Rijtest

Rij-impressie: Chevrolet Cruze SW

Sinds 2009 zijn er al 1.3 miljoen Cruze’s  verkocht. Dat lijkt veel, maar we vergeten natuurlijk soms dat Chevrolet ook over het water een heleboel auto’s verkoopt. Met de Cruze wil het Amerikaanse merk een serieuze speler zijn in het C-segment. Een station versie kan daar tegenwoordig niet bij ontbreken, daarom hebben ze de Cruze wat uitgerokken om deze StationWagon te creëren.

Uiterlijk hebben ze op veilig gespeeld. Het stoere front is ongewijzigd gebleven ten opzichte van de sedan en hatchback. De achterkant is een stuk braver. Op zich geen slechte keuze, liever braaf dan lelijk. De Cruze SW is dan ook als geheel een stuk geslaagder dan de Cruze Hatchback, de sedan blijft voor ons de knapste van de drie.

Binnenin is uiteraard ook het dashboard één op één overgenomen. We hebben nog altijd niemand tegengekomen die het echt mooi vind met de blauwe verlichting en de plastiek bekleed met stof(of optioneel leder), maar het geeft een solide indruk en een knoppenzee zoals in de Opel Astra blijft uit. Tenminste, als je het gloednieuwe touchscreen van Chevrolet neemt. Het systeem noemen ze MyLink. Het is infotainment systeem dat makkelijk te bedienen zou moeten zijn. Ons leek het een beetje op het nieuwe systeem van Dacia, en daar waren we zeer over te spreken, alleen jammer dat in MyLink geen GPS zit. Wel goed is dat MyLink standaard met een achteruitrijcamera komt.

De reden dat je voor een station zou kiezen is natuurlijk de extra ruimte. Deze SW biedt dan ook een stuk meer ruimte in vergelijking met de hatch of de sedan. Minstens 500 liter heb je ter beschikking en met de zetels plat haal je maximaal 1478 liter uit je koffer. Dat is zo’n 595 liter meer dan de hatch en 1028 liter meer dan de sedan. Desondanks is de Cruze geen maatstaf in zijn klasse, al kom je niets te kort.

Wij reden kort met de nieuwe 130 pk sterke 1.7 turbodiesel en de 140 pk sterke 1.4 turbobenzine. De 1.7 voelt danzij zijn 300 Nm koppel vlot aan, hij sprint dan ook in een respectabele 10.4 seconden naar 100 km/u. De manuele 6-bak schakelt soepel en de koppeing is goed te doseren. Representatieve verbruikcijfers kunnen we op zo’n korte periode niet voorleggen, maar in theorie zou je 4,5 l/100km moeten halen. De 1.4 turbobenzine komt recht van Opel en is een alternatief voor de wat verouderde 141 pk sterke atmosferische 1.8 benzine. De 1400 is minder geraffineerd dan de 1.7 turbodiesel, hij heeft meer last van het turbogat en de koppeling is moeilijker te doseren. Toch is het een goed alternatief voor de ongeblazen motoren met grotere cilinderinhoud. Hij heeft een stuk meer koppel, dat dan nog eens vroeger vrijkomt. De 1.4 turbo zou in 9.5 seconden naar 100 km/u  moeten sprinten. Verder zijn in de Cruze SW nog een 124 pk sterke 1.6 benzine en een 163 pk sterke 2.0 turbodiesel verkrijgbaar. De 1.8 benzine en tweeliter trubodiesel kunnen met automaat besteld worden.

De Cruze deelt het onderstel met de Astra. Dat is een goede zaak, want de Astra zijn onderstel is mooi in balans. De SW is echt op comfort afgesteld waardoor deze Cruze zijn naam alle eer aan doet. Je kan hem gerust als een kilometervreter bestempelen zonder al te veel rijdynamiek te moeten inboeten. Mocht het toch eens fout gaan, krijg je het gebruikelijke onderstuur en kan je op 5 EuroNCAP sterren rekenen.

Chevrolet mag in Europa misschien als budgetmerk van Opel worden aanzien, aan deze Cruze SW zou je dat niet zeggen. Het intererieur zal niet ieders smaak zijn en het is geen ruimtewonder in zijn klasse. Maar rijden doet hij voortreffelijk en de nieuwe 1.7 turbodiesel is een ideale compagnon voor deze Chevy. Indien hij scherp geprijsd wordt, is deze Amerikaan een station om in het oog te houden.

Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Wim Verboomen en Chevrolet Europe

Specificaties

Vermogen130 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 475 kg
Topsnelheid200 km/u
0 tot 100 km/u10.40 sec
Min. kofferinhoud500 L
Max. kofferinhoud1 478 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen