Rijtest

Rijtest: BMW 520d EfficientDynamics Edition

De BMW 5 reeks staat sinds jaar en dag bekend voor zijn luxe, comfort en stijl. De opvolger van de toch wel sublieme E60-generatie moet deze punten ten minste op gelijke hoogte houden. Bij de lancering van de F10 testten we reeds de 520d en later ook de 530d Touring. Nu is het de beurt aan de speciale uitvoering van de instapper namelijk de 520d EfficientDynamics Edition.

De eerste ogenblikken na het zien van de 5-reeks kunnen we vrijwel unaniem bevestigen dat hij er niet verkeerd uitziet. Hij lijkt een stuk groter dan de E60 maar braver. Het sportieve dat je toch wel had bij de vorige is grotendeels verdwenen. De statige achterpartij is goed breed gezet en dit geeft een beetje het baas-effect van de 7-reeks. Eénmaal plaatsgenomen op de bestuurderszetel is het duidelijk dat ook hier niets is wat het was. De E60 kende een strak afgelijnde saaie vormgeving die wat deed denken aan een oven en kookplaatcombinatie. Ook jammer bij BMW’s van dezelfde jaartallen is dat het stijlkenmerk van de naar de bestuurder gerichte middenconsole verdwenen was. Deze is gelukkig geheel teruggekomen, het is terug “jouw” BMW. Alles is makkelijk te vinden. Net geen overdaad aan knopjes en op onze BMW konden we ook nog kijken naar het grote 10,2” scherm. Hoewel het een behoorlijk dure optie is (2.300 euro) doet het toch het luxegevoel sterk stijgen. Bij dit scherm hoort natuurlijk het iDrive-systeem met navigatie. En alsof deze privé-cinema nog niet voldoende is kan je ook nog de instructies volgen op het scherm tussen de wijzerplaten. Tegenwoordig is het ook een gadget galore in moderne wagens als deze. Zo kan je met je smarthphone onder meer je tankstand raadplegen en is het mogelijk om te Facebooken, Twitteren en zelfs Wikipedia te raadplegen via de iDrive. Een compleet absurde service die “BMW Apps” heet en je 128 euro kost.

Laten we de gadgets achterwege laten en verder ingaan op het interieur. Onze 520d heeft een “Exclusive line” pakket en dit omvat onder andere sfeerverlichting. Hoewel het eigenlijk ook een gadget is, moet gezegd worden dat dit zeker bijdraagt aan de look van het interieur. Een subtiel streepje BMW-oranje licht dat her en der terugkomt steekt mooi af tegen het beige leder en fluwelen tapijtjes. De standaard lederen zetels zijn beperkt afstelbaar en bieden net genoeg ondersteuning voor dit soort wagen/gebruik. De bestuurderszetel is duidelijk afgeregeld op lengte van grote Duitsers. Kleinere mensen voelen zich ook redelijk klein door de zitpositie-mogelijkheden. De beenruimte achterin is meer dan voldoende ruimte en je zit relaxed. De koffer is ook toegankelijk en bruikbaar met een goeie grote opening en een behoorlijke 520 liter laadruimte.

Dan waar het deze rijtest écht om gaat. De motor, het verbruik en of de prestaties hierdoor niet beperkt worden. Laten we eerst even duidelijk maken dat deze EfficientDynamics Edition enkel op de berline te vergrijgen is. Het grootste verschil met een gewone 520d is dat deze een lager luchtweerstandscoefficient heeft (0,27) wat uiteraard het vebruik ten goede komt. Dit wordt medemogelijk gemaakt met de 17” streamline velgen. Het goede is dat BMW de 2liter diesel niet aan beperkingen heeft onderworpen. Je hebt nog steeds 184 pk ter beschikking en een potent koppel van 380 Nm dat redelijk vroeg vrijkomt. Waar er wel iets is veranderd is de handgeschakelde zesbak. Hier hebben ze de eindoverbrenging aanpast met een bimassavliegwiel. Wat het beest doet is dieselvibraties min of meer wegfilteren zodat je bij een lager toerental in een hogere versnelling wil blijven rijden. Zo kan je de schakelinstructies van de BMW rustig volgen en samen naar een laag verbruik gaan. Mooi hé? Wat wel jammer is, is dat de achttrapsautomaat niet verkrijgbaar is in deze uitvoering en je dus moet werken met de pook. Gelukkig is de handbak van het vlot schakelprincipe en valt alles reuze mee. Het verbruik is bijna exact wat BMW beloofde. Wij reden zoals gewoonlijk op een gewoon tempo met af en toe ééns een “vlotter momentje”. Hierbij konden we een gemiddeld verbruik aflezen van 6,5 liter/100 km. Dit was in comfort modus. Zetten we ons groene petje op in EcoMode dan kwam er zoals beloofd 5,6 te staan. De EcoMode was niet 100% zoals we dachten. Natuurlijk word de gaspedaalinput sterk tegengewerkt en duurt alles iets langer. Het nadeel was dat, ook op de elektronica, beperkingen werden opgelegd. Zo voel je van je zetelverwarming haast niets op vol vermogen en is het soms zelfs frisjes doordat de airco een eigen leven gaat leiden. Zetten we de wagen terug in Comfort of Sport dan is alles terug oke.

De 5 ligt trouwens ook goed op de baan. De banden waren niet van de sportiefste maar toch was de baanligging behoorlijk. Alles rijdt zo zacht dat je eigenlijk de snelheid niet altijd kan vatten. Wat resulteert in het nemen van bochten aan hogere snelheid dan je eigenlijk doorhebt. Van trillingen of harde schokken heb je geen last. Een typisch gevoel dat je doet denken, zo moet het altijd zijn. De basisprijs van de BMW 520d EfficientDynamics ligt op 41.450 euro, al kan je die zoals eerder gezegd nog flink laten stijgen door opties te gaan selecteren. Hij is overigens enkel beschikbaar als berline en kost 550 euro meer dan de gewone 520d.

Deze 520d EfficientDynamics Edition maakt zijn naam waar. Hij levert dezelfde prestaties als een gewone 520d, maar is zuiniger in gebruik. De CO2 uitstoot is met 119 g/km ook 6 g/km lager.

Tekst en foto’s: Yannick Degroeve 
Met dank aan BMW BeLux

Specificaties

Vermogen184 pk
Overbrengingzesbak manueel
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 695 kg
Topsnelheid231 km/u
Prijs testwagen€ 52 495
Prijs basismodel€ 40 900
Gemiddeld testverbruik5.60L/100km
Min. kofferinhoud520 L
CO2-uitstoot119 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen