Al sinds halfweg mei rijdt dit blauwe karretje bij onze redactie rond. Voor onze vierde update van onze gepimpte Swift Sport gaan we even de cijfertoer op.
50
50 centimeter boven de grond, dat is het laagste dat je in de kleine hothatch kan gaan zitten. Heel grote mensen scheren dus dikwijls vlak tegen de dakhemel, en zelfs kleineren krijgen er een SUV-gevoel in.
5
De actieradius weergave in de boordcomputer (die trouwens goed verstopt valt te besturen met een klein knopje achter het stuur) kan alleen maar rekenen in stappen van 5 kilometer. Een gekke Japanse kronkel?
150
Met een tussenstop langs de plaatselijke chipboer kan je, voor een kleine 500 euro, over 15 extra pk's beschikken waardoor het totaal op 150 trappelende Japanse paarden komt te liggen.
200
Als je het natuurlijk echt meent met je Swift Sport dan kan je naar het voorbeeld van velen de oersterke M16A motor ook koppelen aan een supercharger om gemakkelijk aan 200 drukgevoede paarden te geraken. Over het kanaal is zo'n kit te koop voor een dikke 4.000 euro, al is dat natuurlijk wel gemakkelijk 1/4de van de originele prijs van je Swift.
16.189
Voor een kleine zestienduizend euro kan je evenveel plezier beleven zoals wij al weken aan het doen zijn. Onze keuze is alvast gauw gemaakt tussen pakweg een grijze Volkswagen Polo met 75 pk en... dit.
0
... Is het aantal parkeersensoren op onze duurtester. Geen ramp, maar wel aanpassing in het tijdperk van zelfparkerende wagens met 360° camera's.
6.900
Waar je gebruikelijke turbomotor al piekt rond de 4.500 toeren krijgt de natuurlijk geaspireerde VVT-motor zijn volledige kracht pas bij 6.900 revoluties per minuut. Zonder morren ook, want hij laat zich graag richting begrenzer duwen.
6.1
Al dat toerengeweld brengt gelukkig ook geen torenhoog verbruik met zich mee, want zelfs met onze sportieve rijstijl komen we nog maar aan een verbruik van 6,1 liter.
50
50 kilometer per uur, of het gebrek er aan. Suzuki paste alvast de wijzerplaten niet aan waardoor 50 per uur staat aangegeven door een klein streepje 'ergens tussen de 30 en de 60'. Niet het einde van de wereld voor ons, al kennen we er enkelen die denken van wel.
2
De rest van het uiterlijk kunnen we nog redelijk subtiel noemen maar pas bij de twee uitlaten laat de Sport zich onderscheiden van zijn mindere stalgenoten. Deze laten altijd genoeg van zich horen maar nooit onnodig opzichtig zoals sommige andere Japanners met een uitlaat gemaakt van een PVC-buis.
195/45R17
Geen overbodige grote velgen zorgen ook bij de bandencentrale voor geen overbodige kosten als je de voorwielen van al het vrolijk geslip (dat zelfs nog gemakkelijk in tweede te verkrijgen is) moet vervangen.
1.500
Hoe plezant de kleine Sport ook mag zijn, is bij een hevige bocht de limiet van de ophanging nooit veraf. Onderstuur durft gemakkelijk (doch licht) optreden maar valt voor een groot deel weg te werken door een nieuw setje schokdempers. Of door abrupt van het gas te gaan natuurlijk. Favoriete ophangingskit van velen op verschillende fora zijn die van Öhlins makelij, te verkrijgen voor een 1.500 euro.
25
Ongeacht of het anatomisch mogelijk is; je glimlach in de Swift Sport is altijd 25 centimeter breed. Wij lieten de anderen maar lachen met ons Autofans-blauw, want zoals het oude gezegde gaat: wie al voorwieldriftend lacht, best lacht.
Gegevens
Kilometerstand: 5447
Gereden kilometers: 2773
Verbruik: 6,1 l/100km
Opmerking: Half de redactie wordt stilaan verliefd op de Swift Sport
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen