Rij-impressie: Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V (2018)

rijtest-hyundai-tucson-facelift-48v-2018

Drie jaar na zijn introductie krijgt de Tucson een opfriskuur om terug mooi op de foto te staan naast broertjes Kona en Santa Fe. Belangrijker dan eender welke nieuwe designlijn is echter de komst van een 48V-versie. Waardoor deze Tucson de eerste Milde Hybride is voor het werkvolk. We doen de test!

Naast kleine broer Kona en grote broer Santa Fe mag zo'n Tucson er dan wel wat braaf uit zien, voor Hyundai blijft het een ongelooflijk belangrijk product. Het product voor de massa. Letterlijk, want de Tucson is zowat dé bestseller voor Hyundai. Niet enkel in België maar ook voor heel Europa. Waardoor ze bij een opfriskuur niet al te ver weg willen stappen van het origineel. Hoogst herkenbaar dus nog, deze opgefriste Tucson.

Die andere designperiode

De Koreanen wijzen alvast graag naar het opgefriste smoelwerk met de zogenaamde Cascading-grille en de herwerkte bumpers voor en achter. Het lichtwerk is ook nieuw (full led, desgewenst) al merk je vooraan dat deze Tucson nog net uit een andere designperiode komt van Hyundai, want Kona en Santa Fe pronken met een ranke dagrijverlichting en aparte lichtencluster daaronder. Bij de Tucson ogen de lichtelementen nogal groots.

rijtest-hyundai-tucson-facelift-48v-2018

Enfin, niet dat wij struikelen over zo'n designgepriegel. Om het verhaal af te maken; nieuwe lakkleuren, nieuwe velgen (van 16 tot 19-duim) én achteraan groeiden de uitlaatpijpen wat aan de rechterkant. Eentje links en rechts, het had 'm misschien nog een tikkeltje beter gestaan. Maar zo'n wijzigingen kosten meer geld natuurlijk.

Aan de tablet

Zoals wel vaker met facelifts zitten de grote wijzigingen onder de schulp. Zoals het interieur bijvoorbeeld. Het infotainmentsysteem verkast naar de bovenzijde van het dashboard, waardoor we net zoals bij de i30 en co van een tablet mogen spreken. Voor of tegen, het helpt wel om in een oogopslag pakweg je navigatie te lezen. 8-duims groot is het maximaal met zeven jaar TomTom LIVE-diensten inbegrepen.

rijtest-hyundai-tucson-facelift-48v-2018

Al denkt Hyundai ook aan de kleintjes. Zoals het USB-oplaadpunt achterin, of de herwerkte stoelen met verwarming en koeling (vooraan). Verder is het wat we al gewend zijn van de Tucson. Correct met deftige materialen maar hier en daar toch een harde toets. Geen wereldschokkend interieur dus maar laat ons eerlijk zijn; dat hoeft ook niet altijd. De chauffeur kan voortaan teren op een verder uitgebreid SmartSense-pakket. Daarin zaken zoals een noodrem, rijstrookassistent, adaptieve cruisecontrole, 360° camera en een grootlichtassistent.

Diesel-hybride

Allemaal lauwe soep voor de échte grote nieuwigheid in de Tucson, want de populaire SUV is - niet geheel onverwachts - de eerste van de familie die een 48-voltsysteem aan boord krijgt. Een milde hybride-toepassing die je tot nog toe enkel kan verkrijgen op gerief zoals een Audi A8 of een Mercedes CLS. Hyundai koppelt dat systeem - een elektrische startermotor met kleine lithium-ionbatterij van 0,8 kW - alvast aan haar 2-liter diesel. Een dieselhybride, in Duitsland horen ze het nu in Keulen donderen.

rijtest-hyundai-tucson-facelift-48v-2018

Het resultaat is dat de 2.0 CRDi met 185 pk en 400 Nm met een knip van de vinger beroep kan doen op 16 extra elektrische pk's. Die zorgen er voor dat bij zware belastingen - vertrekken vanuit stilstand, stevige hernemingen - de verbrandingsmotor wat minder labeur moet leveren. Wat dan weer zorgt voor een lager normverbruik en CO2-uitstoot natuurlijk. Zo'n 7% zou je ermee kunnen sparen, weten constructeurs maar al te graag te zeggen.

Finesse te over

Hoe dat in de realiteit rijdt? Als een koppelbeul. Het milde hybridesysteem versterkt namelijk de gehele aandrijflijn en veegt de zwakke puntjes uit. De momenten dat de turbo even moet opspoelen geeft de elektromotor bij, idem tijdens de "doodse" schakelmomenten van de 8-trapsautomaat met dubbele koppeling (ook beschikbaar met manuele zesbak trouwens, deze hybrideversie). Stevige bergopmanoeuvres gaan daardoor een stuk vlotter en met minder inspanning dan je gewoon bent van zo'n 2-liter diesel. Net zoals een elektrische wagen zit er gewoon altijd wat pit onder de rechtervoet. Ongeacht de situatie.

rijtest-hyundai-tucson-facelift-48v-2018

Ga nu niet denken dat de Tucson daardoor een racemachine is, het zit 'm vooral in de finesse van de vermogensafgifte mét als kers op de taart die lagere CO2-uitstoot natuurlijk. Ook belangrijk; deze 2.0 CRDi 48V is wat een testcase voor Hyundai, binnenkort komt er ook een milde hybridevariant van de 1.6-diesel. Voor ons Belgenland hoogstwaarschijnlijk stukken belangrijker.

Hoe, geen prijs?

De keuze voor hybrides, plug-inhybrides en elektrische varianten is vaak een financieel zware investering. Met deze mild hybrid-set-up proberen automerken hybrides gemeengoed te maken in alle lagen van autoland. We gaan er zelfs prat op dat binnen dit en 10 jaar je geen enkele auto meer kan kopen zonder deze set-up (denk lucht- versus waterkoeling). Wat het bij Hyundai moet kosten? Wel, het merk heeft nog geen prijzen klaar, voor de gehele opgefriste Tucson trouwens.

rijtest-hyundai-tucson-facelift-48v-2018

Nemen we zelf ons telraam er bij, dan mag je gokken op zo'n 43.000 euro. Een peulenschil meer dan wat je neer legt voor een elektrische Kona met 60 kWh. Niet echt centen die de gewone werkman zo maar neer kan leggen natuurlijk. Aan de andere kant komt er natuurlijk binnenkort die Tucson 1.6 CRDi 48V ten tonele, waardoor het prijskaartje (en de verbruikscijfers) nog een serieus stukje zullen dalen.

Conclusie

De Tucson blijft één van dé populairste crossovers in ons Belgenland. En elke keer we er mee rijden begrijpen we waarom. Deftige afwerking, aangenaam interieur, de nodige ruimte en een eerlijke optiepolitiek. Niet de spannendste, mooiste of grootste rakker van het segment. Wel een rationale keuze waar je geen spijt van zal hebben. Tegenwoordig bijgestaan door een aantrekkelijke mild hybrid-voorstel.

Specificaties

Motor

2.0 turbodiesel, vier-in-lijn 48V

Vermogen

185pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 704 kg

Topsnelheid

201 km/u

0 tot 100 km/u

9.50 sec

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Rover 17:31
afbeelding van Rover

Sympathieke verschijning.
Doet me wat dat betreft denken aan de eerste leuke versies van de Rav4.

verweirder koen 20:35
afbeelding van verweirder koen

Voor die prijs ga ik mijn huidige tucson behouden , ben daar zeer tevreden over.

Hippus 23:23
afbeelding van Hippus

Wordt deze milde-hybride eigenlijk beschouwd als een "Hybride met diesel" voor de Vlaamse verkeersbelasting?

andre123 06:45
afbeelding van andre123

waarom energie en geld steken in technologie die gedoemd is om een overgangsrol te spelen
,?

Peter 11:05
afbeelding van Peter

De Tucson is en blijft een leuke wagen om met te rijden! en hij oogt nog eens mooi & stoer ook.

Uw reactie