Wat gebeurt er als een nieuwe Duitser wat stof laat opwaaien in een bestaand segment? Tijd om BMW's 2 Reeks Gran Tourer te laten duelleren met MPV-wonder bij uitstek, de Ford Grand C-Max. Wie zal de winst mee naar huis nemen in praktische koffer...
Dat Ford niet slecht bezig is met de C-Max blijkt uit de verkoopcijfers. Maar bij BMW willen ze ook een deel van de koek in het MPV-segment. De 2 Reeks Active Tourer is daarbij de rijzende ster, want in het eerste halfjaar van 2015 wist de voorwielaangedreven BMW op te klimmen tot de top drie in het segment. Dat andere merken best opletten is dus duidelijk, zeker nu deze 2 Reeks Gran Tourer erbij komt. Of hij weerstand kan bieden tegen de Grand C-Max?
Opgeblazen ballonnen
Loop even rond de auto's en je ziet dat beide wagens kreunen onder hun functie. Beide hebben de taak vijf tot zeven personen te kunnen vervoeren en het tweetal ziet eruit als een verlengde versie van hun kleinere broertjes. Bij de Grand C-Max heet dat kleinere broertje gewoon C-Max, bij de 2 Reeks Gran Tourer is dat de 2 Reeks Active Tourer.
Toch hebben beide auto's een verschillende vorm, zo is de Grand C-Max veel hoger, terwijl de 2 Gran Tourer veel gestrekter is. Iets te gestrekt misschien, want de achterzijde lijkt erop te hangen als een rugzakje, vanwege de lange overhang achteraan. Voor de kinderen is de Grand C-Max alvast de winnaar, want er gaat voor hen niets boven een schuifdeur om de tweede zitrij te bereiken. Ook de ouders zijn er blij mee, want in smalle parkeerplaatsen blijkt die schuifdeur eens zo handig en vriendelijk voor de carrosserie.
Keurig interieurig
Het dashboard is bij beide wagens goed opgebouwd. Bij Ford zien we dat de hele hoop knopjes op het dashboard van de originele Grand C-Max werd opgeruimd en dat veel functies een onderkomen gevonden hebben in het SYNC2-infotainment. Dat systeem is handig te bedienen via het aanraakscherm.
Op de tweede zitrij is het aangenaam toeven, al is het plaatsen van drie grote kinderzitjes nog altijd wat uit den boze. Daarvoor kijk je toch best nog een MPV-klasse hoger, waar BMW op dit moment nog niets te bieden heeft. Gebruik je de plek voor drie volwassenen, dan krijgen die keurig wat beenruimte ter beschikking. Leuker wordt het wanneer je bij de Ford C-Max de middelste zitting wegklapt onder de zetel ernaast, waardoor je het idee krijgt in een klein salon rond te rijden. Opel past dat principe gelijkaardig toe op de Zafira Tourer.
De derde zitrij is bij beide wagens een kwestie van noodzitjes. Je kan er wel gaan zitten, maar echt comfortabel is het allemaal niet. Vanwege de rechte kofferlijn heeft de 2 Reeks Gran Tourer hier wat voordeel, in de C-Max krijg je namelijk erg korte rugleuningen. Het lijkt ons vooral de bedoeling wat extra bagageruimte te creëren voor grotere families, eerder dan die extra zitrij ten volle te benutten. De twee achterste zitjes zijn trouwens een optie, zodat een 5+bagage configuratie perfect te verkopen is.
Kleine werkpaarden
Hadden we bij de gewone C-Max nog een 1.0 EcoBoost turbobenzinemotor onder de kap, dan legt Ford bij deze Grand C-Max graag een 1.6 TDCi in het vooronder. Dat komt goed uit, want de 216d Gran Tourer krijgt dezelfde cilinderinhoud. Althans, dat is wat de naam je laat geloven, want BMW hanteert de 1.5 diesel die ze ook bij de MINI's gebruiken. In vermogen zijn ze dan weer wel aan elkaar gewaagd, de BMW krijgt 115 pk ter beschikking, de Ford doet het dankzij de nieuwe Euro6 1.5 TDCi met 5 pk meer.
Rijden we tijdens het dagelijks gebruik met twee totaal afwijkende verbruikscijfers rond op beide wagens, dan ligt het verschil tijdens een gelijklopende eco-run veel dichter bij elkaar. Gemiddeld verbruikten we 6 l/100 km voor de Ford en 5,6 l/100 km voor de BMW, tijdens de ecorun haalden we 4,7l/100 km voor de BMW en 4,9 l/100 km bij de Ford. Dat is goed nieuws voor de dieselrijders, maar maakt het voor ons iets lastiger om een keuze naar voor te schuiven.
Alles aan de juiste prijs?
De keuze op basis van de catalogusprijs is alvast iets eenvoudiger. De Ford Grand C-Max in topversie met allerlei uitrusting kost zowat evenveel als een BMW 216d Active Tourer in basisuitrusting. Concreet wil dat zeggen dat je met een basis-C-Max TDCI voor 23.650 euro op weg kan, een BMW 216d Gran Tourer gaat voor 30.200 euro de deur uit.
Conclusie
BMW ent met de 2 Reeks Gran Tourer een bekend recept op haar modellenaanbod. Afgezien van de voorwielaandrijving wordt een grotere wagen met twee kleine extra zitjes aangeboden in het MPV-segment. Dat zijn zaken die we ook bij andere merken terugvinden, niet in het minst bij de Ford Grand C-Max. Die krijgt als voordeel zijn schuifdeuren, handigere opbouw en opbergmogelijkheden. De BMW, die stuurt dan weer iets lekkerder. Voor dat sturen moet je echter een pak extra centen op tafel leggen, of betaal je enkel voor het logo?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen