden zijn doenbaar met de Passat GTE, want je kan tijdens het rijden de batterij opnieuw laten opladen via een aparte instelling. Dat zorgt er wel voor dat je verbruik stijgt, zodat we uiteindelijk na een hele testweek uitkwamen op 6,5 l/100 km. Dat is niet beter of slechter dan met de pre-facelift-GTE. Snel bijladen is dan de enige goeie uitkomst.

Image

Naast een groene en een gewone rijmodus hebben de ingenieurs nog altijd de 'GTE'-modus ingebouwd. Daarmee heb je wat - elektronisch in de luidsprekers gereproduceerde - motorbrom en gaat je DSG-versnellingsbak sneller reageren op je voet op het gaspedaal. Daarvoor koop je geen Passat GTE, maar het is af en toe wel leuk. Tot je beseft dat alleen jij het gebrom hoort en de mensen rond je auto helemaal niets extra horen.

chequeboek

De tijd heeft ook vat op de prijzen van een Volkswagen Passat GTE. Die kost tegenwoordig 48.700 euro zonder opties. Dat is een smak geld voor een Volkswagen, al kijken ze bij VW tegenwoordig vooral omhoog met hun plug-inhybride modellen. Een BMW 330e kost een handvol centen meer, al heb je dan nog niet de breakversie vast. Een Mondeo Hybrid, met een fiks minder voordelige CO2-uitstoot van 130 g/km, kost "maar" 39.035 euro.

Image

VAA en aftrekbaarheid van je Passat GTE bereken je hier via onze handige tool.

conclusie

Zijn prijs is nog altijd even slikken maar voor dat geld krijg je een goed uitgeruste middenklasser die er nog altijd erg goed uitziet. Het design van Volkswagen mag lange tijd voorspelbaar saai geweest zijn, deze Passat lijkt zijn jaren goed te kunnen verbergen. Fiscaal is de Passat GTE de interessante keuze, en als je hem flink elke avond bijlaadt kan je ook aan de pomp wat geld uitsparen. De grotere accu maakt hem wat meer concurrentieel, al hebben zijn tegenstanders nog altijd meer elektrisch rijbereik.

Specificaties

Vermogen218 pk
OverbrengingDSG-6, automaat dubbele koppeling
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 760 kg
Topsnelheid222 km/u
Prijs basismodel€ 48 700
0 tot 100 km/u7.60 sec
Min. kofferinhoud483 L
Max. kofferinhoud1 613 L
CO2-uitstoot37 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen