Rijtest

Korte test Maxus eDeliver 9 - Stevige prijsdaling kan Donald Muylle niet overtuigen, maar slager Jos wel (2024)

Is het in de personenwagenmarkt al niet evident om de twijfelaars van EV’s over de streep te trekken, de omslag bij de bestelwagens naar elektrische aandrijving is nog een pak lastiger. Donald Muylle gaan we met deze bijdrage alvast niet overtuigen.

Om maar meteen de olifant in de kamer te benoemen: een elektrische bestelwagen zoals de Maxus eDeliver9 die we hier testen heeft een reële autonomie van om en bij de 230 km. Volgens de constructeur mag je in een stedelijke werkomgeving rekenen op 353 km, maar neem dat maar met een grote korrel zout. Wat er ook van aan is, zo’n eDeliver9 rendeert optimaal als je van de snelweg wegblijft, en dat maakt ‘m ideaal voor slager Jos om de BBQ aan huis te gaan verzorgen, of voor de lokale loodgieter die in geen geval verstopte gootstenen gaat herstellen op meer dan 100 km van zijn deur. Maar Donald Muylle zal voor de levering van zijn Belgische keukens in heel het land nog altijd beter in het dieselaanbod gaan winkelen. En toch geloven we dat elektrische camionetten zoals de Maxus eDeliver9 wel degelijk zinvol kunnen zijn.

Image

10.000 euro goedkoper

Collega Joram ging er al dieper op in naar aanleiding van zijn test van de elektrische Ford E-Transit, dus we gaan het hier bij de essentie houden. En dat is dat de gemiddelde bestelwagen gemiddeld 111 km per dag aflegt. Dan heb je met die 230 km effectieve autonomie dus meer dan voldoende marge. Reken trouwens maar gemiddeld op een verbruik van pakweg 30 à 32 kWh (afhankelijk van je lading natuurlijk), wat maakt dat je in geval van een nijpend stroomtekort aan de snellader in 35 minuten van 20 naar 80% moet bijladen. Dat is dan aan DC 72 kW. Niet bepaald een laadsnelheid om mee uit te pakken, maar wel genoeg om in een beperkte tijd weer op weg te zijn. Hoe dan ook, meer nog bij e-bestelwagens dan bij e-personenwagens geldt dat je er best van uit moet gaan dat je op de thuisbasis ‘s nachts kan laden, om elke dag zonder zorgen weer met volle batterij operationeel te zijn.

Image

Reacties

Lage onderhoudskosten!? Twee techniekers verplicht om gezamenlijk onderhoud te doen aan zo n e-voertuig! Voor vervanging van één of ander reken maar door! Welke klant dat gaat kunnen blijven betalen mag Joost weten! Mooi voorgesteld, praktijk blijkt anders!!!!!! Jef.

door Joseph Jules Van der Eecken
2 maanden geleden


Als je weet dat 1 van de verdelers, Van Mossel, 99euro ex btw per uur vraagt dan kunnen we idd niet spreken over lage onderhoudskosten. Daarbij, hou die Chinese bakken buiten en stop sponsoring them.

door BERRE Van De Voorde
2 maanden geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen