Rijtest: Peugeot 108 1.0 e-VTi S&S

rijtest-peugeot-108-2014

Ook deze generatie blijft de Peugeot 108 trouw aan het broederschap met de Toyota Aygo en Citroën C1. Die laatste voelden we al eerder aan het tandwiel, nu is het de beurt aan de andere Fransoos in het gezelschap. Koekendoos of frivole kleinerd? We zochten het uit...

Het zijn drukke tijden in het A-segment, zeg dat wij het gezegd hebben. Niet enkel heb je de Hyundai i10, Renault Twingo, Ford KA en heel het UP/Mii/Citogo-verhaal vanuit de Volkswagenstal, nu gooit ook Toyota, Citroën en Peugeot hun triootje de wereld in. Zoals altijd is kiezen een beetje verliezen. Dat is in heel dit verhaal niet anders. Want hoewel de Citroën C1, Toyota Aygo en Peugeot 108 bijna identiek zijn, zorgen de details voor een totaal andere beleving. Of hoe het segment van de goedkoopste wagens ook het moeilijkste segment is voor de kopers...

De vrouw van het gezelschap

Wat is deze Peugeot 108 dan? Wel, het liefdeskind van drie bekende merken. Met naam: Peugeot, Citroën en Toyota. Meer dan tien jaar geleden ging het trio samenzitten met wat kaas en sushi om de lijnen uit te tekenen voor drie goedkope karretjes in het kleinste segment. Door ze samen te ontwikkelen konden de kosten gedrukt worden. Met succes, want de eerste generatie van die drie karretjes werd gesmaakt waardoor ze nu toe zijn aan een verlenging van hun looptijd. Nog steeds tezamen ontwikkeld, maar dankzij de huidige technologie meer onderling uitgesproken.

rijtest-peugeot-108-2014

Vooral uiterlijk dan, want elke rekel van het groepje krijgt een uitgesproken karakter. Zo is de Toyota Aygo met zijn stevig kruis op de snoet het sportiefst, de Citroën C1 met zijn boze aanblik de stoerste van het groepje en de Peugeot 108... tja... de braafste? Al is vrouwelijk misschien een betere benaming, want tegenover zijn twee andere broertjes is de 108 relatief veilig vormgegeven. Dat hoeft natuurlijk geen nadeel te zijn, want in een segment waar het overloopt met sensibele klanten kan je op die manier weleens de grootste koek naar je toe trekken.

Waar is dat klein stuurtje?

Binnenin moet je dan weer geen al te grote verschillen verwachten. Dat werd namelijk door Citroën ontwikkeld en is tot op de knopjes van het stuurwiel identiek bij het drietal. Visueel frivool, tactiel misschien iets ondermaats. Zeker als je de 108 naast de Hyundai i10 of Renault Twingo zou zetten, twee karretjes die aantonen dat je niet moet inboeten aan kwaliteit zelfs onderaan de autoladder. Het is vooral zonde dat bespaard werd op de kwaliteit van het plastiek op het stuurwiel. Dat voelt iets te plakkerig en kneedbaar aan.

rijtest-peugeot-108-2014

Al hebben we nog meer twijfels bij het stuurwiel. Peugeot pakt namelijk al jaren uit met hun klein stuurtje om het rijgevoel te verbeteren. Iets dat voor veel controverse zorgt in de 208 en 308. Nu hebben ze eindelijk een nieuw klein karretje waar zo'n stuurwiel perfect in zou vertoeven, zwieren ze er een - proportioneel gezien - gigantisch stuurwiel in. De reden ligt echter bij de verregaande samenwerking, zo'n kleiner stuurtje heeft namelijk nood aan een andere tellerpartij. Te duur natuurlijk om uniek geproduceerd te worden voor de 108. Met pijn in ons sturend hart tot gevolg.

Vechtersbaasje...

Gelukkig kan het torretje onderin ons humeur terug in een positieve stemming brengen. Amper 998 cc verdeeld over drie cilinders die zonder stalen long 69 pk en 96 Nm koppel opwekken. Geen cijfers om de onderhandeling van de federale regering even stop te zetten, maar in een karretje van amper 860 kilogram meer dan toereikend. Het is dan ook maar de vraag waarom je nood zou hebben aan de grotere 1.2 Puretech met 82 pk. Zeker omdat die 99 gram CO2-uitstoot terwijl de 1.0 VTi amper 88 gram CO2 de lucht in blaast. Niet alleen dus op prestatievlak meer dan genoeg, ook fiscaal gezien een stuk aantrekkelijker.

rijtest-peugeot-108-2014

Natuurlijk moet je die prestaties wel met enkele korrels van de zandloper nemen. Een sprintje naar de honderd duurt 13 seconden en de topsnelheid ligt op 160 km/u. Toch is de 108 zo'n vals traag karretje. Omdat de kleine motor gretig toeren maakt en je steevast vol op het gas gaat tik je sneller dan je denkt de 70 km/u aan. Eenmaal boven die 70 km/u is de vaart er wat uit. Maar goed, waar mag je tegenwoordig nog sneller rijden den 70? Bovendien moeten we ook de jongens van de motorafdeling bij Peugeot een dikke duim geven. Het volledige toerental van 7.000 stuks werd bijna continu met plankgas aangesproken. Toch klokten we een verbruik van 5 liter. Geen wondergetal, maar afgaande op ons rijgedrag uitmuntend.

... met schrik van het gevecht

Verwacht echter geen sportieve wegligging. Bij Renault zwierden ze een enorm potent chassis onder de Twingo dat bochten met een makkie pakt. De 108 neemt liever niet deel aan dat onstuimig rijgedrag. Vooral de ophanging weet geen weg met steviger bochtenwerk waardoor het karretje zichzelf wel eens durft laten gaan en een nukkige, overdreven rol van de carrosserie geeft met een ophanging die over haar eigen banden struikelt als gevolg. Daartegenover staat wel dat de Peugeot 108 zeer comfortabel over de weg hobbelt. Een matuur weggedrag zonder al te veel uitlokking tot baldadig gedrag. In het segment zeker geen negatief punt.

rijtest-peugeot-108-2014

Vogelpik

Wat deze Peugeot 108 uniek maakt in het segment van de kleine karretjes? De leeuw voorop. Voor de rest is het de zoveelste in het segment. Zonder uit de groep te springen, zowel op een goede of slechte manier. Qua standaarduitrusting merken we vooral ESP, ABS, gordijnairbags en een boordcomputer op. Binnen de verwachtingen voor een wagen van net geen 10.000 euro. Vanaf het Active-uitrustingsniveau (onze testwagen) krijg je ook hill assist, elektrische ruiten en de mogelijkheid tot bluetoothverbinding. Tel daar een manuele airco, een toerenteller, mistlampen + 15-duims velgen en de radio met touchscreen bij op en je bent 13.295 euro kwijt. Voor dat geld kan je een veel leuker ogende Renault Twingo in elkaar configureren.

rijtest-peugeot-108-2014

De uitstoot van die Fransoos ligt dan weer een stuk hoger. Anderzijds krijg je standaard op de Twingo een setje extra deuren. Eerlijk, moesten wij in dit segment shoppen, we zouden gewoon een dartsbord tegen de deur hangen met daarop alle modellen en er een pijltje naar smijten. Al zouden we toch proberen te mikken op de Renault Twingo.

Conclusie

Het A-segment speelde kwalitatief nog nooit op zo'n hoog niveau. Dat bewijst deze Peugeot 108 nog maar eens. Echter hangt daar een grote vloek aan vast. Standaard zit hij onder de 10.000 euro, maar enkele klikken op de configurator drijven die prijs al gevoelig naar omhoog. Volgens de merken een gevolg van de klanten die steeds meer personalisatie willen in het segment. Onze voorkeur gaat nog steeds naar de Hyundai i10 en Renault Twingo, maar deze Peugeot 108 is zeker niet meer de koekendoos van weleer.

Specificaties

Motor

1.0 VTi driecilinder

Vermogen

69pk

Koppel

96 Nm

Overbrenging

5-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

860 kg

Topsnelheid

160 km/u

Prijs testwagen

€ 13 295.00

Prijs basismodel

€ 9 995.00

0 tot 100 km/u

13.00 sec

Gemiddeld testverbruik

5.00 L/100km

Min. kofferinhoud

196 L

Max. kofferinhoud

780 L

CO2-uitstoot

88 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws