Rijtest

Rij-impressie: Mercedes-Benz SL 350

De Sl of “Sport Leight” bestaat al sinds 1954, weinig modellen doen het hem na. Vooral de eerste twee generaties  zijn stijliconen geworden en hebben vandaag de dag dan ook bijhorend prijskaartje. De grand tourer van Mercedes-Benz zal natuurlijk nooit goedkoop worden, deze “basis” SL begint immers bij 101.035 euro.

Als je een schappelijke SL wil, zal je voor de 3de(R107) of 4de(R129) generatie moeten kiezen. Die zijn respectievelijk 17 jaar en 13 jaar in productie geweest, keuze genoeg dus. De hoekige R129 is bijvoorbeeld met maar liefst 13 verschillende motorisaties beschikbaar geweest, met als summum de 525 pk sterke 7.3 liter AMG V12.

De 5de(R230) generatie werd in 2002 geïntroduceerd. Die zij dag aan de hoekige vormen van de jaren 80 en zou het naar huidige maatstaven een mooie 10 jaar volhouden. Mooi is misschien niet het beste adjectief want de facelift van de R230 in 2008 kon op weinig bijval rekenen.

Deze 6de(R231) generatie werd ook met gemengde gevoelens ontvangen. Vooral de koplampen sprongen in het oog. We kunnen jullie gerust stellen, “in het echt” vallen ze heus mee, het zal aan de overbewerkte persfoto’s hebben gelegen. Wat onmiddelijk opvalt is dat de SL geen kleine jongen is. Toch valt het met 4,6 meter goed mee aangezien de vergelijkbare 6 reeks zo’n 30 cm groter is. Die heeft natuurlijk een voor sommige noodzakelijke achterbank. De SL is best een knappe wagen. Hij heeft een hoog “I have got it made” gehalte, zonder daarbij patserig over te komen.

Binnenin is het natuurlijk technologie en luxe troef. De zetels alleen al bieden zetelverwarming, verkoeling, nekverwarming, massage’s, adaptieve bochtenversteviging, enz. Ze hebben er zelfs weer een wereldprimeur in gekregen. De ruitenwissers hebben ingebouwde kanalen zodat je ruitenvloeistof perfect wordt verspreid. Het is misschien innoveren om te innoveren, maar Mercedes heeft ons al veel innovaties gegeven die nu dagelijkse kost zijn. De zetels zitten uiteraard fenomenaal, ze zijn duidelijk gemaakt om in één trek naar Saint-Tropez te rijden. Achter het stuur van een SL kan je niets meer wensen, integendeel.

Wij reden met de instapmotor. Na onze SL 350 komt nog een 435 pk en 700 Nm sterke SL 500 met een 4.7 liter V8 biturbo, een 537 pk en 900 Nm sterke SL 63 AMG met een 5.5 liter V8 biturbo en natuurlijk een 630 pk en 1000 Nm sterke SL 65 AMG met een 6.0 liter V12 biturbo.  Na deze duizelingwekkende cijfers durf je al snel veronderstellen dat het zwaar behelpen is met de 306 pk en 370 Nm sterke 3.5 V6. Toch valt daar weinig van te merken, deze SL 350 is 140 kg lichter dan zijn voorganger en de 306 paarden staan te trappellen. Een 0 naar 100 tijd van 5,9 seconden is dan ook niets om beschaamd over te zijn. Hij maakt zelfs een zeer mooie atmosferische zescilinder sound, hier schroeven ze dus best geen geluid dempende turbo op.

Met het dak naar beneden is het echt genieten. De SL is zelfs op deze gigantische wielen enorm comfortabel. Alle oneffenheden worden weggefilterd en de Merc geeft je ook in de bochten het nodige vertrouwen. Wanneer je geen ambitie hebt om straffe rondetijden neer te zetten, kunnen we ons moeilijk een betere reisgezel voorstellen.

De nieuwe SL doet wat hij moet doen. Het is een grand tourer van topniveau. Zelfs met deze instapmotor vervult hij zijn taak met verve. Voor 101.035 euro zal hij verhoudingsgewijs misschien niet zo veel hoofden doen draaien, de prijs is echter niet uit de lucht gegrepen.

Tekst en foto's: Wim Verboomen
Dank aan Transportmanagement.be

Specificaties

Vermogen306 pk
Overbrenging7-traps automaat
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 585 kg
Topsnelheid250 km/u
Prijs basismodel€ 101 035
0 tot 100 km/u5.90 sec
Min. kofferinhoud364 L
Max. kofferinhoud504 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen