Het idee sloeg in de beginjaren niet aan vanwege geringe bruikbaarheid, extra gewicht t.o.v. het conventionele canvasdak en de kosten van het complexe mechanisme. Pas zoveel jaar later -na de eerste zet van Mercedes- sprong Peugeot terug op de CC-wagon. En met succes, want ze slaagden erin om de CC bereikbaar te maken.
Conceptcar allures
Zowel 206CC als 307CC verlieten aan hoog tempo de showroom. Kritieken op de bedenkelijke looks, vage besturing en rigiditeit (of eerder het gebrek eraan), werden door klanten zorgvuldig in de wind geslagen. Peugeot was echter niet doof voor de vele aanmerkingen, en dat is er bij de 308CC aan te merken.
De massieve neus van donorauto 308 werd noodgedwongen overgenomen, maar vanaf de A-stijl hebben de ontwerpers behoorlijk werk geleverd. De chromen omlijsting tot aan het kofferdeksel zorgt voor wat ondefinieerbaar premiumgevoel, terwijl de pennentrek in de flank de massieve deurpartij optisch moet zien te verkleinen.
Achteraan werden de overbemeten lichtblokken stevig ingedamd en kreeg de auto een nepdiffusor aangemeten. Samen met de kleine lipspoiler zorgt dat voor (valse) sportieve aspiraties, maar ze maken de Peugeot toch spannender. In het donker geven de ranke LED-verlichting, gladde oppervlakken en getinte achterruit de CC zelfs conceptcar allures. Daarom is het jammer dat de voorpartij met dat bizarre, brede smoelwerk geen restyling gekregen heeft.
Airwave
Binnenin is alles keurig afgewerkt en herkenbaar 308. Met uitzondering van de stoelen. Die zien er behoorlijk indrukwekkend en veelbelovend uit, ze doen zelfs denken aan het meubilair van de Continental GT. Maar daar houden verdere gelijkenissen zowat op. De rugpartij en het zitoppervlak zijn gewoon te breed om voldoende steun te geven. De kromming in de sectie onder de Airwave duwt zelfs hinderlijk in de rug. Zelfs bij lange snelwegritten wisten de stoelen niet te overtuigen. Het kan ook aan onze ranke lichaamsbouw gelegen hebben, maar we betwijfelen het.
Comfortabel zijn ze wel. Net zoals achteraan waar volwassenen het bij korte en middellange ritten zeker niet al te benauwd zullen krijgen. De hoofdruimte volstond zelfs (net) met mijn 1,86 meter, enkel de beenruimte houdt niet over door toedoen van de dikke voorstoelen. Veel hangt dus af van de lengte van de persoon die voor je zit.
Nieuw voor Peugeot is de Airwave (Vergelijkbaar met de Airscarf van Mercedes). Kleine ventilators in de hoofdsteun kunnen warme lucht in de nek van de bestuurder en zijn passagiers blazen. Niet veel meer dan een gimmick, maar Peugeot maakt het idee opnieuw bereikbaar. En dat is wat de koper van dit soort auto’s wil.
We waren op pad met de 2 liter diesel en die hield zich bij normaal rijden behoorlijk stil, enkel bij stevig accelereren drong het onaangename geluid van een zelfontbrander door tot in de cabine. Samen met het rijkelijk uitgerust interieur maakt de 308CC daardoor zijn naam als relaxte cruiser waar.
De grootste troef van de 308CC is dus het comfort aan boord. En het valt op hoe stil het binnenin wel is. Je voelt je afgesloten van de buitenwereld en slechts weinig geluiden dringen door tot in het interieur. Zelfs met de radio uit is het erg rustig in de Peugeot. De harde wind die buiten blies was nauwelijks hoorbaar. Op ons testexemplaar zat in totaal voor zo’n 4000 euro aan opties. Een fair bedrag voor wat je ervoor in de plaats krijgt. Een overzicht van de belangrijkste opties en hun prijzen: metaalkleur (430 euro), lederen en stoelverwarming (1.500 euro), parkeerhulp voor- en achteraan (500 euro), Airwave + windstop (660 euro) en navigatie (900 euro).
Franse snelheden
Tot zover het goede nieuws, want minder blij word je van de ophanging. Die slaagt erin om snel nerveus te worden. Zo merk je deiningen op die voorheen niet te voelen waren. Bij dwarsrichels en putten in het wegdek zit de schrik er pas helemaal in. Het zal allemaal wel heel blijven, maar het buikgevoel zou dat durven tegenspreken.
Ook zijn we niet zeker van de witte tellerplaten (onderdeel van het Sport Pack). Ze zien er weliswaar goed uit, maar ze zijn slecht afleesbaar. Daarenboven hebben ze de aanduiding voor de Franse snelheidslimieten, wat extra onhandig is ons flitspaalgeplaagde land. Trouwens vreemd dat op het centrale display tussen de kilometer- en toerenteller de digitale snelheid niet af te lezen valt.
Wie instapt om wat rubber richting asfalt te transfereren komt van een kale reis terug. De 2 liter van 136 pk heeft duidelijk de handen vol met de 1.620 kg zware Bourgondiër. Maar het volstaat, vooral dankzij het koppel van 340 Nm dat de auto sneller doet aanvoelen dan dat hij in werkelijkheid is.
Identiteitscrisis
Je gaat dus graag rechtdoor met deze Peugeot. Daar zijn een veelvoud van factoren voor verantwoordelijk. Eerst en vooral is er de lichte en weinig precieze besturing. Die zorgt er - in combinatie met het grote stuurwiel - voor dat je weinig info krijgt over wat er met de voorste wielen gebeurt. Ten tweede is er de nerveuze ophanging die in een identiteitscrisis verkeert. Komt daarbij dat je als bestuurder geen overzicht hebt van de hoeveelheid auto die zich voor je bevindt, zodat het plaatsen van de auto in de bochten niet evident is. De auto zal uiteindelijk wel min of meer doen wat je van hem vraagt, maar je merkt gewoon dat het met zekere tegenzin is. Na een tijdje ga je dus niet meer proberen om met de 308CC de sportieve toer op te gaan. Bij het open rijden merk je door de bochten heen wel wat van het extra gewicht in de kont en van de mindere structurele stijfheid. Maar wie daar lastig over doet zit bij dit soort cabrio's sowieso aan het verkeerde adres.
Na een week viel te merken dat de vierzitscabrio zich het beste thuis voelt op de snelwegen. Daar is de besturing op zijn best en is het comfort optimaal. Door de slechte weersomstandigheden hebben we de auto in open toestand niet zo grondig kunnen testen, maar ook daar laat de 308CC geen steken vallen. Zeker met de vier ruiten naar omhoog heb je weinig last van de wind en kan je dus optimaal genieten van open rijden, zelfs bij mindere weersomstandigheden.
De prijzen van de 308CC starten bij 24.570 euro, ons exemplaar verlaat de dealer voor 34.210 euro. Een behoorlijk verschil, maar tegelijk veel auto voor het geld. De 308CC is er op alle vlakken op vooruit gegaan, kijkende naar wat zijn voorganger gedaan heeft kunnen we alleen maar concluderen dat de nieuwste telg het erg goed zal doen.
Tekst en foto's: Pieter Ameye
Met dank aan: Peugeot België
+ punten
Comfort
Waar voor je geld
- punten
Niet moeders mooiste
Gewicht
Peugeot 308CC 2.0 HDI
Motor: vier-in-lijn 2.0 turbo diesel, 4 kleppen/cilinder, Pk: 136 pk, Vermogen: 100 kW, Koppel: 340 Nm, Overbrenging: 6-bak, automaat, Aandrijving: voorwielen, Gewicht: 1.620 kg, Topsnelheid: 202 km/h, Sprint van 0 tot 100 km/h: 12,5 sec, Gemiddeld testverbruik: 8,2 liter, Prijs: 34.210 euro.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen