Reistest: Renault Grand Scénic TCe 2014

 renault-grand-scenic-2013-rijtest

De hoge temperaturen en uitgestrekte meren van Kroatië niets voor jou? Dan zijn de bergen misschien meer je ding. Wij trokken erheen met de Renault Grand Scénic, in faceliftversie.

Het was de ideale gelegenheid om een wagen op zijn reiscapaciteiten te testen. Een goede 800 km tot de bestemming en 5 mensen die toe waren aan frisse lucht. Instappen en wegwezen. En vooral kijken hoeveel bagage je meekrijgt. Goed, we waren voorzien, want we kozen voor de grootste van de Scénic-broertjes en kregen er twee extra zitplaatsen bovenop. Die plekjes bleken niet nodig te zijn, zodat we de laadcapaciteit van de Grand Scénic ten volle konden benutten. Door middel van juist schikken bleef alle bagage lekker onder het zeil, met een vrij zicht achteruit en een blije chauffeur als gevolg. Het achterwaarts manoeuvreren wordt overigens vereenvoudigd door een achteruitrijcamera en sensoren.

Renault-Grand-Scenic-TCe-rijtest

opklaphulp

Verder op reis dan. De middelste zitrij, bevolkt door de kinderen, werd zoet gehouden met de gebruikelijke speeltjes op reis. Daarbij bleek dat er voldoende ruimte was om drie kinderzitjes comfortabel naast elkaar te zetten. Omdat het nog om kleine kinderen ging, gebruikten we de voeteneinden voor de dingen die we onderweg wilden gebruiken. Handig was ook het panoramisch open dak en ook de opklapbare tafeltjes op de rugleuning van de voorzetels bewezen hun nut. Vooraan konden we gebruik maken van de airco met twee zones, al zien we dat op steeds meer auto's verschijnen. Renault vernieuwde de Scénic-serie niet enkel aan de buitenzijde, de inzittenden hebben recht op een vernieuwde tellerpartij, al blijft het bescheiden. Navigeren doe je nog steeds met een TomTom-navigatie en Renault nam bij de facelift niet de moeite om het scherm groter te maken of de bedieningsknoppen in het zicht te plaatsen. De rijbaanassistentie (Lane Departure Warning) was bij het begin van de rit veel wakkerder dan ons, zodat we er zelfs in een bocht op gewezen werden dat we van ons rijvak afweken, die handel vloog dus snel uit.

Renault-Grand-Scenic-TCe-rijtest

herkenbaar gezicht

Renault heeft slechts lichte wijzigingen aangebracht op de facelift van de Scénic. Zo werd vooral aandacht besteed aan de voorzijde, waarbij het Renault-logo prominenter aanwezig wordt en het geheel meer doet denken aan de lijnen die Laurens van den Acker op de Clio introduceerde. Verder geen grote wijzigingen, zodat je de Grand Scénic nog steeds onderscheidt van zijn kleine broer door de opstelling van de achterlichtunits.

Renault-Grand-Scenic-TCe-rijtest

the devil is in the detail

Onder de kap van de vernieuwde Scénic vinden we een reeks even nieuwe motoren, zo is er de 1.2 TCe en de 1.6 dCi Energy, al was die laatste de grote nieuwigheid bij de vorige update. Wij namen echter de 1.4 TCe mee en die bleek niet zo zuinig als het boekje aangeeft. Na een rit van 800 km kwamen we op 7,5 l/100 km uit maar toen moest het landschap nog bergachtig worden. Bij de eerste echte bergweg besloot de sluiting van de turbovoeding dat het tijd was om het vrije leven te kiezen. Gevolg: een fluitende turbo en vermogenverlies, en dat net voor de bergen. De plaatselijke Renault Assistance herkende het probleem maar kon het niet ter plekke oplossen waardoor we de dichtstbijzijnde garage een aantal keren konden bezoeken. Daar leren we dat de huidige motor helemaal moet worden opengegooid om een klein schroefje te kunnen vervangen. Resultaat: twee werkuren en hoe-demonteer-ik-mijn-nieuwe-scenic-les erbij, gelukkig vallen de kosten onder garantie. Een paar keer de bergen op en af in het staatje dat geplet is tussen Oostenrijk en Zwitserland zorgde ervoor dat het verbruik op 8,5 liter zit en de rest van de reis amper naar beneden wil.

Renault-Grand-Scenic-TCe-rijtest

conclusie

De Renault Scénic bewees zich als een ruime reisgezel en eigenlijk hadden we het met een maatje kleiner kunnen doen. Zoals bij onze test een aantal jaren geleden al gezegd is zo'n Scénic niet meer als de vroegere volumewagens. Hij is lager en verbruikt ook minder. Daarnaast is hij uitgerust met allerlei snufjes, al merk je stilaan dat hij op jaren begint te komen; waar hij vroeger in pionierde, wordt hij tegenwoordig ingehaald door de concurrentie. Toch is de Grand Scénic geen slechte koop in deze klasse, het is niet voor niets dat Renault slechts kleine aanpassingen deed bij deze facelift.

Renault-Grand-Scenic-TCe-rijtest

Specificaties

Motor

1.4 Turbo benzine, vier-in-lijn

Vermogen

130pk

Koppel

205 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 405 kg

Topsnelheid

190 km/u

Prijs testwagen

€ 30 965.00

Prijs basismodel

€ 20 450.00

0 tot 100 km/u

10.70 sec

Gemiddeld testverbruik

8.30 L/100km

Min. kofferinhoud

564 L

Max. kofferinhoud

2 063 L

CO2-uitstoot

145 g/km

BIV

€ 221.75

Rijtaks

€ 224.14

Tijdstip: 13:00
Auteur: Sven
Fotograaf:
Reacties: 5 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Glenn 15:48
afbeelding van Glenn

Verbruik van de Tce valt nog mee. Heb de pech gehad om 6 maanden met het pre facelift model te mogen rijden en de 1.5 dci (110pk) zat ook op 7,5l gemiddeld.
Ik begrijp nog altijd niet waarom iemand zoiets boven een break verkiest (of je moet 7 plaatsen nodig hebben).

Sven 22:42
afbeelding van Sven

de zitpositie is nog steeds wat hoger dan een break en daar lijken nogal wat mensen naar op zoek. Ook hebben de achterste (of middelste, zo je wil) zetels een breder zitvlak dan een break, waardoor je sneller voor dit soort wagen kiest als je drie kinderen hebt. De voorbije jaren zijn de monovolumewagens ook wel een stuk meer geevolueerd richting de breaks.

Pattyn Noel 14:36
afbeelding van Pattyn Noel

Gemakkelijker in en uitstappen voor minder mobiele mensen !!

PILL 09:02
afbeelding van PILL

Typisch Renault ! Wel degelijk doordachte concepten maar technisch nog steeds de grootste rommel op de markt.

Kevo 14:45
afbeelding van Kevo

Afgelopen zomer heb ik een aantal weken rondgestuurd in zo'n Scenic, als aanloopwagen voor mijn huidige Toyota.

Ik moet zeggen dat het voor een bus helemaal niet verkeerd reed.

Het is wel onrustwekkend om vast te stellen dat ze steeds meer snufjes beginnen inbouwen, die onvermijdelijk ooit kapot gaan, enkel en alleen omdat de auto niet door een japanner aan elkaar is gelijmd, wat ze tegenwoordig schijnen te doen ipv te schroeven en lassen. Ik denk daarbij aan elektronische handremmen, automatisch inklappende spiegels, die vreselijke pieptoon als je in de buurt komt van iets dat nog maar lijkt op een witte lijn, regensensoren met een eigen willetje, turbo's met losschietende leidingen, etc...

Na een week mocht ik splinternieuwe scenic nummer 1 gaan omruilen voor een andere vanwege een knipperend controlampje waarvan ik me de moeite niet getroost heb om de betekenis op te zoeken. Ik was namelijk al helemaal afgestompt door mijn vorige renault ervaring (zo'n megane met de design kont). Splinternieuwe scenic nummer 2 had overigens na enkele dagen precies hetzelfde fenomeen te pakken, maar omdat er leukere dingen zijn in het leven dan scenics te gaan omwisselen, ben ik daar maar mee blijven rijden. Zonder verdere problemen overigens. En alle losgekomen interieuronderdelen heb ik netjes opgezogen alvorens de wagen in te leveren.

Wat ik eigenlijk wou vertellen was dat iedereen in mijn omgeving de auto helemaal geweldig vond, vanwege de ruimte en praktische inzetbaarheid, en me voor gek verklaarde dat ik eigenlijk "maar" een Toyota Auris break had besteld.
De werkelijkheid is dat ik 99% van de tijd alleen in de file sta, zonder de "kids", en die ene keer per jaar dat we ons samen met de massa naar het zuiden van Frankrijk verplaatsen, kan er best wel een koffer op het dak van die Toyota, als dat al nodig zou zijn. Ik begrijp niet dat iedereen, ook als ze minder mobiel zijn, ineens een hoge auto moet hebben. Wat deden minder mobiele mensen dan in de jaren '70?
Hoge auto's zijn vervelend voor mensen zoals ik, die met een normale auto rijden. Je kan er namelijk niet doorheen zien.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws