De Volvo XC90 wordt voor de tweede keer vernieuwd. De SUV kan er weer even tegenaan dankzij subtiel opgefriste styling en verbeterde boordtechnologie. Genoeg om het op te nemen tegen zijn nieuwe elektrische broer?
Pros
- Algemeen comfort
- Krachtige motoren
- Zee van ruimte
Cons
- Prijzen
- Ergonomische details
- Voor welk publiek?
De Volvo XC90 is misschien wel één van Volvo's belangrijkste modellen. Niet zozeer omdat dit het model is dat de Zweden het meeste verkopen, maar wel omdat dit het model is dat de nieuwe identiteit van het merk belichaamt. In 2015 was hij bijvoorbeeld de eerste die onder de vleugels van het Chinese Geely werd geproduceerd, de eerste die de plug-inhybride aandrijflijn introduceerde die we vandaag nog kennen en, nog belangrijker, de eerste met dat charmante nieuwe design.
Geen dag ouder geworden
Het is precies dat Scandinavische design dat ervoor zorgt dat de XC90 er ook vandaag nog fris en nieuw blijft uitzien. Ken jij namelijk een concurrent van die tijd die nog met zo'n gemak blijft meedraaien? Toch voelden de Volvo-teams zich echter verplicht om een paar wijzigingen door te voeren.
Naast subtiel gewijzigde koplampen en aangepaste bumpers is er bijvoorbeeld ook een geheel nieuwe grille. Die vervangt de typische schuine streep van weleer door een chromen motief met tegengestelde lijnen. Vreemd op het eerste gezicht, maar het werkt. Daarnaast komt er een aangepaste reeks wielen en een paar nieuwe carrosseriekleuren.
Beetje XC90, beetje EX90
Terwijl het exterieur dus een make-over heeft gekregen, is dat in het interieur vooral een technologische ‘update’. Als we het tegenwoordig namelijk over evolutie hebben, gaat het vooral over infotainment. Volvo is daarop geen uitzondering want de XC90 is uitgerust met een nieuw scherm in het midden van het dashboard. Dat scherm is 11,2 inch groot en is voorzien van een infotainmentsysteem van Google’s Android Automotive, net als in andere recente Zweedse auto’s.
Naast dit scherm is ook de middenconsole aangepast om er een draadloze lader in op te nemen, maar de nadruk blijft liggen op een hoge afwerkingskwaliteit. De rest van het interieur blijft nagenoeg ongewijzigd maar is nu bekleed met Nordico, een synthetische stof gemaakt van gerecyclede vezels.
Focus op gezinnen
Volvo verklapt ook dat het hier en daar wat isolatie heeft toegevoegd om het geluidsniveau op punt te zetten. Maar hoewel de XC90 aan de top van het Volvo-gamma staat, draait het niet alleen om comfort. Nee, volgens de traditie van het merk biedt hij ook een enorme ruimte.
De XC90 wordt standaard geleverd met zeven zitplaatsen. Zo vind je in elk exemplaar twee inklapbare stoelen in de bagageruimte die daadwerkelijk plaats bieden aan volwassenen, evenals een verschuifbare bank op de tweede rij die in drie delen kan worden opgevouwen. Omdat dit stiekem een facelift is, meet de bagageruimte nog steeds 302 liter (265 liter op de T8 plug-in hybride) wanneer alle stoelen op hun plek zitten. Dit neemt toe tot 680 liter (640 liter op de T8) als de derde zitrij is ingeklapt en tot 1.856 liter als beide achterbanken neerliggen. Dat wordt dus kinderspel bij de lokale IKEA.
Als hybride met of zonder stekker
Onder de motorkap van de nieuwe XC90 zijn de veranderingen veel minder opvallend dan in het interieur. Er is geen nieuwe motor, geen nieuwe versnellingsbak en zelfs ook geen elektrische versie — want de EX90 bestaat natuurlijk ook al.
Aan de ene kant van de ring staat de XC90 B5, die gebruik maakt van een 2.0-liter viercilinder benzinemotor met een vermogen van 250 pk en een koppel van 360 Nm. De ‘B’ in de naam geeft aan dat dit een 48V-mildhybride is. Aan de andere kant van de ring staat de T8, wat bij Volvo nog steeds de naam van een oplaadbare hybride is. Die maakt gebruik van dezelfde benzinemotor maar koppelt die aan een elektromotor op de achteras en een 18,8 kWh-batterij (14,7 kWh netto). Het resultaat is de volle 455 pk en een maximaal elektrisch rijbereik van 71 kilometer. Dit alles in combinatie met een CO2-uitstoot van 30 tot 36 g/km.
Comfortabel in alle omstandigheden
Ongeacht de motor onder de kap is de nieuwe XC90 natuurlijk geen sportwagen, noch een lompe terreinauto. Tegelijkertijd pretendeert hij dat ook niet te zijn want bij deze Volvo draait alles om comfort. Om deze claim nog overtuigender te maken, rust Volvo nu alle versies uit met adaptieve ophanging. Dit moet zorgen voor een betere ondersteuning van de carrosserie, maar zoals gebruikelijk bij Volvo blijft het weggevoel een tikkeltje stroef. Om dit tegen te gaan, moet je naar de optielijst gaan en de luchtvering aanvinken (2.470 euro). Zo uitgerust is de XC90 een echt vliegend tapijt.
Die ophanging werkt ook uitstekend samen met de oplaadbare hybride aandrijflijn. Het resultaat is namelijk een stille, krachtige en comfortabele SUV. En nu we het toch over stilte hebben, de viercilindermotor lijkt beter tot zijn recht te komen in de T8 dan in de B5. Die laatste versie heeft af en toe wat aarzelingen in de versnellingsbak, naast een relatief hoog brandstofverbruik. Onze korte testrit resulteerde in een gemiddelde van 8,7 liter/100 km. De hybride doet het dus merkbaar beter, maar zijn elektrische actieradius was beperkt tot 50 kilometer vanwege de lage temperaturen.
Maar voor welk publiek?
De Volvo XC90 is dus verfijnder dan ooit... maar is zijn doelgroep nog wel geïnteresseerd? Nu de fiscale aftrekbaarheid verandert, zullen professionelen namelijk vooral kijken naar de elektrische EX90. Dan blijven er nog maar een paar welgestelde, particuliere gezinnen over die zich de grootste Volvo van allemaal kunnen veroorloven.
Zo begint de vernieuwde XC90 bij 81.990 euro en voor dat geld krijg je een B5. Voor de plug-in hybride moet je dan weer minstens 93.990 euro uitgeven. Dat gezegd zijnde, is de optielijst echter nog nooit zo kort geweest dus élke XC90 is tegenwoordig wel een heuse luxe-SUV.
Conclusie
In tegenstelling tot de gemiddelde Hollywood-filmster heeft de XC90 nooit beter gepresteerd dan in de nadagen van zijn carrière. Hoewel zijn levensduur dus vooral is verlengd om tegemoet te komen aan de veranderende wensen van de markt, biedt de Volvo meer comfort, luxe en natuurlijk Zweedse functionaliteit dan ooit tevoren.
Specificaties
Motor | 2.0-liter viercilinder + elektromotor |
---|---|
Vermogen | 455 pk |
Overbrenging | Achttraps automaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 2 227 kg |
Topsnelheid | 180 km/u |
Prijs testwagen | € 101 790 |
Prijs basismodel | € 81 990 |
0 tot 100 km/u | 5.40 sec |
Gemiddeld testverbruik | 4.50L/100km |
Min. kofferinhoud | 262 L |
Max. kofferinhoud | 1 856 L |
CO2-uitstoot | 30 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen