Rijtest: Peugeot RCZ 1.6THP 200pk

Rijtest: Peugeot RCZ 1.6 THP 200pk

In een eerste grondige test met de RCZ konden we voelen hoe Peugeot's interpretatie van de sportcoupé zich laat combineren met een voor dit segment niet zo conventionele dieselmotor. Omdat een wagen van dit type toch nog altijd staat te schreeuwen om een stevige slok octaan leek het ons een perfect plan om eens op stap te gaan met de sportiefste en krachtigste RCZ uit de stal...

Rijtest: Peugeot RCZ 1.6 THP 200pk

Motorblok van dienst is een bescheiden 1.6-liter viercilinder met turbo. Deze motor is verkrijgbaar met twee verschillende vermogens, eentje met 156pk en een met de volle 200pk. Die laatste genoot dan zoals eerder gezegd ook onze voorkeur. Goed voor 200pk bij 5500 t/min en 275Nm aan koppel, beschikbaar bij 1.700 t/min. Qua cijfers lijkt deze motor zich al wel meer thuis te voelen in een koetswerk als dat van de RCZ. Reeds in een test met de MINI John Cooper Works wist dit blok ons al te overtuigen van zijn sportieve capaciteiten. Enkele andere voordelen van deze topversie is dat ze iets lichter is dan de RCZ met diesel. In totaal spreken we hier toch over ongeveer 100kg. Om het grotere vermogen beter te kunnen opvangen voorziet Peugeot de RCZ ook van een (nog) strakkere voortrein en natuurlijk ook iets betere remmen (vooraan 40x30mm ipv 302mmx26mm, achteraan 290x12mm op alle versies)

Rijtest: Peugeot RCZ 1.6 THP 200pk

Benieuwd als we waren om aan den lijve te ondervinden wat deze verbeteringen en het lagere gewicht in combinatie met het grotere vermogen teweeg zouden brengen, konden die eerste kilometers niet snel genoeg afgehaspeld worden. Met een druk op de knop openen we de wagen en laten ons vervolgens met een gelukzalige plof neerzakken in de knappe sportzetels. Deze sportstoelen uit één stuk zijn standaard in elke RCZ terug te vinden. Leuk detail in de onze testwagen, is dat het Peugeot logo in reliëf op de hoofdsteun staat (enkel bij een lederen interieurafwerking).

Rijtest: Peugeot RCZ 1.6 THP 200pk

Voor de verdere beschrijving van het interieur verwijzen we graag door naar onze rijtest met de RCZ 2.0 HDI, want nu gaan we meteen verder met het opzet van deze rijtest: de rij-ervaring! Na het starten houdt de motor zich redelijk koest. Je hoort hem nauwelijks. Dat is nu eenmaal eigen aan het karakter van een 1.6-liter motor, dewelke onder normale belasting geen luidruchtig karakter heeft. Ga je echter harder op de gas, dan trakteert de dubbele uitlaat van de RCZ  je op een aanstekelijke, sportieve sound. Het vermogen bouwt heel erg lineair op, waardoor je geen hinder ondervindt van een zogenaamd 'turbo-gat'. Steeds kan je terugvallen op voldoende koppel om op een meer dan vlotte wijze mee te kunnen met de rest van het verkeer. Voor wie dat wenst, ontpopt de RCZ 1.6 THP 200pk zich ook wel tot een gedroomde stoplichtsprinter. Hij komt heel erg vlot uit de startblokken, waardoor je bij het verspringen van het verkeerslicht naar groen meer dan eens in de verwarring komt en denkt aan een race te kunnen beginnen.

Rijtest: Peugeot RCZ 1.6 THP 200pk

De RCZ laat zich ook kenmerken door een bijzonder strak stuurgevoel. Hij laat zich maar al te graag van bocht tot bocht sturen. De voortrein kan de 200pk heel goed de baas waardoor je nooit last lijkt te hebben van vervelend koppelstuur. Dankzij het communicatieve stuur heb je een goede controle over de wagen. Een beetje jammer is het feit dat de neus nogal zwaar is. De meerderheid van het gewicht ligt namelijk vooraan. Hierdoor volgt de achterkant altijd wel mooi, en zal deze ook niet snel uitbreken.

Wanneer je denkt aan een sportwagen en een benzinemotor komt al spontaan de gedachte naar boven dat je je ook wel blauw zal moeten betalen aan benzine. Dat lijkt nu net niet waar te zijn voor deze RCZ 1.6 THP met 200pk. Hoewel we met 8,9 liter per 100km zo'n 2 liter meer hebben verbruikt dan et door de constructeur geschatte gemiddelde verbuik, zijn we toch aangenaam verrast door deze prestatie. Het vroeg niet om een bijzondere inzet om dit verbruik te realiseren. Het was zelfs een opgave om het nog hoger te krijgen, nooit verbruikten we meer dan 10 liter per 100km. Hou je dan ook rekening met het feit dat de RCZ je wel meer dan eens weet te verleiden om eens stevig op de gas te gaan staan, besluiten we dat het gerealiseerde verbruik zeer schappelijk is.

Rijtest: Peugeot RCZ 1.6 THP 200pk

Een RCZ met de 200pk sterke 1.6THP kost standaard 30.130 euro. Voor die prijs krijg je dus natuurlijk een bijzonder pittig uitziende sportwagen mee naar huis, voorzien van een even pittige motor. Wat de uitrusting betreft valt er niet erg veel aan te merken op een RCZ zonder opties. Gaande van een radio-cd over een cruise-control tot de hele resem aan airbags en andere veiligheidsvoorzieningen: het zit er allemaal op.

Echter, je maakt de RCZ pas echt bijzonder als je hem van enkele speciale opties voorziet. Zo kan je kiezen tussen 9 verschillende designs van lichtmetalen velgen en evenveel koetswerkkleuren.Verder kan je ook kiezen voor zijspiegels in carbon of in Perla Nera zwart, of had je liever een dak uit carbon en zie je de steunbogen ook liever in het zwart? Het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Het interieur van de RCZ laat zich desgewenst ook van een streepje luxe voorzien. Zo kan je kiezen voor een lederen binnenbekleding in de letterlijke zin van het woord. Niet enkel de sportstoelen maar ook het dashboard en de deuren worden dan voorzien van een laagje goed aanvoelend leder. Deze 3.200 euro kostende optie mag dan al duur lijken, het loont echt de moeite om ze aan te vinken. Voor die prijs krijg je overigens niet enkel dat lederen interieur, maar ook nog elektrisch verstelbare en verwarmde voorzetels alsook nog enkele andere comfort items mee.

Rijtest: Peugeot RCZ 1.6 THP 200pk

De RCZ bulkt van het karakter en met de 200pk sterke 1.6 THP overtuigt hij nog meer als het op prestaties aankomt. Met zijn originele lijn maakte hij al veel vrienden, maar ook vijanden. Het is dan ook niet gemakkelijk om in dit segment een eigen plaatsje te veroveren. Een van zijn rechtstreekse concurrenten, de Audi TT, mag dan al een ijzersterke reputatie genieten, maar voelt ongetwijfeld nattigheid als hij ziet dat de Fransman voor ongeveer 6.000 euro minder aan de man wordt gebracht.

tekst: Alexander De Nys
foto's: Olivier Garmyn & Alexander De Nys

 

Met dank aan Peugeot België voor de testwagen

Specificaties

Motor

1.6 turbo benzine, 4-in lijn

Vermogen

200pk

Koppel

275 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 272 kg

Topsnelheid

237 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 30 130.00

0 tot 100 km/u

7.50 sec

Gemiddeld testverbruik

8.80 L/100km

Min. kofferinhoud

321 L

Max. kofferinhoud

639 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Yvesw 15:31
afbeelding van Yvesw

Waarom leveren ze dit ding nu niet gewoon met achterwielaandrijving :(
Als Peugeot dit deed hadden ze mijn eeuwig respect gehad... Nu, tja, blijft het veel value for money... maar het blijft "maar" een Peugeot met voorwielaandrijving...

Mesoerrie 20:27
afbeelding van Mesoerrie

Dat interieur is toch wel erg mooi!

Adolf Van Oostende 01:30
afbeelding van Adolf Van Oostende

Met RWD zou de RCZ inderdaad een echt sportcoupé-tje geweest kunnen zijn dat misschien concurrentie was voor de Hyundai Genesis Coupé 2.0T !

Ollie 08:43
afbeelding van Ollie

-edit: fixed-
Knap :)

B4 19:23
afbeelding van B4

De knapste en één van de betere Peugeot's sinds jaren!

MichelAngelo 13:32
afbeelding van MichelAngelo

ik herken er onmiddelijk zijn directe concurrent Audi TT in, maar toch vind ik hem prachtig, vind hem in ieder geval een stuk mooier dan de TT...

maar dan zo'n cijfers kunnen voorleggen en toch nog 7,50 seconden nodig hebben om van 0 tot 100 te gaan... mijn vorige wagen, een Seatje Ibiza 1.9 TDI EVO uit 1998 deed dit sneller met een goeie 50 pk minder.

Uw reactie