Rijtest

Rijtest: Fiat 500x

Fiat mengt zich ook in de strijd tussen de kleine crossovers. Ze doen dat met een wagen die op het eerste zicht op een volwassen Bolhoedje lijkt, al blijkt na onze test dat niet alleen de looks volwassen zijn.

Een Fiat 500 op steroïden. Een dynamischer Fiat 500L. Het zijn maar een paar benamingen waarmee mensen de 500X omschreven toen we hun parking opreden. Want hoewel de 500X uiterlijk wat kenmerken met beide wagens gemeen heeft, voelt hij uiteindelijk helemaal anders.

Fiat 500 op steroïden

Qua looks lijkt de 500X wel wat op een opgeblazen 500. Het is alsof Fiat de 500 wilde voorzien van twee extra deuren en er dan maar tegelijk wat hoogte en lucht aan toevoegde. Want de bumpers staan wat breder en de auto staat wat hoger op zijn poten. De Italianen willen dan ook een graantje meepikken in het lucratieve segment van de kleine crossovers, waar Renault Captur, Peugeot 2008 en Nissan Juke de plak zwaaien.

De 500X werd samen met de Renegade van Jeep ontwikkeld. Fiat en Jeep maken sinds een tijdje deel uit van de Fiat Chrysler Automobile(FCA)-groep, waarbij Fiat al eerder de Freemont van Dodge overnam. Deze 500X werd echter volledig samen ontwikkeld, waardoor Fiat het beste van beide merken kon verenigen. Zo kan de 500X gebruik maken van dezelfde vierwielaandrijving als de Renegade, op voorwaarde dat je hem als 500X Cross bestelt. Doe je dat niet, dan krijg je de voorwielaangedreven 500X aangereikt, de versie die bij ons naar alle waarschijnlijkheid het meest verkocht zal worden.

Bekend interieur

Dat de 500X familie is van de andere 500-varianten, zie je ook als je ingestapt bent. Hat dashboard is speels en krijgt dezelfde inleg in carrosseriekleur als je bij de gewone 500 terugvindt. Een beetje een oversized stuur en aluminum accenten rond de ronde tellers maken het af. Verder houdt Fiat het vrij sober wat knoppen betreft, al bevindt de bediening van de airco zich ietwat uit je gezichtsveld. Leuk als je een sereen dashboard wil, iets minder als je de achterruitverwarming al rijdend wil opzetten.

De audio-uitrusting is overigens ook vrij uitgebreid, met zowel een AUX- als USB-aansluiting en een plekje voor een SD-kaartje. Geluid krijg je van het Beats-systeem, u weet wel, het merk dat naambekendheid vergaarde dankzij medeoprichter Dr. Dre en tegenwoordig onder Apple haar werk doet. Het geïntegreerde navigatiesysteem doet zijn werk naar behoren, zonder zich op grote missers te laten betrappen.

Image
fiat-500x-2015-rijtest-autofans

De stoelen zitten aangenaam, al bieden ze wat weinig steun tijdens de langere ritten, daarvoor zijn ze iets te hard. Ook de regelbare lendensteun is vrij abrupt, het is alles of niks. Het interieur ondervindt geen hinder van het motorgeluid, bij Fiat hebben ze werk gemaakt van de isolatie in de 500X. Alleen bij hogere snelheden merkten we windgeruis rond de spiegels op, verder blijft het in het interieur aangenaam rustig, tot je de Beats-radio opzet natuurlijk.

De dynamische Fiat 500L

Wie wat schrik heeft dat een grotere variant uit de Fiat 500 familie zijn scherpte verliest, mag op zijn twee oren slapen. De langere wielbasis biedt een stabieler weggedrag waardoor elke rit aangenaam wordt. Fiat behoudt wel de demping, waardoor we af en toe een golvend gevoel ervoeren terwijl we over een oneffen wegdek reden, iets wat we eerder in een Volkswagen zouden verwachten.

Sturen doet de Fiat, als een echte Italiaan; vlot en licht bij lage snelheden, scherper bij hogere snelheden. Wie de standaard instelling niet genoeg vindt, kan door middel van de Mood-knop nog wat aanpassen aan stuurgedrag en motorscherpte. Drie instellingen zijn beschikbaar; Sport, Auto en All Weather. Fiat haalde de mosterd voor de Mood-draaiknop bij Alfa Romeo, waar het systeem DNA heet.

Het werkpaard van dienst was de 1.6 MultiJet II met 120 pk. Die zorgt ervoor dat de Fiat 500X vlotjes van zijn plaats komt, al begint hij pas echt te werken rond de 2.000 opm. Alles daaronder is wat slaperig. We verbruikten tijdens onze test 6,2l/100 km, waarbij het parcours gevarieerd was. Onder de 5,8l gingen we echter nooit. En dat is gek, want een recent geteste Audi A7 met V6 TDI haalde dezelfde praktijkcijfers, al kon die natuurlijk op een emmer vol extra Newtonmeters rekenen.

Een Fiat 500X staat vanaf 16.500 euro voor de tweewielaangedreven City-versie met 1.6 benzinemotor en 110 pk, er is ook een 1.4 TurboJet met 136 pk. De 115 pk sterke diesel kost je 21.600 euro maar zit al in een hoger uitrustingsniveau. De 500X Cross met 1.6 Multijet kost je minimaal 22.400 euro, de vierwielaangedreven variant doet daar nog eens 4.350 euro bovenop. Dat maakt de Fiat 500X alvast niet de goedkoopste van het pak. De concurrentie brengt hun modellen voor een paar duizend euro minder op de markt. Fiat onderscheidt zich echter door ofwel een mooier aangekleed interieur, een hoger vermogen of een betere uitrusting aan te bieden. Ook de hippe looks rechtvaardigen een extra zak centen, al zijn de looks minder doorslaggevend dan de looks van een gewone 500.

conclusie

Dat Fiat met een crossover op de markt zou komen hadden we niet verwacht, maar klinkt achteraf niet onlogisch. De keuze voor kenmerken die naar de gewone 500 refereren koppelt Fiat aan de rijeigenschappen die ze samen met Jeep ontwikkelden. Daardoor wordt de Fiat 500X een aangename reisgezel. Daarmee is hij niet direct de auto die er bij het maken van een lijstje uitspringt, maar wel eentje die je kan charmeren door zijn nog altijd guitige design en aangename interieur. De 1.6 MultiJet II lijkt daarbij de juiste keuze als het op reizen aankomt.

Specificaties

Vermogen115 pk
Overbrengingmanuele zesbak
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 320 kg
Topsnelheid186 km/u
Prijs testwagen€ 25 350
Prijs basismodel€ 16 500
0 tot 100 km/u10.50 sec
Gemiddeld testverbruik6.10L/100km
Min. kofferinhoud350 L
CO2-uitstoot109 g/km
BIV€ 75
Rijtaks268

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen