Ondanks dat de V70 in de loop der jaren wat ronder is geworden blijft hij de klassieke station lijnen behouden. Dat is maar goed ook, want met al de lifestyle combi’s, de SUV’s en de SAV’s tegenwoordig ga je vergeten wat het nut is van zo’n koetswerk. Door de klassieke lijn blijft de V70 er fris uit zien, het is een beetje zoals de rechthoekige lijn van de Range Rover. Onze zware diesel is te herkennen aan de 2 aparte uitlaten vanachter, verder zou dit evengoed een 1.6D DRIVe kunnen zijn.
De 109 pk sterke 1.6D hebben we ook kort getest in de V70. Een 1.6 in een auto van 4 meter 82 centimeter en 1514 kg lijkt een vreemde keuze. Dat is het ook, de 240 Nm voldoet maar net om de lange station in 13 seconden naar 100 km/u te duwen. En duwen zal je, waardoor het verbruik heel dicht komt bij de V70 2.0D(D3). Eens op cruisesnelheid heb je absoluut geen last meer van de 1.6D. Daarom gaan veel mensen daar niet over vallen, zeker niet de mensen die zich de oude turboloze diesels van weleer nog goed herinneren. Wij zouden toch minstens voor de 2.0D gaan. Bij een auto van dit kaliber wil je toch nog iets van punch, en zoals gezegd ligt het verbruik van de 2 liter licht in de praktijk heel dicht bij de zestienhonderd.
Maar goed, wij zijn onderweg met het koppelmonster. De 2.4 produceert een mooie 205 pk en 420 Nm, koppel dat aan de Geartronic automaat en je krijgt een sprint van 8,7 seconden naar 100 km/u. We kunnen begrijpen dat er nu niemand van zijn stoel valt, maar om de sprint naar 100 is het echt niet te doen bij deze Volvo. Bij deze snelwegcruiser gaat het natuurlijk om de tussensprints, en daar weet hij wel te overtuigen. De enige die niet altijd mee wil is de Geartronic. Om maar een voorbeeld te geven, de D5 handbak is 0,5 seconden sneller naar de 100. Dat is iets wat de premium Duitsers duidelijk beter doen. Het grote koppel maakt wel wat goed, want de Geartronic vonden we al een stuk minder storend dan in de XC60 2.4D. Na 2 weken klokten we af op 7,9L/100km. Dat is zeker geen zuinigheidrecord en ver van de opgegeven 6,4L/100km. Dat laatste lijkt dan ook in normale omstandigheden niet haalbaar. Wederom doen de krachtigere, Duitse zescilinders het hier beter. Wat deze vijfcilinder wel uniek maakt is zijn geluid. Waar de zescilinders bijna fluisterstil zijn geworden heeft deze D5 een mooie roffel. Het is een kwestie van smaak, maar wij weten dit zeker te appreciëren. De vijfpitter klonk zelfs sportiever dan de 3.6 V8 uit de Range Rover die ons vergezelde.
De sportieve dieselklank staat een beetje in contrast met het comfortabele karakter van de V70. Waar Duitser al eens de balans tussen comfort en rijgenot opzoeken, kiest Volvo duidelijk voor het eerste. Bijna alles aan de V70 is afgesteld op comfort. Vooral de zetels, die zijn groot, zacht en zitten heerlijk. De vering is ook zacht en helt daarom ook wat meer over. Stuurgevoel is ver te zoeken. Maar veel maakt dat laatste niet uit, wij zijn blij met onze comfy Volvo. In de V70 kom je tot rust. Zelfs in de bestuurdersstoel lijkt het alsof je word gechauffeerd. Kilometers maken is dus de boodschap.
Tijdens die kilometers is het binnenin aangenaam vertoeven. Het interieur is helemaal gelijk aan dat van de eerder geteste S80. In deze V70 is het volledig zwart, desondanks wordt het niet saai. Het ziet er allemaal heel strak en Zweeds uit, ook de afwerkingsgraad is helemaal top en de gebruikte materialen zijn zeker op het niveau van de Duitse mededingers. De cruisecontrol is eenvoudig in gebruik, zelfs de GPS bediening gaat vlot. Volvo kan dus mee de drie grote Duitsers, en wanneer je met die jongens mee kan, hoor je bij de beste van de wereld.
We mogen natuurlijk niet de koffer vergeten te vermelden. Die is standaard 575 liter en kan uitgebreid worden naar 1600 liter. Dat is een goed gemiddelde, maar door de rechte achterruit zou je misschien meer verwachten. De vraag is of je ooit meer nodig gaat hebben, het belangrijkste is de gebruiksvriendelijkheid van de koffer. Dat heeft de V70 goed voor elkaar, hij heeft een vlakke laadvloer die makkelijk te bereiken is. Ook zijn er onder die laadvloer opbergvakken voorzien voor kleinere spullen. Wat ook handig is, is de bagagescheiding. Je kan in een mum van tijd een muur tevoorschijn toveren om de bagageruimte in 2 te delen. Zo kan er niets rondslingeren in de koffer. Op de achterbank is er ook veel ruimte. De achterpassagiers gaan de comfortabele Volvo zetels, net als wij, zeker appreciëren.
Voor onze D5 Geartronic ben je minstens 41.330 euro kwijt. Laat je de automaat voor wat hij is, dan heb je genoeg aan 39.150 euro. Onze aanrader, de 163 pk sterke 2.0 D3 begint bij 36.200 euro. De 1.6D DRIVe begint bij 34.200 euro. De V70 is tegenover zijn concurrentie dus nog niet zo slecht geprijsd. Voor een Audi A6 Avant 2.0 TDi 163 pk Multitronic of een Mercedes-Benz E Estate 220 CDi 163pk Aut. ben je respectievelijk 40.710 euro of 47.779 euro kwijt.
Er kan maar één conclusie hier de juiste zijn. Dat is dat de V70 een comfortabele, praktische wagen is waarin men tot rust komt. Als het kan, uitgerust met een heerlijke, koppelrijke vijfcilinder. Als het niet kan, dan zouden we de 2.0D kiezen. En als de knip er echt op zit, dan kan de 1.6 DRIVe nog net.
Volvo V70 D5 Geartronic
Motor: 2.4 liter diesel, vijf-in-lijn, Vermogen: 205 pk, Koppel: 420 Nm, Overbrenging: automatische 6-bak Geartronic, Aandrijving: voorwielen, Gewicht: 1.579 kg, Kofferinhoud: 575-1600l, Topsnelheid: 220 km/u, Aanloop van 0 tot 100 km/u: 8,7 sec., Gemiddeld testverbruik: 7,9 l/100jm, Basisprijs: € 41.330
Tekst: Wim Verboomen
Foto's: Joeri Mertens
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen