Rijtest

Rijtest: Suzuki SX4 S-Cross 4x2 1.6 VVT CVT

Met de nieuwe SX4 S-Cross wil Suzuki beter voet aan wal krijgen in het populaire crossoversegment. Is hij echter in staat om tegen zijn landgenoot op te boksen?

Die andere landgenoot waar we over spreken is de nieuwe Nissan Qashqai, allesbehalve een kleine speler in dat felbevochten segment. Suzuki sloeg echter een andere weg in bij het tekenen van de nieuwe SX4, en dat siert hen. Waar concurrenten zoals de Qashqai vaak groter willen lijken dan dat ze zijn houdt de Suzuki het eerder low-profile. Met een vriendelijk gezicht willen ze het ideale-familiewagen-imago oproepen en dat lukt hen aardig.

De prominente grille is in onze Grand Luxe Extra uitvoering geflankeerd door Xenonlichten en LED-dagrijlichten. Met de zwarte beschermingsonderdelen en de aluminium velgen ziet de Suzuki er een pak potenter uit dan in zijn standaard uitvoering.

Image

Inspirerend is het design zeker niet maar dat siert hem. Geen speciallekes, geen al te drukke oppervlakken, zo ook aan de achterkant van de wagen.

Image

Positief verrast

Deze trend vinden we ook terug in het propere interieur dat ons aangenaam verraste. De lederen zetels zitten uitstekend en het dashboard is logisch opgebouwd met kunststof dat beter aanvoelt dan dat het eruitziet. In ons hoogste uitvoeringsniveau zijn alle snufjes aanwezig, van zetelverwarming, dual-zone airconditioning tot een achteruitrijcamera. Het navigatiesysteem is een unit van een externe fabrikant die geen poging doet om ook maar 'ingebouwd' te lijken. Toch verkiezen we dit boven een eigen creatie die Suzuki - met alle respect - zelf ineen gestoken zou hebben.

Image

Geen gigantisch assortiment aan keuzes in Suzuki's motorenpalet maar eigenlijk hoeft dat ook helemaal niet. Aan de ene kant kan je gaan voor de 1.6 turbodiesel van Italiaanse makelij met 120 pk en 360 Nm die enkel beschikbaar is met een manuele zesbak in zowel 4x2 als in 4x4 versie, aan de andere kant kies je voor een 1.6 benzine, ook met 120 pk.

Sober pallet

Wij reden de benzinevariant die met 120 pk en 156 Nm zeker geen cijfers biedt om naar huis over te schrijven maar wel meer dan genoeg in zijn mars heeft om in het Belgische verkeer mee te kunnen. De benzinemotor is zowel in de voor- als in de vierwielaangedreven versie beschikbaar met een manuele vijfbak of met een CVT.

De Continu-Variabele-Transmissies van tegenwoordig vallen gelukkig niet meer te vergelijken met de oude emotieloze bakken van vroeger. Toch blijven we de technologie onterecht vergelijken met conventionele automatische versnellingsbakken. De CVT brengt je in 12,4 seconden naar de 100 km/u, maar liefst 1,4 seconde trager dan de manuele versnellingsbak maar wel een heel pak comfortabeler, en dat is immers de insteek van zo'n transmissie.

Image

De topsnelheid van de 1.6 benzine in CVT uitvoering ligt op 170 km/u, de manuele variant gaat tien kilometer harder maar we kunnen ons niet inbeelden dat deze Suzuki gebruikt zal worden voor dragraces of op het verlanglijstje van snelheidsduivels staat.

Alhoewel we crossovers niet altijd associëren met snedig rijgedrag kan de Suzuki ons ook hierbij verbazen. Mede dankzij het lage gewicht van 1.125 kg (1.6 benzine, CVT, 4X2) is de SX4 een leuke speelkameraad voor wat bochtenwerk. Gelukkig is de leuke handling niet ten koste gegaan van het comfort want ook de McPherson veerpoten (vooraan) en de torsiestang (achteraan) filteren de oneffenheden op de weg perfect euh... weg.

Image

Volgens Suzuki kom je toe met een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100km. Zoals bij elk automerk moet je dit echter met een korrel zout nemen: wij kwamen uit op een 6,6 liter na onze testweek.

Prijskaartjes

Een basis 1.6 benzine met de manuele vijfbak kost je 16.999 euro (maar verwacht nog een korting van 1.500 euro in de garage). Voor dit geld krijg je 2 luidsprekers, stoffen zetels en elektrisch verstelbare spiegels. De volgende uitrustingsniveaus zijn Grand Luxe (+ 1.000 euro), Grand Luxe Plus (+ 3.000 euro) en Grand Luxe Xtra (+ 4.000 euro). In die topversie beschik je wel over keyless start, 17" gepolijste aluminium velgen, xenon koplampen en een achteruitrijcamera.

De automaat begint vanaf 21.799 euro in het Grand Luxe Plus uitvoeringsniveau en is enkel beschikbaar in combinatie met de 1.6 benzinemotor. De 1.6 diesel begint vanaf 21.499 euro met het Grand Luxe niveau en eindigt 3.000 euro hoger bij Grand Luxe Plus Business.

Image

Met een basisprijs van 16.999 euro is hij een heel pak goedkoper dan een concurrent met hetzelfde vermogen maar spijtig genoeg voor Suzuki blijft er een sterke tegenstander tegen wie een prijzenoorlog onbegonnen werk is.

Specificaties

Vermogen120 pk
Overbrengingtraploze automaat
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 125 kg
Topsnelheid170 km/u
Prijs testwagen€ 24 799
Prijs basismodel€ 16 999
0 tot 100 km/u12.40 sec
Gemiddeld testverbruik6.60L/100km
Min. kofferinhoud430 L
Max. kofferinhoud875 L
CO2-uitstoot125 g/km
BIV€ 122
Rijtaks266

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen