Autonieuws

Belgische automarkt schrijft rode cijfers (en dat komt door leasingmarkt)

De Belgische automarkt zit in slechte papieren. Dat blijkt nog maar eens na nieuwe cijfers van Febiac. Vorige maand werden er 20% minder auto's ingeschreven dan in augustus 2023. De stilgevallen bedrijfswagenmarkt ligt grotendeels aan de basis, want de particuliere markt kent een (lichte) stijging.

Neem je er de inschrijvingscijfers van augustus 2024 voor België er bij, dan schrijft het gros van de in ons land actieve merken rode cijfers. Ergo: de automarkt ligt wat op z'n gat. Dat merk je ook als je naar de cijfers van vorig jaar augustus kijkt. Dan zien we dat er tegenover augustus 2023 maar liefst -20,3% minder auto's werden ingeschreven. Kijken we naar de periode van januari tot augustus, dan zien we dat de markt met 3,3% is gekrompen tegenover diezelfde periode vorig jaar. Maar hoe komt dit?

Bedrijfswagens vangen spinnenwebben

Niet dat jij er van wakker ligt, maar de beschuldigende vinger kan richting de bedrijfswagen gewezen worden. Vorig jaar was er een absurde rush op plug-inhybrides voor het fiscale voordeel ervan zou verdwijnen vanaf 1 juli 2023. Daardoor werd in sommige gevallen het wagenpark vroegtijdig vernieuwd, in andere gevallen werd besloten bedrijfswagens langer in roulatie te houden. Dat heeft natuurlijk als gevolg dat er het voorbije jaar minder bedrijfswagens worden besteld... en dus ook worden ingeschreven.

Image
Cijfers volkswagen belgie

Febiac verwacht evenwel een kentering de komende maanden, dat kon je eerder al lezen in ons interview met CEO Frank Van Gool. Want de huidige bedrijfswagens kunnen natuurlijk niet eeuwig in roulatie blijven. Tot het zo ver is, bijten de typische "fleetmerken" wel even in het stof. Volkswagen noteerde in augustus 2024 een daling van 30% tegenover dezelfde maand in 2023. Idem voor Audi (-30%) en ook Mercedes kende een krimp van zo'n 7%. Blijvend ongenaakbaar lijkt wel BMW, dat eigenlijk status quo cijfers draait (-0,42%). Gezien de gigantische verliezen bij de concurrentie, is dat in dit geval goed nieuws.

Er zijn ook grote winnaars

Niet alle merken vieren trouwens augustus 2023 in mineur. Want er zijn er ook die uitmuntende cijfers schrijven. Neem nu BYD, dat eindelijk tractie lijkt te hebben gevonden. Vorig jaar moest het nog genoegen nemen met 40 inschrijvingen in augustus, dit jaar kan het er al 234 achter zijn naam zetten. Goed voor een stijging van 485%! Daardoor was BYD groter dan Porsche vorige maand (232 inschrijvingen), maar vergeet niet dat Tesla met 1.247 inschrijvingen nog steeds 'tig malen groter is.

Image
Cijfers BYD belgie

Andere grote procentuele winnaars zijn smart (+2.300%) en Lotus (+100%). Al blijft het in bare cijfers eerder bescheiden met respectievelijk 48 en 28 inschrijvingen. Hieronder krijg je alvast de top 10 te zien van automerken in België als we de inschrijvingen van januari tot augustus 2024 optellen:

1. BMW - 34.904 ex.
2. Volkswagen - 30.211 ex.
3. Audi - 25.068 ex.
4. Mercedes - 23.196 ex.
5. Volvo - 18.847 ex.
6. Toyota - 17.835 ex.
7. Dacia - 16.973 ex.
8. Renault - 15.613 ex.
9. Tesla - 14.596 ex.
10. Peugeot - 14.548 ex.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen