Acht generaties rijden er al rond van de Passat. Telkens weer hoopt de wereld op een revolutie, telkens weer weet Volkswagen een voorspelbare evolutie neer te zetten. Of dat ook met deze Passat het geval is?
De nieuwe Passat is volledig nieuw. Niet nieuw zoals de vorige generatie een doorslagje was van diens voorganger. Dat houdt in dat Volkswagen op alle vlakken wat vooruitgaat, al was de vorige daarom niet slecht. Het leek wel alsof Volkswagen hoe langer hoe meer ter plekke bleef trappelen met de Passat. Met de nieuwe generatie wil Volkswagen de Passat wat meer cachet geven, dus dan moet er wel wat veranderen.
Platgedrukt
De nieuwe Passat groeide niet ten opzichte van de Mk7. Integendeel, hij werd zelfs een tikkie kleiner. Nochtans heb je daar als inzittende geen hinder van omdat de wielbasis wel groeide. Meer binnenruimte dus, wat vooral opvalt bij de instap achterin. Maar niet alleen in de lengte werd hij kleiner, hij werd ook lager zodat een meer gedrongen lijn zich tentoon spreidt. Voeg daar nog eens bij dat Volkswagen deze Passat ook breder maakte en je krijgt een wagen die lekker je binnenspiegel vult op de snelweg. En die aanblik is tegelijk ook een aangename aanblik, want het is lang geleden dat we een Passat nog aangenaam vonden om naar te kijken.
De erg duikende neus herbergt twee koplampen die in verhouding erg smal vanonder de motorkap uit kijken, al zijn vooral de optionele LED-koplampen smaller dan de standaard halogeenlampen. Ook de chromen grille lijkt vrij laag tegen de grond te liggen op de neus. Van daaruit het vertrekt het over een gegolfde motorkap naar de berlinelijn die zo herkenbaar is uit de laatste Passat-reeksen.
omhoog kijken
Wie instapt merkt, behalve het iets ruimere interieur, ook een nieuw dashboard op. Het stuur mag dan wel herkenbaar zijn, de ventilatieroosters zijn nieuw en lopen door over het hele dashboard. Ze zijn voor discussie vatbaar; de ene vindt het vooral mooi, de andere vraagt zich af hoe ze er na twee jaar stof vergaren zullen uitzien. Maar niet alleen de stofvangende roosters zijn nieuw, ook het instrumentenpaneel is nieuw. In bepaalde versies krijg je een volledig digitaal instrumentenpaneel waarbij de wegenkaart tussen de tellers wordt geprojecteerd, net als bij Audi.
Dat is ook de richting die Volkswagen uit wil: hogerop. Want niet alleen het instrumentenpaneel ziet er gelikt uit, ook de middenconsole kreeg een upgrade. Een groot touchscreen geeft je de nodige informatie over auto, radio, navigatie, tot zelfs foto's toe. Een ThinkBlue trainer - die je misschien wel kent uit de Up! - maant je aan om een zuinig rijgedrag aan te kweken. Dat gebeurt met procenten en grafiekjes maar ook met meldingen op het scherm tussen de virtuele tellers. Achterin krijg werd de zitruimte iets uitgebreider met dank aan het vergroten van de wielbasis. De diepere uitsnijding van het deurprofiel maakt de instap eenvoudiger.
divers aanbod
Ook qua motoren zijn er wat nieuwigheden te zien. Zo heeft de 1.6 TDI instapdiesel voortaan 120 pk en krijgt de 2.0 TDI drie vermogensversies. Het gaat om de 150 pk-versie uit deze test en verder is er ook een versie met 190 pk of 240 pk. Die laatste twee vissen in de Audi-vijver, terwijl onze testwagen meer de leaserijders in de middenklasse moet aanspreken.
Optioneel biedt Volkswagen het adaptieve chassis aan, al misten wij dat niet op onze testwagen. De Passat is de rustige vastheid zelve, ook op vlak van rijden. Het wordt nooit erg spannend maar als comfortabele snelwegcruiser doet hij het wel als de beste. In de bochten komt hij wat afstandelijk over, zodat je die al snel wat braver gaat aansnijden.
Verder noteren we ook dat de 150 pk dieselmotor er alles aan doet om het de gebruiker aangenaam te maken. Bij constante snelheid houd je hem makkelijk rond de 1.250 rpm en als je dan toch even het gaspedaal induwt, gaat hij niet plots stotteren, zoals bij de kleinere dieselmotoren. Daarbij komt dat hij erg stil is aan dat toerental, zodat je weinig merkt van het werk onder de kap. Bij gewoon rijgedrag haalden we 4,5 l/ 100 km, een ecorun zorgde zelfs voor een verbruik van 3,9 l/100 km. Niet slecht voor een grotere middenklasser!
De testwagen was overigens niet zo fel in de optielijst gedrenkt als je zou verwachten, waardoor je met een realistisch eindbedrag naar de bank kan stappen. Want zeg nu zelf, 36.000 euro voor een Passat Highline valt eigenlijk nog wel mee. De versie die je op het Brusselse autosalon zag blinken kostte bijna het dubbele. Toch was onze testwagen uitgerust met de Active Info Display, GPS Discover Pro en Keyless Access & Easy Open. Dat we bij het reconstrueren van de optielijst ook ergens als aanvulling 'standaard' voor 'gratis' moesten aanduiden, deed ons wat de wenkbrauwen fronsen. Best dus nog even langs je dealer gaan, alvorens je de optielijst en bestelbon ondertekent.
Conclusie
Generatie acht van de Passat positioneert Volkswagens middenklasser een half trapje hoger. Dat doen ze zonder de banden met het verleden te verliezen. Zo blijft de Passat herkenbaar en heb je toch het gevoel dat alles wat luxueuzer aanvoelt dan voorheen. Dat mag ook wel want de nieuwe Skoda Superb lijkt de Passat op de hielen te zitten. In de Passat zien we de huidige technologieën uit de Volkswagen-stal mooi gecombineerd worden.
Specificaties
Vermogen | 150 pk |
---|---|
Overbrenging | manuele zesbak |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 375 kg |
Topsnelheid | 220 km/u |
Prijs testwagen | € 36 565 |
Prijs basismodel | € 26 520 |
0 tot 100 km/u | 8.70 sec |
Gemiddeld testverbruik | 4.50L/100km |
Min. kofferinhoud | 586 L |
Max. kofferinhoud | 1 152 L |
CO2-uitstoot | 106 g/km |
BIV | € 66 |
Rijtaks | 403 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen