Vaarwel guitige bolhoed, welkom modern ogende stadswagen. De vijfde generatie Micra breekt hard met zijn voorgangers. Om zich te kunnen herpositioneren in het Nissan-gamma. Een strategie die je op alle vlakken zal voelen.
Buiten de verlaagde daklijn meet elke uithoek van de nieuwe Micra wat centimeters meer. Een stevige groeischeut die samen met het nieuwe design er voor zorgt dat hij in het niets nog lijkt op z'n voorgangers. Een keuze die Nissan heeft gemaakt om een jeugdiger volk aan te trekken.
Want oma-Micra, wordt hipster-Micra.
Althans, in de utopie van het Japanse merk. En in één ruk hoopt het meteen ook wat meer mannen te laten vallen voor het kleintje.
We durven er dan ook vanuit gaan dat de vijfde generatie mensen met wat cijfers op de klok zal afschrikken. Want bolle lijnen maken plaats voor scherpe snedes en generisch wit moet plaats maken voor Power Blue, Passion Red en Energy Orange. Knalkleuren die nog eens kunnen uitgebreid worden met personalisatiemogelijkheden via stickerpacks en kekke velgen. Een Remus in de optielijsten ontbreekt net. Al staat een Micra Nismo misschien wel op de planning. Tot dan moet je je gading bij de Bose-installatie zoeken voor wat extra oomph.
Renault tussen de letters
Of er dan geen kracht onder de kap valt te vinden? Wel, Micra-rijden doe je met een 1.5-liter diesel, 0,9-liter benzine of 1.0-liter benzine. Allemaal stiekem torretjes van Renault. Je denkt hierdoor misschien meteen aan concurrent Clio. En dat Klopt, want technish delen ze motorisaties maar verder geen bout of moer. Zowel 1.5 diesel als 0.9 benzine stellen het met 90 pk.
Waarbij vooral de 1.5 dCi eruit springt als stille en krachtige motor. De 0.9-benzine motor zorgt voor een iets sportiever gevoel maar hangt wat te nerveus aan het gaspedaal. Het meest relaxte torretje is dan de overblijver, de 1.0 benzine. Logisch, gezien zijn 73 pk. Schakelen doe je altijd met een manuele 5-bak, op termijn plant Nissan een CVT-automaat in de Micra.
Rij je wat fijn rond in zo’n Micra?
Een volmondige ja. Het valt ons meteen op dat we met méér auto onderweg zijn. De rijkwaliteit is er op vooruitgegaan mede dankzij een bredere voetafdruk en grotere wielen zoals zijn directe concurrenten. Fiesta’s, Clio’s en B-segment hatchbacks hebben een nieuwe tegenstander. De Micra vergelijken met die rakkers kan dus best en plannen we zeker in als vergelijke test. Het zitmeubilair is vanaf basisuitvoering al aangenaam vertoeven. Je kan hem voldoende naar je postuur manipuleren en langere ritjes zijn steeds comfortabel.
Doordat de zithoogte vijf centimeter is gestegen is het overzicht op de baan er ook beter op geworden. En in de koffer, daar krijg je tegenwoordig zo’n 300 liter bagage in oftewel 3 bakken trapist en een 6-tal biologisch afbreekbare zakjes (met inhoud naar keuze).
Die zonneklep toch
Ook binnenin is er een stevig kwaliteitsverschil tegenover vorige generatie. Op de topuitvoering, Tekna, kan je bijvoorbeeld heel degelijk lederen zitmeubilair krijgen en ook het dashboard en de deurpanelen kan je voorzien van knappe materialen. Door ook te denken aan de nodige isolatie rij je in een stille auto rond. We hebben helaas geen autostrade kunnen rijden maar tot 90 km/u hadden we geen enkel storend gevoel. Wacht toch wel, de zonneklep die niet exact in de stand bleef staan die we nodig hadden.
Zoals gewoonlijk kan je kiezen uit verschillende uitvoeringen bij Nissan genaamd Visia, Visea+, Acenta , N-Connecta en Tekna. In stijgende lijn qua uitrusting en qua prijs. Zo zit er in het Connecta pack een 7-duims navigatiesysteem, handenvrije sleutel, parkeersensoren, 17-duims wielen, het Bose Personal audiosysteem en een compleet pakket met rijhulpsystemen zoals bijvoorbeeld een systeem als Lane Assist. Over dat Bose-systeem nog even; zes kwalitatieve speakers waarvan twee in de hoofdsteun (Mazda MX-5 iemand?) van de bestuurderszetel. Je kan hiermee het geluidsbeeld wat vervormen met een simpele schuifbalk op het touchscreen. Doet wat het moet doen en biedt een leuk extraatje voor de chauffeur.
Prijs
Gegroeid op alle vlakken. Dus kan je er vanuit gaan dat dit ook voor de prijs geld. Een Micra bestellen voor 10.000 euro, hoop er niet meer op gezien zijn groei naar het C-segment. De goedkoopste uitvoering heb je nu pas vanaf 13.990 euro. Of bruutweg een stevige 14.000 euro. Dat is voor trouwe Micra-rijders een kleine domper op de feestvreugde. Ook wij verschoten lichtjes van de prijs. Je betaalt meer maar hij is ook stukken meer auto dan voordien. De topper in het gamma is de dCI 90 in Tekna uitvoering. Die kost je 20.590 euro.
Slik.
Vergeten we even de historie van de Micra als klein stadswagentje en kijken we puur naar de dimensies en concurrenten, dan nestelt hij zich comfortabel tussen gerief zoals de Renault Clio en Ford Fiesta. Beetje dure opties, dat wel, maar de uitrustingspack maken veel goed.
Conclusie
Die Micra is knijterduur geworden! Je zou het zo denken. Al is de vijfde generatie niet het bolletje van weleer. Waardoor ze dus door de gegroeide dimensies - en evenzeer gezien de stijlbreuk - voor een nieuwe naam hadden kunnen kiezen. Dat doen de Japanners niet. Wat het dan juist is? Een voor en door Europeanen geconstrueerde B-segmenter die best zijn mannetje kan staan. Letterlijk een bank naar voor en een kus van de leerkracht, deze Micra.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen