Rijtest: Fiat Tipo SW 1.0 Turbo (2022)

Fiat Tipo SW rijtest 2022

Het is crisis, en dat zullen we allemaal geweten hebben. Daarom namen wij deze keer eens géén peperdure SUV mee voor een lange rit, maar kozen we voor de bescheiden Fiat Tipo SW met zijn basismotor: een duizendje. Reizen tegen een budget, valt dat een beetje mee?

Tenzij je sinds pakweg 2015 onder een steen geleefd hebt, behoeft de Fiat Tipo eigenlijk geen introductie meer. Zo lang is het model namelijk al op de markt, afgezien van een paar facelifts en nieuwe carrosserievarianten natuurlijk. Zo begon het zeven jaar geleden allemaal met de ietwat oubollige sedan en mondde het een jaartje later uit in de komst van een hatchback en deze knappe SW. De laatste update voegde vorig jaar zelfs een stoer crossover-jasje toe om een nog jeugdiger publiek over de schreef te trekken, maar zo frivool hoeft het voor ons allemaal niet. Nuchter als we zijn namen wij de Tipo gewoon als SW mee voor een retourtje Frankrijk – mits een resem verrassend betaalbare opties, dankjewel.

Retro... of gewoon vintage?

Niet alleen die opties, maar ook de vernieuwde looks van de Fiat Tipo SW verraden eigenlijk niet dat je hier met één van de goedkoopste breaks op de markt te maken hebt. Zo werd de snuit bij de laatste facelift getrakteerd op nieuwe lichtunits met agressieve LED-dagrijlichten en een stijlvolle grille, en is de bumper – afhankelijk van de gekozen versie – voorzien van matte, zilverkleurige accenten. Middenin het radiatorrooster prijkt trouwens het nieuwe Fiat-logo dat simpelweg bestaat uit de voluitgeschreven merknaam in een retro-lettertype, al is het wel wat vreemd dat het oude logo gewoon nog op de achterklep te zien is. Waarschijnlijk hadden de Italianen anders een compleet nieuwe achterklep moeten ontwerpen om het logo er mooi op te doen passen, met alle kosten van dien…

Fiat Tipo SW rijtest 2022

Dat het bouwen van de inmiddels 7 jaar oude Tipo vooral goedkoop moet blijven, merk je des te meer binnenin de auto. De algemene vormgeving van het dashboard is daar eigenlijk amper veranderd in al die tijd. Toch komt de cabine nog relatief modern voor de dag, vooral dankzij een gewijzigd stuurwiel, een deels digitaal instrumentarium en een nieuw infotainmentscherm dat tabletgewijs bovenop het dashboard staat. Qua gebruikte materialen valt de Tipo echter wel meteen door de mand: om elders nog zo’n harde, krasgevoelige plastics te vinden, moet je misschien wel naar modellen uit de nillies teruggrijpen. Dat moet je dus wel over hebben voor zijn aantrekkelijke prijskaartje.

Allemaal aan de driecilinder

Bij de laatste facelift ging niet alleen de snuit, maar ook het motorenaanbod onder het mes. Zo bleef alleen de 1.6-liter MultiJet-diesel behouden en moesten alle oude benzinemotoren plaats maken voor een 1.0-liter driecilinderblokje met turbo en een gloednieuwe hybrideversie op basis van een 1.5-litermotor. Met die laatste aandrijflijn in het vooronder tikt de Tipo SW de 30.000 euro aan, dus onze crisissfeer dwong ons achter het stuur van een exemplaar met de 1.0-liter FireFly-driecilinder die we al uit andere Fiat-producten kennen. In het geval van de Tipo produceert die 100 pk en 190 Nm koppel, 5 paardjes meer dan de turboloze 1.4 hem voordeed maar wel 20 pk minder dan datzelfde blok vroeger met turbo wist te produceren. Hij snelt ermee naar de 100 km/u in 12,6 seconden – al beseffen we dat ‘snellen’ hier misschien niet het juiste werkwoord is.

Fiat Tipo SW rijtest 2022

Begrijp ons echter niet verkeerd: hoewel de Tipo SW met zijn driecilindertje geen strepentrekker is, voelt hij wel meer dan vlot genoeg aan voor de alledag. De turbo heeft soms even zijn tijd nodig, maar eens die op gang komt zou je het blok meer vermogen toewijzen dan slechts 100 pk. Dat ligt er vooral aan dat de motor zijn maximale koppel al bereikt bij 1.500 toeren per minuut, waardoor je niet als een bezetene moet roeien met de versnellingspook om ietwat vooruitgang te boeken. Dat is maar goed ook, want iedere Tipo met 1.0-litermotor wordt zonder uitzondering geleverd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak die qua nauwkeurigheid veel weg heeft van een lepel in een pot koude pap. Bij het achteruitschakelen lijkt die bak steevast zijn eigen tandwielen te willen mollen, en na een sportiever aangesneden bergpas kan je de dagelijkse training van je rechterarm alvast overslaan.

Italiaans karakter

Dan zou je misschien argumenteren dat je met een Tipo die bergpas toch niet sportief zou willen aansnijden, maar daar werden wij enigszins verrast. Ook met een lading kampeergerei achterin bleef de Italiaanse vinnigheid van de Fiat gewoon overeind. Stiekem had een jonge local in een BMW 1 Reeks zelfs de handen vol om onze Tipo tijdens een late-avondrit door de heuvels af te schudden – allemaal op volstrekt verantwoorde wijze, uiteraard… Voor zijn lichte, levendige onderstel zou je zo’n Tipo dus best kunnen overwegen, en dat geldt in zekere zin ook voor zijn verbruik. Zelfs met de koffer tot het plafond volgeladen eindigde ons verbruik over de hele rit op amper 6,5 l/100 km. Dat was echter nog een stuk lager geweest indien er meer versnellingen waren, want dankzij die vervloekte vijfbak is de motor op zijn dorstigst op de snelweg.

Fiat Tipo SW rijtest 2022

De cabine mag dan trouwens niet de knapst afgewerkte in zijn segment zijn, over het plaatsaanbod hoor je ons niet klagen. Zo zaten we voorin eigenlijk best comfortabel voor zo’n betaalbaar modelletje, en hebben zelfs volwassenen voldoende knie- en hoofdruimte op de achterbank. De koffer is eveneens functioneel vormgegeven, en troeft met een maximaal volume van 1.650 liter zelfs heel wat – vaak nieuwere – concurrenten af. Daarvoor moet je dan wel de achterbank neerklappen, wat op ietwat ouderwetse wijze gebeurt door eerst de zitting naar voor te kantelen en dan de rugleuning plat te leggen. Met de tweede zitrij op zijn plek beschik je over 550 liter standaardvolume, wat gewoon gemiddeld is onder de compacte breaks.

Bovengemiddeld goedkoop

Wat dan weer niet gemiddeld is, is het prijskaartje van deze Fiat Tipo als Station Wagon. In zijn goedkoopste vorm kost hij namelijk amper 24.690 euro, en dat is naar hedendaagse maatstaven weinig geld voor een auto waar je vijf man en aardig wat materieel in kwijt kan. Dat is zeker het geval wetende dat het Tipo-aanbod tegenwoordig begint met de City Life-versie – vroeger nog voorafgegaan door een 2.000 euro goedkopere basisversie – die meteen zaken als een 7-inch infotainmentscherm met smartphoneconnectiviteit, een digitaal bestuurdersdisplay, een rijstrookassistent, automatische klimaatregeling, verkeersbordherkenning, cruise control en lichtmetalen velgen toevoegt. De Kia Ceed Sportswagon en Hyundai i30 SW mogen dan – als enige echte breaks, waardoor de Dacia Jogger even niet meedoet – nipt goedkoper zijn, maar de Fiat is voor dat geld beter uitgerust.

Fiat Tipo SW rijtest 2022

Je kan ook gemakkelijk nog meer uitrusting aan je Tipo SW toevoegen zonder dat je dan een buitenproportioneel dure break krijgt. Zo kan je zelfs op de basisversie een pakketje met onder andere adaptieve cruise control, licht- en regensensoren en een dodehoekwaarschuwing aanvinken voor amper 750 euro, en krijg je voor nog eens 750 euro een draadloze smartphonelader, keyless entry en go en een elektrisch bediende lendensteun in je bestuurderszetel – toch een aanrader indien je langere ritten zou maken. Zo berekenden we dat onze Tipo SW, die – op die vijfbak na – beter uitgerust leek dan de gemiddelde premiumwagen, eigenlijk gewoon 27.940 euro moet gekost hebben… En ga daarvoor maar eens een degelijke gezinswagen shoppen tegenwoordig.

Conclusie

Of een Fiat Tipo SW iets voor jou is, hangt volledig af van je verwachtingen. Droom je van kwalitatieve soft touch-plastics en hoogstaande technologie om je heen, spaar dan gerust verder voor een duurder en waarschijnlijk Duitser alternatief. Zoek je daarentegen een charmante, perfect bruikbare en degelijk uitgeruste break voor minder dan 25.000 euro, dan is deze Fiat geen verkeerde keuze.

Specificaties

Motor

1.0 driecilinder turbo benzine

Vermogen

100pk

Koppel

190 Nm

Overbrenging

Manuele 5-versnellingsbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 345 kg

Prijs basismodel

€ 24 690.00

0 tot 100 km/u

12.60 sec

Gemiddeld testverbruik

6.50 L/100km

Min. kofferinhoud

550 L

Max. kofferinhoud

1 650 L

CO2-uitstoot

126 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws