Rijtest: Peugeot 3008 Hybrid4

Peugeot 3008 Hybrid 4

Als een constructeur een mogelijkheid ziet om als eerste op de markt te komen met een nieuw baanbrekend concept, dan zullen ze die kans zeker niet onbenut laten. Peugeot stond als eerste in de rij om de 4WD dieselhybride in productie te nemen met als resultaat de 3008 Hybrid4.

Het idee is in principe redelijk eenvoudig. Men neemt een zuinige, koppelrijke dieselmotor en je koppelt deze aan een elektromotor die ondersteunend optreedt. Dit zou dan als resultaat moeten hebben dat het verbruik alsook de prestaties er op vooruit zouden moeten gaan. De spelers in kwestie zijn enerzijds een 2-liter grote dieselmotor met 163pk en 300Nm die zich twee jaar geleden al wist te bewijzen in een rijtest met de 3008 2.0HDi en anderzijds een 37pk/200Nm sterke elektromotor. Bij elkaar gerekend komt het totale vermogen van deze Hybrid4 neer op 200pk en 450Nm.

In de eerste plaats zijn dit alvast cijfers die tot de verbeelding spreken en niet meteen de doen denken aan een milieuvriendelijke wagen. De constructeur doet ons nochthans grote beloftes. Op de specificatielijst staat geschreven dat we met 3,8 liter per 100km zouden moeten toekomen, en daarbij slechts 99 gram CO2 per kilometer zouden uitstoten. Het bleek uiteindelijk een bijzonder moeilijke taak om die mooie theorie om te zetten in de praktische realiteit. De 3008 Hybdrid4 presteert ondermaats als het aankomt op verbruik. Zelfs wanneer er extra moeite wordt gedaan om zo zuinig mogelijk te rijden, blijkt het nog niet mogelijk om het gemiddelde vebruik onder de 5 liter per 100km te krijgen. Dat is bijzonder teleurstellend. Enkel in druk stadsverkeer haal je echt voordelen uit de hybride opstelling van deze wagen, omdat de emissievrije elektromotor dan al het werk op zich neemt.

Rijden met de 3008 verloopt over het algemeen vlot, zolang het er niet te sportief aan toe moet gaan. De dieselmotor drijft de voorwielen aan terwijl de elektromotor de achterwielen voor zijn rekening neemt. Je merkt niet veel van de ontelbare overschakelingen die gebeuren tussen deze twee motoren, echt indrukwekkend. De overbrenging van de kracht van beide motoren naar de respectievelijke voor- of achterwielen wordt in goede banen geleidt door de geautomatiseerde zesbak.

De keuzeknop laat de bestuurder toe vier verschillende standen – Auto, Sport, 4WD en ZEV - te selecteren die elks hun eigen karakter hebben. De meest gebruikte en homogene stand is de ‘Auto-stand’. In deze configuratie is alles gericht op efficiënt gebruik van beide motoren. Er wordt voor gezorgd dat de elektromotor zoveel als mogelijk ondersteunend optreedt om op die manier het verbruik naar beneden te halen. Afhankelijk van het feit of de accu voldoende is geladen, zal je in deze stand steeds elektrisch rijden tot 20 km/h. De tweede stand is de ‘Zero Emission Vehicle-stand’. Nu rekenen we volledig op de elektromotor. De ZEV-stand laat toe tot een snelheid van 70km/h een afstand van 4km af te leggen, wat niet echt indrukwekkend is natuurlijk. De dieselmotor mag dus even rusten, tenzij er door de chauffeur extra kracht wordt gevraagd. Op de moment springt de 2.0HDI ter hulp en wanneer het weer kan schakelt de motor zich weer uit.

Deze twee eerstvermelde instellingen voelen het meest harmonieus aan. Het samenspel tussen de twee motoren en de automaat lijkt zich zonder enige fout te manifesteren. Dit kan jammer genoeg niet gezegd worden van de Sport-stand. Vol grote verwachtingen selecteer je deze instelling, maar al gauw wordt je honger naar vlotte prestaties gefnuikt door de absoluut enerverende en schokkende werking van de automaat. Elke verandering van versnelling gaat gepaard met schokken en dat laat je absoluut niet toe te genieten van het autorijden.  De 3008 voelt zich het best bij een rustige rijstijl, het schakelen verloopt dan veel soepeler waardoor die vervelende schokken achterwege worden gelaten. De vierde en laatste stand is de 4WD-stand. Selecteer je deze instelling, dan worden alle wielen aangedreven. De verdeling van de kracht tussen voor- en achterwielen bedraag 60/40. Laat je echter niet in de war brengen door de benaming, want er is geen enkele verbinding tussen de wielassen.

Het interieur van de 3008 biedt plaats aan 5 personen. De opstelling is oet denken aan die van een monovolume. Het dasboard reikt ver voor je uit en de voorruit biedt je een ruime kijk over de rijbaan en de rest van het verkeer. De stoere handgreep op de middentunnel geeft een speelse knipoog aan het zachte offroad karakter van dit model. Vooraan kan je genieten van goed steunende zetels, al is de instelling van de zetels niet altijd even eenvoudig te manipuleren. We hadden het gevoel dat de zit van de stoelen te hoog was en je dus om die reden iets te veel een ‘busjes gevoel’ had achter het stuur van de 3008. Het dashboard is overzichtelijk en heeft een degelijke uitstraling. De gebruikte materialen zijn naar goede gewoonte van een hoge kwaliteit. Wat we wel betreuren is het feit dat we geen handige bergvakken terugvinden in de brede en hoge middentunnel. Naast de bekerhouder zijn vakjes voor mobiele telefoon en andere kleine losliggende zaken van een niet te onderschatten waarde in een wagen als we het over praktisch gebruikscomfort hebben. De bediening van de klimaatregeling en het entertainment systeem heb je snel onder de knie.

De achterbank biedt desgewenst plaats aan drie volwassenen, al raden we dit toch af voor langere trajecten. Op onze weg naar achteren passeren we natuurlijk ook de kofferruimte. Die bereik je via de in twee delen openende kofferklep.  Daar waar het laadvolume in de ‘gewone’ 3008 een respectabele 512 liter bedraagt, moet de Hybrid4 bijna 100 liter prijsgeven om plaats te bieden aan de accu. Het onderste deel van de kofferklep kan tot 200kg torsen, wat bijzonder handig is bij het inladen van zware spullen. Je kan ze tot op de klep heffen en dan eenvoudig weg doorschuiven tot in de koffer over de vlakke bodem. 

Voor een 3008 Hybrid4 moet je minimaal zo’n €34.980 euro veil hebben. Voor dit bedrag krijg je een volwaardige, multifunctionele gezinswagen. De afwerkingskwaliteit en de aangeboden uitrusting stellen ons zeer tevreden. Het door ons gepresteerde testverbruik doet vermoeden dat Peugeot haar beloftes niet kan waarmaken met deze dieselhybrid, maar we zijn er van overtuigd dat enige oefening wel zal leiden tot betere resultaten.

Tekst: Alexander De Nys
Foto's: Nathan Gevers
Dank aan Peugeot voor het ontlenen van de testwagen

Specificaties

Motor

2.0 viercilinder, turbodiesel; permanente synchroon elektromotor

Vermogen

200pk

Koppel

450 Nm

Overbrenging

zesbak, geautomatiseerd

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 529 kg

Topsnelheid

191 km/u

Prijs testwagen

€ 0.00

Prijs basismodel

€ 34 275.00

0 tot 100 km/u

9.20 sec

Gemiddeld testverbruik

6.20 L/100km

Min. kofferinhoud

377 L

Max. kofferinhoud

1 185 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Yvesw 17:11
afbeelding van Yvesw

Toont nog maar eens aan hoever de realiteit staat van de zogenaamde "officiële" waarden... Dat regeringen hierin blijven trappen...

Pieter A. 18:15
afbeelding van Pieter A.

En dat de term 'hybride' meer dan ooit een commercieel gegeven is.

MichelAngelo 10:32
afbeelding van MichelAngelo

true... true... aan allebei hierboven... maar wat mij dan weer opvalt (hybride of niede); 450Nm koppel... nie slecht!

en verder... exterieur niets speciaals eigenlijk, standaard en niet lelijk, interieur is dan weer naar mijn bescheiden mening knàp!

Wim 15:46
afbeelding van Wim

idd knap interieur, en rijdt ook echt goed, de aandrijving van deze hybrid is het wel niet, geef mij maar de gewone 2L diesel, veel beter

Mesoerrie 18:30
afbeelding van Mesoerrie

Knap interieur idd. Doen ze de laatste tijd altijd wel goed bij Peugeot.
Maar de buitenkant blijf ik raar vinden, zo opgeblazen en buiten proporties.

En dat hybride geleuter tja, iedere autofan doorziet dat wel zeker?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws