Rij-impressie: Citroën Grand C4 Picasso

Citroën Grand C4 Picasso 2013 2014 2012

Een compleet nieuw platform, een compleet nieuwe Grand C4 Picasso. Zo opende Citroën de presentatie van de nieuwe Technospace in het Duitse idyllische Berchtesgaden. Even proberen of de wagen in het plaatje past.

De nieuwe Grand is meer dan alleen een langere gewone C4 Picasso. De verschillen beginnen al aan de voorkant met een aangepaste bumper die er gelikt uitziet. De LED-lichten bevinden zich tussen twee smalle chromé stroken die ook dienst doen als het Citroën-logo.

Het grootste verschil zien we echter vanaf de C-stijl. Bij de gewone C4 Picasso wordt deze afgesloten met een dikke chromé streep maar bij de Grand is dit een volwaardig raam voor de passagiers op de achterste rij. Naar onze mening ziet het er alvast net iets beter uit.

Net zoals bij de gewone C4 Picasso is de koffer bij de Grand een wraparound exemplaar waarbij de uiteinden van de koffer de wagen bij de zijkanten vast lijken te grijpen. Ook de achterlichten werden aangepast. Deze bestaan nu uit twee delen waardoor de LED's een 3D-effect krijgen. Het ziet er een pak meer futuristisch uit dan de conventionele lichtblokken bij de gewone C4 Picasso.

Nog een stilistisch detail dat de ruimte van de wagen moet onderstrepen zijn de bogen die voortvloeien vanuit het voorste raam. Zij zijn overigens niet puur aestetisch, ze doen namelijk ook dienst om de rigiditeit van de carosserie te bewaren

Grand is Frans voor groot

De Grand C4 Picasso rust op het gloednieuwe EMP2 platform (efficient modular platform 2) van de PSA groep. Zo konden ze de nieuwe Grand C4 Picasso even lang maken als zijn voorganger maar wel een langere wielbasis meegeven van 2,84 meter, de langste in zijn klasse. Ja, zelfs langer dan de grotere Citroën C8.

Zo kunnen er tot zeven mensen in de Grand C4 Picasso plaatsnemen met de derde zetelrij opengeklapt. Dat boet je wel in qua kofferruimte dan, want dan schiet van de 645 liter in de koffer niet zoveel meer over. Met de tweede zetelrij in de voorste positie kan je zelfs 700 liter kwijt in de koffer.

De passagiers op de tweede zetelrij beschikken over 217 mm aan knieruimte en die in de derde rij op 108 mm. Perfect voor kinderen, niet zo voor volwassenen dus. Wel uniek in zijn segment is de airco die ook speciaal voor de derde zetelrij is ontworpen.

Het interieur van de C4 Picasso keurden we al eerder goed in de kleine versie. We waren dan ook blij om te zien dat dat niet gewijzigd werd in de Grand. Zelden kunnen we de woorden die constructeurs begrijpen om hun wagen te omschrijven begrijpen maar als Citroën spreekt van een loft gevoel in hun Grand Picasso dan begrijpen we dat volledig. Al vanaf het moment dat je instapt valt de gigantische voorruit op. In totaal zien we zelfs 5,7 vierkante meter aan glas in de wagen. Dat versterkt het ruimte gevoel nog eens zo hard.

Technologie zonder verfijning

Standaard zien we een 7" touchscreen dat mits het aanvinken van een optie gecomplementeerd kan worden door een reusachtig 12" exemplaar daar net boven. Op het kleine scherm regelt men de gebruikelijke zaken zoals de airconditioning, navigatie en audio. Op het grote scherm kan men kiezen voor essentiële informatie zoals de snelheid, toerental en navigatie maar ook voor een compleet nutteloze 'screensaver' functie die foto's kan laten zien.

Citroën biedt ook een resem aan interactieve diensten aan onder de MultiCity Connect. Een systeem dat gebruik maakt van een USB 3G modem en werkt op basis van een abonnement. Zo kan men onder andere het verkeer bekijken met behulp van Via Michelin of gebruik maken van Coyote. MultiCity Connect werkt in zo goed als elk Europees land en kost 385 euro het eerste jaar en de daaropvolgende jaren telkens 139 euro.

Een systeem en een dienst die wel eens handig kunnen zijn maar spijtig genoeg nog met veel te weinig verfijning. Soms verstrijken er wel vijf a zes seconden tussen het aanraken van de knop (als het touchscreen je vinger al registreert) en de actie. Wij verkiezen eerder een systeem met weinig functies dat vlot werkt dan een systeem dat duizend-en-één dingen kan maar daar wel telkens een halve minuut voor nodig heeft.

Wat wel goed werkt is het vision 360 systeem, iets dat we vroeger alleen maar terugvonden op neusje-van-de-zalm Range Rovers. Dit systeem complementeert de gewone achteruitrijcamera en maakt een birds-eye-view composietbeeld van de omgeving aan de hand van de vier camera's verspreid over de wagen.

Ecologische kracht

Citroën geeft je de keuze tussen twee benzinemotoren en drie diesels. Benzine rijden kan je met de 1.6 VTi die 120 pk biedt en met de 1.6 THP van 155 pk. Bij de zelfontbranders vinden we onderaan in het gamma de 1.6 e-HDi met 90 pk terug. Ongetwijfeld een zuinige motorisatie maar deze lijkt ons toch net iets te zwak om de 1.391 kg wegende Grand C4 Picasso vlot vooruit te stuwen.

In België zullen we voornamelijk de 1.6 e-HDi met 115 pk terugvinden, goed voor een (theoretisch) verbruik van 4 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 104 g/km voor de ETG6-automaat (105 g/km voor de handbak).

Tijdens onze testen reden we echter de nieuwe BlueHDi 150, een van de nieuwste motoren uit het PSA-kamp. Dankzij een resem aan nieuwe technologieën stoot deze slechts 110 g/km aan CO2 uit, een indrukwekkende waarde voor een wagen van deze klasse met 150 pk.

De BlueHDi 150 geeft je wel degelijk het meeste speelruimte tijdens het rijden. Voor inhaalmanoeuvres moet er niet meer gevreesd worden met de volle 340 Nm beschikbaar vanaf 2.000 toeren per minuut. Volgens de papieren komt de Citroën toe met slechts 4,2 liter per 100 kilometer maar wij haalden niets onder de 5,7. Al zal dat wel te maken hebben met de kronkelende wegen in het zuiden van Duitsland.

Een sportwagen kunnen we de Grand C4 Picasso moeilijk noemen maar toch kon hij zijn mannetje staan in menig bocht. Ga het natuurlijk niet te ver opzoeken want dan gooien de banden al vlug de handdoek in de ring en krijg je te maken met overstuur. De Grand C4 Picasso blijkt ergens te zweven op een ideale plaats tussen comfort en sportiviteit.

Een basis- 120 pk sterke 1.6 VTi Attraction heb je vanaf 20.304 euro, zonder kortingen. Wij reden twee uitvoeringen, de Exclusive en de Intensive. De eerste kostte rond de 34.000 euro, de tweede een 31.000 euro. Een acceptabele prijs voor een wagen met 7 zitplaatsen, een rustgevend interieur en beter-dan-verwachtte rijkwaliteiten.

Specificaties

Motor

2.0 turbodiesel, vier-in-lijn

Vermogen

150pk

Koppel

340 Nm

Overbrenging

6-bak manueel of automatisch

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 391 kg

Topsnelheid

210 km/u

Prijs basismodel

€ 20 304.00

0 tot 100 km/u

9.80 sec

Gemiddeld testverbruik

5.70 L/100km

Min. kofferinhoud

645 L

CO2-uitstoot

110 g/km

BIV

€ 322.00

Rijtaks

€ 401.00

Tijdstip: 13:00
Auteur: Nathan
Fotograaf:
Reacties: 2 reacties

Tags

mpv

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Alfred 09:29
afbeelding van Alfred

Geen foto van dat 'Vision 360' systeem in actie?

Nathan 10:16
afbeelding van Nathan

Alfred, inderdaad, dat zijn we vergeten. Hier kan je het systeem in actie zien. Onze excuses.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws