Zo kan je de 5-reeks Gran Turismo ook bestellen met twee verschillende 6-cilinders met elk van beide hun heel eigen karakter. Enerzijds is er de 530d, die voorzien is van een 3-liter grote diesel met 245pk en 540Nm aan koppel. Anderzijds is er voor de benzineliefhebbers ook nog de 306pk sterke 535i Gran Turismo.
Over het design en de lijnen van de Gran Turismo is lang niet iedereen het eens. De meesten zijn vooral onder de indruk van de grootte van het object. En dat woord vind ik niet geheel ongepast, deze wagen is werkelijk kolossaal en die indruk heb je ook als je ermee onderweg bent. Door de hoge daklijn is het interieur zeer ruim en heb je soms bijna het gevoel in een monovolume te zitten. De 5 Gran Turismo leent veel van z’n designpunten van de CS concept van een tijdje terug zonder écht te kunnen spreken van een braver uiterlijk voor het uiteindelijke productiemodel. Als je het mij vraagt mag het hele front nog even opnieuw worden bekeken, het lijkt me wat te hoekig en buiten proportie. Achteraan is het allemaal wat massief een groot vormgegeven al valt het nog best te pruimen omdat het geheel nog vrij sober en simpel werd gehouden.
Het interieur van de Gran Turismo is op enkele details na gelijk aan dat van de duurdere 7-reeks. Dat is zeker geen straf. Het is heerlijk comfortabel zitten in deze luxe-limousine. Op de achterbank kom je op geen enkel wijze plaats te kort dankzij de royaal bemeten beenruimte. De aflopende daklijn kan wel voor problemen zorgen bij de iets grotere medemens, al heeft BMW dat probleempje volgens ons slim opgelost door de leuning van de achterbank iets schuiner te zetten waardoor je hoofd minder hoog komt. Optioneel kan je een hele reeks luxe-items bijbestellen voor de achterpassagiers. Zo is er bijvoorbeeld de elektrisch verstelbare achterbank en het DVD-entertainment systeem met twee afzonderlijke tv-schermen.
Vooraan ook geen enkele reden tot klagen. Het dashboard is piekfijn afgewerkt en alle functies zijn eenvoudig terug te vinden, hoewel de eerlijkheid toch gebiedt te zeggen dat je bij de eerste confrontatie wat duizelig wordt van de grote hoeveelheid knopppen. Eens je er de logica van inziet, vormt dat echter geen enkel probleem meer en kan je met het grootste gemak al rijdend je lievelingszender programmeren, een nieuwe GPS bestemming invoeren enz.
Het opzet van deze rijtest was echter om uit te zoeken welke van die twee 6-cilinders het beste bij de Gran Turismo zou passen. Om te beginnen nemen we er de 535i bij. Voorzien van de alomgeprezen 3-liter turbomotor met 306 pk en 400 Nm kan je op voorhand al bedenken dat dit niet kan tegenslaan. Een sprintje naar de 100 km/u in slechts 6,3 seconden en en begrensde top van 250 km/u, niets is deze motor teveel gevraagd. Hij tovert de Gran Turismo om in een ware sprintbom. Maar, hoewel je inderdaad over een hele berg aan kracht beschikt en je je heus geen zorgen hoeft te maken om mee te kunnen met het overige verkeer, valt het toch op dat de motor een hele hoop auto dient te verplaatsen. En dat heeft zo zijn invloed op het rijplezier. Je kan er niet omheen dat de Gran Turismo een grote, omvangrijke wagen is.
Onze andere testwagen was voorzien van de krachtige en koppelrijke 3.0-liter diesel. Een veelgeprezen motor die veel beter lijkt aan te leunen bij de inborst van de Gran Turismo. Dat is namelijk : rustig en ontspannen rijden/gereden worden. Met zijn 245 pk en 540 Nm koppel komt hij op geen enkel moment kracht te kort. Het karakter van deze dieselmotor is iets beschaafder dan dat van de 535i, die toch beter past bij iets sportiever geïnsipeerde modellen als daar zijn de 3-reeks Coupé en de 6-reeks. Niet dat hij veel moet onderdoen op het vlak van prestaties. Zo moet hij met zijn 6,9 seconden slechts 0,6 seconden toegeven op de sprint naar de 100 km/u en haalt hij een knappe topsnelheid van zo'n 240 km/u.
Een van de grote voordelen van de 530d is zijn verbruik. Reken je voor de 535i op een gemiddeld verbruik van om en bij de 10 liter, dan ben je met de 7 à 8 liter voor de 530d een pak goedkoper gesteld wanneer je veel kilometers aflegt. Voor welke motor je ook mag kiezen, elke 5-reeks Gran Turismo kan wel prat gaan op een (bijna) feilloos rijcomfort. Of je nu over fluisterasfalt rijdt of over een echte Vlaamse kasseiweg, het maakt niet zo gek veel uit. Steeds is de rit zacht en comfortabel, zonder te deinerig te worden. Het onderstel is instelbaar via de selectieknop die je kan terugvinden naast de versnellingspook op de centrale tunnel tussen de voorzetels. De instelmogelijkheden variëren van de Comfort-stand ,waarin de wagen zoveel mogelijk oneffenheden filtert en zijn inzittende het ultieme rijcomfort biedt, tot Sport (+). In de Sport-stand hangt de motor korter aan de gas, schakelt de automatische versnellingsbak pas op bij een hoger toerental, staat de vering wat strakker. Kortom: de wagen communiceert meer met zijn chauffeur, wat zorgt voor een meer betrokken rijervaring. Naar mijn aanvoelen is deze stand echter wel totaal overbodig voor deze wagen, die toch in de eerste plaats gericht is op comfortabele en relaxte ritten. Enig punt van kritiek moet wel gegeven worden op de zware achterkant. Deze is niet alleen optisch erg zwaar, maar ook wat het gewicht ervan betreft. Zo voel je bij het nemen van vluchtheuvels telkens hoe de achterkant zwaar door de veren gaat bij het op en afrijden ervan.
Het prijskaartje van de Gran Turismo is niet mals. Voor de 530d betaal je minimaal 55.900 euro en de 535i kost in basislivrei 57.650 euro. Die prijs wordt dan allicht nog wat aangedikt met enkele zeer onmisbare en o zo leuke opties. Nu, dat is natuurlijk allemaal heel erg relatief wanneer je weet dat een 730d je 76.900 euro kost. Dan lijkt die Gran Turismo, die in feite over dezelfde luxe beschikt als die 7-reeks, toch wel een heel pak betaalbaarder. Voor de prijs van een basis 7-reeks koop je met andere woorden een goed uitgeruste 5-reeks Gran Turismo. Een 7-reeks die dus praktisch gezien over dezelfde binnenruimte beschikt en dus enkel zou verschillen qua looks, kost je zo'n 20.000 euro extra. Zou het dat waard zijn voor jou?
Vergelijk je met de 'gewone' BMW 530d, die standaard 51.800 euro kost, dan kan je vaststellen dat die meerprijs van 4.000 euro enigzins goed toe verantwoorden valt. Ok, het blijft geld dat je anders aan de ene of andere optie had kunnen besteden, maar je krijgt er in dit geval wel een heleboel voor in de plaats. Dan heb ik het voornamelijk over de extra zitruimte voor de passagiers op de achterbank.
De 5-reeks Gran Turismo is per slot van rekening een mengeling van al hetgeen BMW tegenwoordig te bieden heeft in haar gamma. De excentrieke styling van de X6, het pittige rijgedrag van de nieuwe 5-reeks en het ultieme rijcomfort van de grotere 7-reeks. Als je goed naar de voorkant kijkt, kan je zelfs wat van de BMW 1-reeks terugvinden. Bij gebrek aan rechtstreekse concurrenten is het ook gemakkelijk om te maken dat BMW hier voorlopig het beste scoort, maar dat is natuurlijk eenvoudig wanneer je niemand tegen je hebt. Hoe zal de concurrentie hierop antwoorden, dat is vooralsnog de vraag!
BMW 530d Gran Turismo
Motor: 530d, Vermogen: 180 kW / 245 pk, Koppel: 540 Nm, Overbrenging: 8-bak automaat, Aandrijving: achterwielen, Gewicht: 2.035 kg, Kofferinhoud: 440/1700 l, Topsnelheid: 240 km/u, Sprint van 0 tot 100 km/u: 6,9 sec., Gemiddeld testverbruik: 7,5 l, Basisprijs BMW 530d Gran Turismo: 55.900 euro
BMW 535i Gran Turismo
Motor: 535i, Vermogen: 225 kW / 306 pk, Koppel: 400 Nm, Overbrenging: 8-bak automaat, Aandrijving: achterwielen, Gewicht: 1.915 kg, Kofferinhoud: 440/1.700 l, Topsnelheid: 250 km/u, Sprint van 0 tot 100 km/u: 6,3 sec., Gemiddeld testverbruik: 10 l, Basisprijs BMW 535i Gran Turismo: 57.650 euro
Tekst : Joeri Mertens en Alexander De Nys
foto's : Thomas Anthoni
Met dank aan BMW Belgium
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen