Rijtest

Reistest: Renault Grand Scénic TCe 2014

De hoge temperaturen en uitgestrekte meren van Kroatië niets voor jou? Dan zijn de bergen misschien meer je ding. Wij trokken erheen met de Renault Grand Scénic, in faceliftversie.

Het was de ideale gelegenheid om een wagen op zijn reiscapaciteiten te testen. Een goede 800 km tot de bestemming en 5 mensen die toe waren aan frisse lucht. Instappen en wegwezen. En vooral kijken hoeveel bagage je meekrijgt. Goed, we waren voorzien, want we kozen voor de grootste van de Scénic-broertjes en kregen er twee extra zitplaatsen bovenop. Die plekjes bleken niet nodig te zijn, zodat we de laadcapaciteit van de Grand Scénic ten volle konden benutten. Door middel van juist schikken bleef alle bagage lekker onder het zeil, met een vrij zicht achteruit en een blije chauffeur als gevolg. Het achterwaarts manoeuvreren wordt overigens vereenvoudigd door een achteruitrijcamera en sensoren.

Image
Renault-Grand-Scenic-TCe-rijtest

opklaphulp

Verder op reis dan. De middelste zitrij, bevolkt door de kinderen, werd zoet gehouden met de gebruikelijke speeltjes op reis. Daarbij bleek dat er voldoende ruimte was om drie kinderzitjes comfortabel naast elkaar te zetten. Omdat het nog om kleine kinderen ging, gebruikten we de voeteneinden voor de dingen die we onderweg wilden gebruiken. Handig was ook het panoramisch open dak en ook de opklapbare tafeltjes op de rugleuning van de voorzetels bewezen hun nut. Vooraan konden we gebruik maken van de airco met twee zones, al zien we dat op steeds meer auto's verschijnen. Renault vernieuwde de Scénic-serie niet enkel aan de buitenzijde, de inzittenden hebben recht op een vernieuwde tellerpartij, al blijft het bescheiden. Navigeren doe je nog steeds met een TomTom-navigatie en Renault nam bij de facelift niet de moeite om het scherm groter te maken of de bedieningsknoppen in het zicht te plaatsen. De rijbaanassistentie (Lane Departure Warning) was bij het begin van de rit veel wakkerder dan ons, zodat we er zelfs in een bocht op gewezen werden dat we van ons rijvak afweken, die handel vloog dus snel uit.

Image
Renault-Grand-Scenic-TCe-rijtest

herkenbaar gezicht

Renault heeft slechts lichte wijzigingen aangebracht op de facelift van de Scénic. Zo werd vooral aandacht besteed aan de voorzijde, waarbij het Renault-logo prominenter aanwezig wordt en het geheel meer doet denken aan de lijnen die Laurens van den Acker op de Clio introduceerde. Verder geen grote wijzigingen, zodat je de Grand Scénic nog steeds onderscheidt van zijn kleine broer door de opstelling van de achterlichtunits.

Image
Renault-Grand-Scenic-TCe-rijtest

the devil is in the detail

Onder de kap van de vernieuwde Scénic vinden we een reeks even nieuwe motoren, zo is er de 1.2 TCe en de 1.6 dCi Energy, al was die laatste de grote nieuwigheid bij de vorige update. Wij namen echter de 1.4 TCe mee en die bleek niet zo zuinig als het boekje aangeeft. Na een rit van 800 km kwamen we op 7,5 l/100 km uit maar toen moest het landschap nog bergachtig worden. Bij de eerste echte bergweg besloot de sluiting van de turbovoeding dat het tijd was om het vrije leven te kiezen. Gevolg: een fluitende turbo en vermogenverlies, en dat net voor de bergen. De plaatselijke Renault Assistance herkende het probleem maar kon het niet ter plekke oplossen waardoor we de dichtstbijzijnde garage een aantal keren konden bezoeken. Daar leren we dat de huidige motor helemaal moet worden opengegooid om een klein schroefje te kunnen vervangen. Resultaat: twee werkuren en hoe-demonteer-ik-mijn-nieuwe-scenic-les erbij, gelukkig vallen de kosten onder garantie. Een paar keer de bergen op en af in het staatje dat geplet is tussen Oostenrijk en Zwitserland zorgde ervoor dat het verbruik op 8,5 liter zit en de rest van de reis amper naar beneden wil.

Image
renault-scenic-2016-leasetopper

conclusie

De Renault Scénic bewees zich als een ruime reisgezel en eigenlijk hadden we het met een maatje kleiner kunnen doen. Zoals bij onze test een aantal jaren geleden al gezegd is zo'n Scénic niet meer als de vroegere volumewagens. Hij is lager en verbruikt ook minder. Daarnaast is hij uitgerust met allerlei snufjes, al merk je stilaan dat hij op jaren begint te komen; waar hij vroeger in pionierde, wordt hij tegenwoordig ingehaald door de concurrentie. Toch is de Grand Scénic geen slechte koop in deze klasse, het is niet voor niets dat Renault slechts kleine aanpassingen deed bij deze facelift.

Image

Specificaties

Vermogen130 pk
Overbrengingmanuele zesbak
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 405 kg
Topsnelheid190 km/u
Prijs testwagen€ 30 965
Prijs basismodel€ 20 450
0 tot 100 km/u10.70 sec
Gemiddeld testverbruik8.30L/100km
Min. kofferinhoud564 L
Max. kofferinhoud2 063 L
CO2-uitstoot145 g/km
BIV€ 222
Rijtaks224

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen