De imagoridder van Volkswagen, de Golf. En die prins charmant heeft het merk meer dan ooit nodig. Waardoor de Duitsers geen half werk maken van de facelift voor de zevende generatie. Ze noemen het zelf de grootste facelift ooit uitgevoerd op een generatie van de Golf. Of je dat ook echt merkt?
Heb je het over de meest iconische wagens van de laatste dertig jaar, dan wil je wel denken aan gerief van Ferrari, BMW of Rolls-Royce maar de kans is groot dat de man in de straat meteen aan de Golf denkt. Een hatchback die vaak aanwezig was bij de mooiste herinneringen ooit geschreven. Een sterkte die Volkswagen moet vasthouden nu er een schandalenwolk rond het merk zweeft. De zevende generatie Golf, die dateert al weer van 2012, waardoor het tijd was voor een facelift. Een grondige facelift, nee, dé grootste facelift die VW ooit uitvoerde halverwege de cyclus van een Golf. Waardoor ze in Duitsland ook wel spreken van de Golf VIII Große Produktänderung.
Smaken verschillen
Nu gaan we de Golf-lovers even tegen de schenen stampen maar de evolutie is van buitenaf relatief subtiel. Toegegeven, de nieuwe voorbumper zorgt voor een sportieve toets die perfect geïntegreerd is de rest van het lijnenwerk. En dan zijn er nog die voorlichten, hoe cool zijn die dagrijlichten? O ja, de meedraaiende koplampen geven in alle situaties een groot bereik en een perfect zicht.
Achteraan semper idem, een mooi getekende achterbumper met chroom omlijsting die je de indruk geeft dat je einddempers hebt hangen maar laat je evenwel niet foppen. De achterlichten kregen ook een update met een sequentiële pinker (lees: lijntje dat van binnen naar buiten beweegt). Gerief dat je voordien enkel op een Audi kon rapen. Al valt dat snufje tegenwoordig ook te bekijken op een Peugeot 308.
Kijkje binnenin
Hoe het interieur er uit ziet? VAG zoals gewoonlijk, wat zeker niet slecht is. Gewoon voorspelbaar. Als je ooit in een moderne wagen van de Volkswagengroep je achterste hebt laten rusten dan herken je de lijnen wel. Extra punten voor het navigatiesysteem en de achteruitrijcamera die alles heel makkelijk maakt. Toch een kleine opmerking over dat multimediasysteem dat over meer 'touchscreen' beschikt dan ooit tevoren. Dat mag het uiterlijk vertoon wel ten goede gaan, het gebruik gaat er wel wat op achteruit. Omdat je vaak je ogen van de baan moet halen om iets in te stellen.
Deze Golf kan rekenen op het optionele volledig digitaal instrumentenpaneel waardoor je de navigatie-instructies ook voor je neus kan plaatsen, fijn digi-snufje. De chauffeur en voorste passagier kunnen zich zetten in stoelwerk die je volledig omarmen met wat alcantara terwijl je vrienden op de achterbank ruim voldoende been en hoofdruimte hebben om één van jullie tripjes naar het buitenland comfortabel te overleven, ook al stoort die slecht weggewerkte Isofix wel wat aan je achterste. Al kan je best niet te veel koffers meenemen aangezien de kofferruimte ongeveer 380 liter groot is. Natuurlijk als je de achterste zetels neerlegt en een paar vrienden thuis laat dan kan je 1.270 liter mee sleuren. Allemaal normale cijfers binnen het segment van de Peugeot 308, Renault Megane en Opel Astra.
Nu de grootste wijziging
Die vinden we onder de motorkap met een nieuwe motorisatie. Deze Golf beschikt voor het eerst in VAG-geschiedenis over een turbo-geblazen benzine motor met een capaciteit van 1.5 liter en produceert daarbij 150 pk en 250 Nm. Geloof ons, dat is voldoende op onze Belgische wegen om snel genoeg te accelereren en in te voegen op de autostrade. Op nat wegdek is dit soms wat te veel, zelf in D (drive), met gripverlies als gevolg en op dit mag de optionele DSG-bak van ons wel beter reageren. Nog een opmerking over de versnellingsbak is wanneer je de S-stand selecteert en een inhaalactie tot een goed eind brengt dat deze te lang in zijn vitesse blijft en niet snel genoeg beslist om op te schakelen.
De derde stand van het DSG-bakkie is de manuele stand, bij ons zonder flippers, die je bijna volledige controle geeft. Jep, bijna. Want bijvoorbeeld in vierde versnelling rijden bij 2500 toeren en op je gas gaan staan resulteert toch nog eerst in het naar beneden schakelen en dan pas wegvliegen. Waarom is een manuele keuze dan mogelijk wanneer je deze niet volledig kunt benutten?
Deze nieuwe 1.5 TSI komt ter vervanging van de 1.4 TSI, rightsizing zeg, en belooft een beter verbruik. 4.4 liter per 100 kilometer is dan ook zeker niet slecht.
Conclusie
Nu komen we bij het prijsgedeelte en dat is toch wel een pijnlijke zaak, volgens ons. Deze Golf met z’n 1.5-je, DSG, achteruitrijcamera, LED koplampen, automatisch lichten en ga nog maar even door komt op 38.464 euro en je kan er niet omheen, dat is veel geld. Haal al de opties van deze wagen en je blijft hangen op 28.060 euro wat ook nog best stevig is. Dat gezegd zijnde is het wel duidelijk waarom de Volkswagen Golf de benchmark is voor vele andere wagens in dit segment. Hij is nog nooit zo dicht bij perfectie geweest op enkele kleine dingen na.
Specificaties
Vermogen | 150 pk |
---|---|
Overbrenging | 7-bak DSG |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 238 kg |
Topsnelheid | 216 km/u |
Prijs testwagen | € 38 464 |
Prijs basismodel | € 28 060 |
0 tot 100 km/u | 8.30 sec |
Gemiddeld testverbruik | 5.20L/100km |
Min. kofferinhoud | 380 L |
Max. kofferinhoud | 1 270 L |
CO2-uitstoot | 114 g/km |
BIV | € 153 |
Rijtaks | 194 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen