Rijtest

Rijtest: Volkswagen Golf Variant R

Snelle vaders worden tegenwoordig steeds beter op hun wenken bediend, want op een sneltempo brengen merken hete varianten van hun stationwagens uit. Kijk maar nar deze Golf Variant R. Maar kan je die paardenkrachten wel combineren met wat extra bagageruimte, Volkswagen?

Weet jij nog waar je acht jaar geleden rond deze tijd was? Misschien was je wel op de Essen Motor Show en herinner je je wel de vergeten Golf Variant Rave 270. Dat was de verre voorloper van deze Golf Variant R. We vroegen ons een tijdje geleden af wat Volkswagen tegenhield om deze wagen in productie te brengen, en kijk, daar issie. Het lijkt wel alsof er toch iemand uit het grijze keurslijf van de gemiddelde Volkswagen wilde breken en iets geks als een breakvariant van de Golf R op de baan wilde zetten.


De reden waarom Volkswagen net nu een R-derivaat van de Golf Variant maakt is ons nog altijd niet duidelijk. Is het omdat de Audi Avant's met bakken pk's te duur zijn geworden voor de gemiddelde koper, of is de Golf R dankzij de 2.0 motorisatie interessanter geworden op fiscaal vlak? Beide redenen lijken realistisch, al zal Volkswagen wel nog wat andere redenen voor die beslissing hebben.

discreet toeren?

Voor een andere exterieuraanblik hoef je het niet te doen, de Variant wordt in R-trim hetzelfde uitgerust als de hatchback, met de opvallende voorbumper en dikke velgen als voornaamste accenten. Bekijk je hem langs achteren, dan lijkt deze duivelse R er nog vrij gewoon uit te zien, als je de brede wielkassen en vier uitlaten even links laat. Wij mochten hem rijden in de felle Lapiz Blau kleur, waardoor we wel wat meer aandacht kregen dan wanneer je hem gewoon in zilver of zwart bestelt, de uni-rode kleur lijkt ons dan weer iets té.

Image
vw-golf-variant-r-rijtest

van de wolf

Maar misschien laat je de hoofden nog het meest draaien als je het gaspedaal richting de plank duwt. In 5,1 seconden zit de tweeliter aan de 100 km/u en aangepord door de Race-instelling van de wagen wordt het geluid extra versterkt in het interieur, hoewel de klank buitenom ook best aangenaam is. Maar snel rechtdoor doe je nog altijd met de eerste de beste Amerikaan, dus met deze Duitser ga je niet alleen de snelweg op. Na de Golf R hatchback hadden we wat het gevoel met een steriel sturende auto te hebben gereden - we gaven de auto zelfs een schouderklopje voor het artificiële gestuur - maar dat bleek bij deze Variant minder het geval.

De reden? Het grotere gewicht op de achteras speelt hier zeker een rol bij, hierdoor kan je wat meer kan doen met de auto, hij laat je meer zelf sturen, zonder dat het een pure track car wordt. Je moet het trouwens doen met de DSG6-versnellingsbak, want manueel schakelen is niet mogelijk bij deze Variant. Niet erg overigens, want de DSG doet zijn werk voortreffelijk. Geen schrik om rond je as te spinnen ook, want de 4Motion vierwielaandrijving is standaard en de elektronica wacht discreet in een hoekje om je ter hulp te schieten als het toch fout gaat.

Zweudse geudkeuring

Dat de grotere binnenruimte niet alleen de vaders blij maakt, wordt duidelijk in volgende anekdote. Net voor de test met de Golf Variant R verfraaiden ondergetekende zijn slaapkamer, waarbij een nieuw bed hoorde. Dat bed kwam uit die Zweedse winkel wat verderop, maar bij thuiskomst bleek de lattenbodem-bouwset verkeerd. Inladen in de Golf R Variant bleek geen probleem, zelfs niet meteen pakket van 2 meter lang. De laadruimte ondervindt dus geen nadeel van de R-ombouw, misschien is hij zelfs fijn geschikt als ombouw naar lichte vracht?

concurreren met de neefjes

Volkswagen is niet de eerste die een potente break uitbrengt. Zo zijn er al de Ford Focus ST Clipper, Peugeot 308 SW GT en de Skoda Octavia RS Combi, al spelen die vermogensgewijs misschien een klasse lager. De Seat Leon ST Cupra (35.200 euro) is dan weer een rechtstreekse concurrent voor de Golf Variant R maar die laatste heeft prijstechnisch een nadeel van zowat 8.300 euro. Dat blijkt de prijs die je betaalt voor tien extra pk's, vierwielaandrijving en een DSG-versnellingsbak. Wanneer je die DSG-bak als optie op de Seat neemt, blijft een prijsput van 6.500 euro gapen.

Conclusie

Dat een ruime Golf combineren met een plezierige motorisatie een goede combinatie zou zijn, daar waren we eigenlijk al van overtuigd. Dat de Golf Variant R zich eigenlijk wat speelser gedraagt dan de hatchback is iets wat ons tijdens de test verrast heeft. Tegelijk oogt hij discreter, wat het 'wolf in schaapskleren'-imago alleen maar versterkt.

Specificaties

Vermogen300 pk
OverbrengingDSG-6
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 474 kg
Topsnelheid250 km/u
Prijs basismodel€ 43 570
0 tot 100 km/u5.10 sec
Gemiddeld testverbruik9.50L/100km
Min. kofferinhoud605 L
Max. kofferinhoud1 620 L
CO2-uitstoot164 g/km
BIV€ 593
Rijtaks405

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen