Rijtest

Rijtest: Opel Astra Sports Tourer 1.0 EcoFLEX

Een stationwagen en “een duuzendje”. Die twee woorden in één zin sinds een tijdje is het mogelijk maar nog altijd kijken de mensen raar op. De Astra Sports Tourer, kan hij het hebben?

Met de deur in huis vallen? De 1.000 cc’s zijn dankzij een turbolader voldoende gevoed om maximaal 105 pk te leveren. Zoals verwacht is het 3 cilinder tellende motorblok onder de 1.500 toeren maar zwakke pap. Vertrekken/wegrijden behoeft dus iets meer induwen van het gaspedaal. Maar éénmaal je in het vlotte verkeer zit en je comfortabel in de pap kan beginnen roeren zal je toch opkijken. Het gaat eigenlijk nog betrekkelijk snel. Verwacht bij aankomst op je locatie geen éérste podiumplaats maar je begrijpt wel wat we bedoelen. We hadden er eerlijk gezegd minder van verwacht. We hebben hem enkel in plat België aan de tand kunnen voelen. Zolang je niet met de hele familie de bergen in trekt komt deze motor er wel mee weg.

Image
 opel_astra_sports_tourer_1l_ecoflex-77kw

voor ieder wat wils

Naast deze 1.0 Turbo is er bij de benzine’s nog keuze uit een 1.4- en 1.6-liter motoren, met een waaier van vermogens gaande van 105 pk tot 200 pk is er voor elke chauffeur wel een optie. Rij je liever diesel, dan heb je één motor die beschikbaar is in 95 pk tot 160 pk. Die is uitgerust met een Variabele Geometrie Turbo en zou turbogat onbestaande maken. Naargelang je manueel of automatisch wil schakelen zijn er meer of minder keuzes. Onze 1.0 benzine is bijvoorbeeld te verkrijgen met of zonder Easytronic-automaat. Een optie van 1.000 euro. Maar erg zuinig is deze toch niet gebleken. Zo hadden we 7l/100km op ons gemiddelde vebruik tellertje staan. Bijna 3 liter meer dan opgegeven. Uiteraard weet iedereen dat die testen quatsch zijn. Een kleine motor die ruim 1.200 kilo moet voortslepen in het dagelijkse verkeer zal daar harder voor moeten werken dan een 1.6 en dus stijgt het verbruik vrij snel. Dat je maar 68 euro biv en 111 euro tax moet betalen op zo'n 997cc motor'tje zal dan de pijn toch sterk verzachten nietwaar?

Image
 opel_astra_sports_tourer_1l_ecoflex-77kw

uitrustingsniveau

Net zoals vrijwel elke constructeur werkt ook Opel graag met pakketjes. Opties bij de vleet. Je hebt Comfort, Edition, Dynamic en Innovation. Onze Sports Tourer heeft dat laatste en meest complete pack. Zaken als GPS, Bluetooth, parkeerhulp, lederen stuurwiel, elektrische spiegels etc… zowat de meest voorname zaken. Aan de andere kant heb je nog Comfort. In dat pack zit dan bijvoorbeeld Airco en automatische dimlichten. Bij het duurste pack zijn dat dan weer opties. De basisprijs voor de 1.0 EcoFlex Sports Tourer is 18.825 euro met comfort-pack. Kies je dat meest complete Innovation-pack dan klim je al richting 23.150 euro. Om dan terug te komen op de motorisaties. Naar gelang het optiepakket dat je kiest komen er meer of minder motorisaties in het aanbod. Dus, vraag maar een tasje koffie en een koekje bij het configureren, je bent even bezig.

Image
 opel_astra_sports_tourer_1l_ecoflex-77kw

Zit je goed?

Comfortabel voor kleinere mensen. Reden? De optionele “ergonomische” sportzetels. Die Siena Jet zwarte lederen zetels zijn wel héél erg krap bemeten. Mijn tengere 1.76 meter zat behoorlijk strak. De aanpasbare zijsteunen laten zich strakker of platter maken met twee knoppen aan de zijkant. Dat hadden we niet al te snel door als autojournalist. Helaas bleek de minst opgeblazen modus nog steeds heel strak en misten we dan weer lendensteun op de juiste plaats. Nee, we hebben al beter gezeten. Nog een minpunt? Zetelventilatie. In vrijwel elk geval een fantastische optie –vooral in de zomer-. Wij reden rond bij circa 25°C en mits een paar minuten zon kan je zetel al snel veranderen in een bakplaat. Zetelventilatie lost dat probleem vrij snel op maar niet in de Astra. Oorzaak? Voor één of andere vreemde reden zuigen de kleine ventilatoren de lucht naar hun toe en blazen ze niet zoals dat bij andere merken werkt. Verder is alles peis en vrede in het interieur. De controle van airco en radio is behoorlijk en op een gekende manier geplaatst.

Image
 opel_astra_sports_tourer_1l_ecoflex-77kw

Het centrale display ziet er wel uit alsof het uit 2005 komt maar het werk wel. Ook hier geen uitblinker. Nemen we plaats op de achterbank dan ontdekken we dat dat eigenlijk beter zit als vooraan. Beenruimte is voor zijn klasse goed maar het is geen Octavia-ruimte. Ook tijdens het rijden hoor je achterin niemand klagen. Met een volle koffer kan dat wel wat veranderen daar de vering toch redelijk zacht is. Die koffer is 540 liter groot en praktisch qua indeling. Makkelijke platte laadvloer en diverse opbergvakken. Leg je de 60/40 zetels beide plat dan krijg je 1.630 liter weg. Het zegt je wellicht helemaal niets in liters maar het is toch behoorlijk wat. Een Zweeds MÄLM tweepersoonsbed een twee nachtkastjes in bouwpakket bijvoorbeeld…

rijdt dat goed?

Een zachte vering dus maar wel een heel direct gevoel op de weg. We betrappen ons zelf op sportief rijgedrag met dat 1.000cc’tje. De Astra kan het wel hebben. Voorzichtig bij verkeersremmers want dan zakt hij wel sterk door. Dit is – zoals eerder gemeld – weer sterk afhankelijk van het aantal passagiers/belading. Over het algemeen zijn we zeker niet ontevreden. We rijden uiteindelijk voor net geen 25.000 euro met een compleet uitgeruste break!

Image
 opel_astra_sports_tourer_1l_ecoflex-77kw

Uiterlijk

Best fraai ding die Sports Tourer. Geen kwaad woord over de styling gehoord, zowel in- als exterieur is mooi bevonden door onze passagiers. De middenconsole is heel mooi en strak merken we zelf op. In het midden is er een optionele smartphone houder. Dat klikt zich vast en is voorzien van onzichtbare contactpunten voor het opladen van je toestel. Leuk ding maar we hebben het nooit gebruikt. Een toelatingsexamen afleggen voor een medische opleiding is volgens ons makkelijker dan dat ding afstellen op je toestel.

Conclusie

Met als voornaamste concurrent een Renault Mégane Grandtour moet de Opel wel goed presteren. Dat doet hij volgens ons prima met slechts enkele kleine foutjes. Voor zijn prijs heb je een prima kar en mits het budget het toelaat om 25.000 euro neer te leggen rij je vrij compleet rond. Dat is dan wel met de 1.0 Turbo EcoFlex maar zoals je hebt kunnen lezen, dat ding doet het dus verassend goed. Opties zijn zo duur niet en mits je de weg vind in de uitrustingen en packs stel je met weinig geld een mooie station samen.

Specificaties

Vermogen105 pk
Overbrenging5-bak-manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 244 kg
Topsnelheid195 km/u
Prijs testwagen€ 24 987
Prijs basismodel€ 23 150
0 tot 100 km/u11.20 sec
Gemiddeld testverbruik7.00L/100km
Min. kofferinhoud540 L
Max. kofferinhoud1 630 L
CO2-uitstoot97 g/km
BIV€ 68
Rijtaks111

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen