Rijtest

Rijtest: Toyota Proace Verso 2023 - dieselbusje komt zo!

Toyota, het merk dat ecologie ademt, zwemt tegen de stroom in met de Proace Verso. Want terwijl zijn neefjes bij Peugeot, Citroën en Opel allemaal verplicht overstappen op de stekker, kan je deze Japanse 8-zitter nog krijgen met een... diesel?!

Wat is dit

De Proace Verso is Toyota's antwoord op de Peugeots Expert, Citroen's SpaceTourer en Opels Zafira Life van deze wereld. Dat hij daarvoor uit hetzelfde vaatje tapt (en uit dezelfde fabriek rolt) moeten we er dan maar even bij nemen. Dit is dé Toyota als je acht personen in comfort moet vervoeren in Europa. En in tegenstelling tot zijn neefjes kan je 'm nog krijgen met een dieselmotor...

Leugens!

Voor je ons van leugens beticht: ja, er is ook een compleet elektrische versie van de Proace Verso. De dieselvariant toont echter aan dat Toyota een koele minnaar blijft van alles wat elektrisch is. In dit geval hebben ze niet geheel ongelijk. Want hoewel we bij Autofans hoegenaamd niets tegen EV's hebben, stopt het nut van een elektrische aandrijflijn vaak bij busjes. Kijk maar naar de Volkswagen ID.Buzz met de efficiëntie van een lekkende kraan en een basisprijs waarvan je ogen spontaan beginnen te tranen.

Image
Toyota ProAce Verso MPV diesel review test belgie

Verschillende vervoersmiddelen hebben verschillende aandrijfvoorzieningen nodig, punt. En busjes, die zijn - op dit moment - in zowat alle gevallen beter af met een dieselmotor onder de kap. Insert de Toyota ProAce Verso Medium Diesel MPV. Waarbij de "Medium" staat voor de lengte, "Diesel" voor de aandrijflijn en "MPV" voor de gezinsallures. Niet dat je meteen zou zien dat het hier over een gezinsbusje gaat, want de ProAce blijft een loodgietersbusje vanuit elke hoek.

Comfort... op elke plaats

Het is pas wanneer je instapt door de gigantische voordeuren of - automatische schuifdeuren - dat het familiale aspect zijn intrede doet. Het is waarschijnlijk een open deur maar: de ProAce Verso heeft binnenruimte waarvan een SUV enkel maar kan dromen. Dankzij de 2+3+3 opstelling kan je 8 personen kwijt in de MPV-uitvoering, zonder dat de achterste passagiers met hun knieën in hun nek hoeven te zitten. Klimaatcontrole? Beschikbaar voor elke zitrij. Alsjeblieft!

Image
Toyota ProAce Verso MPV diesel review test belgie

Ga je met z'n achten op pad, dan moet je wel genoegen nemen met een koffer van 603 liter groot. Klinkt riant ,maar vergeet niet dat het vooral gaat over een koffer die zijn volume in de hoogte haalt. Handig om een kamerplant te vervoeren, minder handig om wat koffers te transporteren. Nu goed, zwier de achterste zitrij eruit en je beschikt plots over 1.624 liter. Of - handiger - leg de achterste zitrij plat. Dan heb je steeds 8 stoelen ter beschikking (moest het nodig zijn) en kan je toch riant aan het kofferen.

5 sterren!

Hoewel de huidige ProAce stilaan een kranig oudje aan het worden is, wist hij in 2015 wel mooi 5 punten te scoren op de EuroNcap. Er is dan ook geen gebrek aan veiligheidsnufjes. Van een noodrem, over dodehoekwaarschuwing, via een 360° parkeercamera tot een rijstrookassistent en vermoeidheidsdetector. Of anders gezegd, je hoeft niet in te boeten op vlak van veiligheid als je overstapt naar dit busje.

Image
Toyota ProAce Verso MPV diesel review test belgie

Wat de ProAce Verso MPV minder goed kan verbergen is zijn leeftijd op vlak van interieurdesign. Vooral het dashboard voelt nogal gisterenjaar aan. Analoge klokjes, een klein gepixeld infoscherm voor de chauffeur en een 7-duims infotainmentscherm dat tegenwoordig kleiner is dan je smartphone. Eén ruk aan de gigantische handrem op de vloer en je voelt je zo een lokale loodgieter.

Gemoedelijk

Durf daar echter voorbij kijken, want Toyota doet de nodige moeite om de utilitaire roots van de ProAce Verso MPV te verbergen. Wat te denken van de bronzen inlegstrookjes op het dashboard bijvoorbeeld? Of, veel belangrijker, de extra geluidsdemping via extra mousse, dikker glas rondom en een akoestische voorruit. Het resultaat is een busje dat zich zelfs met de dieselmotor opvallend stil van zijn taak kwijt.

Image
Toyota ProAce Verso MPV diesel review test belgie

Wij gingen op pad met de 1.5D, een 1.5-liter grote viercilinder turbodiesel met 120 pk, 300 Nm koppel en een manuele zesbak. Een metgezel die de ProAce in een eerlijke 13,6 seconden richting de honderd brengt. Oké, dat is tergend traag maar in de realiteit krijg je niet het gevoel dat je niet mee kan met het verkeer. Het valt eerder op hoe vlot versnellingsbak en motor samenwerken. De demping is zacht en het stuurgevoel nét wakker genoeg om je een idee te geven wat de voorwielen aan het doen zijn. De ProAce Verso MPV verzet geen bakens op busjesvlak. Al is dat ook niet gek, gezien hij zijn fundamenten deelt met zowat 70% van het huidige busjeslandschap.

Range doet het 'm

Elektrische busjes zijn knijterduur, dat hoeven we je waarschijnlijk niet te vertellen. Zo kost een kale Peugeot e-Traveller minstens 55.000 euro. Een Mercedes EQV? Minstens 70.000 euro! En publiekslieveling Volkswagen ID.Buzz? Die gaat ook niet naar buiten voor minder dan 68.000 euro. Deze ProAce Verso MPV geeft die rakkers waarschijnlijk ferm het nakijken met zijn dieselmotor? Wel, met een basisprijs van 53.895 euro kunnen we dat niet ontkennen. Want hoewel dat amper goedkoper is dan zo'n elektrische e-Traveller, heeft die Fransoos in de basis wel een petieterige accu van 46.3 kWh (netto) waarmee je in de realiteit nog geen 200 kilometer ver geraakt.

Image
Toyota ProAce Verso MPV diesel review test belgie

De ProAce Verso MPV op diesel? Die bolt tussen tankbeurten door rond de 1.000 km. Nu zijn we de laatsten om drama te maken rond EV's opladen. Maar als het alternatief voor deze ProAce een elektrisch busje is waarmee je elke 150 km een half uur moet gaan laden om 150 kilometer verder te kunnen, dan merk je vooral dat er nog werk aan de winkel is in het segment van de elektrische busjes. De ProAce Verso MPV diesel? Die snort in alle comfort voorbij.

Conclusie

Het is bon ton om uit te pakken met elektrificatie in je gehele gamma. Hoewel Toyota een elektrische variant van zijn ProAce Verso MPV aanbiedt, doet het Japanse merk er goed aan om de dieselvariant niet uit de catalogus te halen. Dit blijft een onwaarschijnlijk comfortabel en praktisch busje om een groep personen te vervoeren. De 10 jaar garantie (of 200.000 km) zorgt dan weer voor gemoedsrust tot ver in de toekomst. Het beste busje... is nog steeds een diesel. Sorry EV-fan.

Reacties

Die 1.5 zie ik nergens in hun configurator staan , enkel een 2.0. Die heeft 150Pk maar heeft wel dezelfde prijs die jullie opgeven 53.895. Wou eens kijken of het goedkoper kon, want 53K is toch wel veel geld.

door John
27/06/2023, 17u51


John: Inderdaad, in the meantime zijn ze overgeschakeld op 2-liter diesels. En inderdaad, 53K is een serieuze smak geld. Anderzijds, dat is 6.625 euro per volwaardige zitplaats. Er doen er niet veel beter. ;-)

avatar
door Henk Houwen
27/06/2023, 20u39


De prijs per zitplaats, had ik nog nooit van gehoord, maar ik vind het wel een interessante manier om auto-prijzen te vergelijken :-D

door John
28/06/2023, 15u56


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen